Op voorhand betalen bij aankoop nieuwe wagen

Yasmina96
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Op voorhand betalen bij aankoop nieuwe wagen

#1 , 13 jan 2020 23:00

Hey iedereen,

Ik ben van plan om een nieuwe wagen aan te kopen. De verkoper lijkt mij oké( in de zin van hij is met zijn btw-nummer in orde +positieve reviews op facebookpagina). Echter is er iets dat me nogal stoort... vooraleer ik de wagen mag afhalen, wil de verkoper het volledige bedrag op zijn rekeningnummer hebben (een bewijs van betaling is niet genoeg voor de verkoper). Het gaat toch wel om een groot bedrag namelijk 39k... Weet ook dat de wagen in kwestie een zeldzaam model is, dat niet meer gemaakt zal worden. Wat denken jullie hierover?

Met vriendelijke groeten,
Yasmina

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5410

#2 , 13 jan 2020 23:34

Is gebruikelijk. Heb bij een grote dealer ook altijd moeten betalen (op zijn rekening staan) vooraleer ik sleutels kreeg.

Vraag anders om met een bankcheque te mogen werken. Bankcheques worden uitgeschreven door uw bank na afhaling van het bedrag van uw rekening. Je geeft de bankcheque dan aan de verkoper (cheque door u te ondertekenen aan de achterkant met vermelding “betaalbaar aan ...”) bij de sleuteloverhandiging.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 jan 2020 08:13

Dit is normaal , bij de afgifte papieren eerst betalen, en dan kan je de wagen laten inschrijven.

Als ik zelfstandig was het ik verschillende nieuwe wagens gekocht, papieren ophalen is eerst betalen via bankcheque.of storting, in mijn tijd was het bankcheque
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 14 jan 2020 17:33

Echter is er iets dat me nogal stoort... vooraleer ik de wagen mag afhalen, wil de verkoper het volledige bedrag op zijn rekeningnummer hebben (een bewijs van betaling is niet genoeg voor de verkoper).
Raar dat u dat stoort, want het is vrij normaal ... :wink:
Zelfs om papieren mee te krijgen voor inschrijving.

Je kan moeilijk verwachten dat iemand je een voorwerp van 39.000€ even gaat meegeven zonder zeker te zijn dat hij zijn centen ontvangen heeft .
Voor zelfde geld knal je die auto bij buitenrijden in elkaar ...

Yasmina96
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 jan 2020 15:08

Hey iedereen,

Bedankt voor jullie reacties!
Ik dacht dat een bewijs van overschrijving genoeg was, maar ik begrijp nu ook dat de verkoper ook een zekerheid moet hebben dat hij zijn geld zeker zal ontvangen. Het was wat dubbel omdat de persoon niet echt veel wagens ( max 4) in zijn garage had staan en ik had wat schrik dat het om een oplichterij ging. Ik dacht... ik betaal via overschrijving en het eerste uur doekt hij de garage op en is hij weg met mijn geld ( misschien wat extreem) maar had daar wel schrik voor. Al bij al, ik heb het geld gestort en mag morgen om de auto... . Eind goed al goed.

Vriendelijke groeten,
Yasmina

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 15 jan 2020 18:16

Ik dacht dat een bewijs van overschrijving genoeg was,
Een "bewijs" van overschrijving bewijst eigenlijk niks
Je kan een overschrijving meteen nadien annuleren ..


Veel plezier met de kar :wink:

Terug naar “Consumenten Koop”