burenruzie - huurder vraagt hulp aan verhuurder

SabineN
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

burenruzie - huurder vraagt hulp aan verhuurder

#1 , 05 jan 2020 20:25

Een huurster hoort haar buren (koppelwoning) vaak (slaande) ruzie maken. Die buren zijn ook huurders van ons. Om de haverklap contacteert de huurster mij om hulp/raad te vragen wanneer de buren weer eens aan het ruziën zijn. Ze vraagt of ik niets kan doen. Ze durft zelf de politie niet bellen omdat ze vreest voor revanches van de nogal heetgebakerde buurman.
Ik ben niet meteen geneigd om tussenbeide te komen en politieagent te spelen. Ik vind niet dat ik mij moet moeien met hun privésituatie. De huurster wil dit echter niet begrijpen en blijft aandringen dat ik haar buren op de vingers tik en dreig om ze op straat te zetten. Dat laatste ben ik niet geneigd om te doen omdat ze netjes de huur betalen en alles goed onderhouden etc.
Is er een wettekst die ik de huurster kan voorschotelen waarin staat dat ik het recht niet heb om tussenbeide te komen in een burenruzie van huurders?

Alvast heel erg bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4625
Locatie: Diest

#2 , 05 jan 2020 21:40

Beste

Er is natuurlijk geen wet tekst die zoiets zegt.
Algemeen hebt u met beide huurders een puur zakelijke relatie die bepaald en beperkt wordt door het huurcontract en de huurwetgeving.
U kan naar die regelgeving verwijzen. Daarin staat geen enkele bepaling die een verhuurder bevoegdheden toekent buiten de contractuele afspraken.
En het is niet omdat zij te weinig moed heeft om dit aan te kaarten, dat ze dit dan maar op uw schouder moet zetten.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

SabineN
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 jan 2020 22:13

Beste

Er is natuurlijk geen wet tekst die zoiets zegt.
Algemeen hebt u met beide huurders een puur zakelijke relatie die bepaald en beperkt wordt door het huurcontract en de huurwetgeving.
U kan naar die regelgeving verwijzen. Daarin staat geen enkele bepaling die een verhuurder bevoegdheden toekent buiten de contractuele afspraken.
En het is niet omdat zij te weinig moed heeft om dit aan te kaarten, dat ze dit dan maar op uw schouder moet zetten.
Dank u wel voor de reactie!

Reclame

LeenW
Berichten: 12839

#4 , 05 jan 2020 22:21

"Ik ben de huisbaas, niet de babysitter" zou het wel duidelijk moeten maken.

Franciscus
Berichten: 38599

#5 , 05 jan 2020 22:51

Los van dat kan u net zoals elke burger 'mogelijk' strafbare feiten melden aan de politie.
Dus u kan uw burgerplicht vervullen en i de angstige huurde eventjes contact opnemen met de politie. 101 is gratis mocht u niet rechtstreeks met de lokale politie willen bellen.

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#6 , 06 jan 2020 11:51

Ik raad enige interventie af.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Oude Belg
Berichten: 3192

#7 , 06 jan 2020 12:59

De verhuurder is géén betrokken partij. Strafbare feiten melden? Welke strafbare feiten kan hij bewijzen, of heeft hij zelf waargenomen?
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Terug naar “Huren”