Betalen voor slecht werk

Ciscavdleij
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Betalen voor slecht werk

#1 , 17 dec 2019 12:43

Ik heb door een kennis (in het zwart) verbouwingen laten doen in het huis van mijn dochter. Verwarmg electra en keuken. Nu is het werk niet af en slecht gedaan dit was in 2018. Hij heeft mij een rekening gegeven van 3000 euro die ik zou afbetalen maar ik heb ook gevraagd om een gedetailleerde rekening die hij niet echt heeft gegeven. En gevraagd of hij de werken verder wilde afmaken de radiator staat los de keuken is niet af de dampkap hangt niet enz enz. Ik kreeg een exel uittreksel met daarop bedragen en namen van onderdelen die hij gekocht zou hebben. Nu heeft hij een advocaat genomen die eist dat ik de rekening voor 27 december moet betalen. Wat moet ik doen ik wil niet zo maar betalen aangezien de werken niet goed zijn gedaan als vast bedankt voor het advies

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 17 dec 2019 12:57

Nu heeft hij een advocaat genomen die eist
Zeg hem dat je het voor de rechtbank wil laten komen, en dat jij dan zal aanhalen dat hij in het zwart werkte. Dat zal hem hopelijk tegenhouden, maar werkt uw keuken natuurlijk niet af.
Daarom nooit zwartwerk, want je staat zeer zwak bij problemen

Meeboo
Berichten: 1488

#3 , 17 dec 2019 13:00

HAHA, een advocaat. Op basis van een factuur dan? heeft u een offerte ondertekent?
Hij kan de betaling niet afdwingen, u kan de werken niet afdwingen.

zoals hierboven, nooit zwartwerk....

Reclame

Milo72
Berichten: 1016

#4 , 17 dec 2019 13:25

Ik vermoed dat die kennis nergens op papier (of op mail) gezet heeft dat hij de werken in't zwart wil doen ...

Als die kennis KAN op legale wijze die verbouwingen doen (m.a.w. hij heeft een BTW nummer en dergelijke) kan hij perfect de gedane werken bewijzen (adhv fotos en dergelijke) en factureren, voor de 3.000€ plus btw...
In dat geval kan u natuurlijk ook op officiele wijze reageren, m.a.w. factuur protesteren en dergelijke.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

LeenW
Berichten: 12811

#5 , 17 dec 2019 14:28

Hij gaat geen betaling kunnen eisen als hij geen officiële factuur stuurt.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 dec 2019 15:23

Nu heeft hij een advocaat genomen die eist
Zeg hem dat je het voor de rechtbank wil laten komen, en dat jij dan zal aanhalen dat hij in het zwart werkte. Dat zal hem hopelijk tegenhouden, maar werkt uw keuken natuurlijk niet af.
Daarom nooit zwartwerk, want je staat zeer zwak bij problemen
Mava,
is het niet zo als zij zwart werk toelaat en dan ook nog naar de rechtbank gaat : beide gaan beboet worden ?
Is die kennis een zelfstandige in hoofdberoep of bijberoep ? Niet vermeld in topic. Indien bijberoep en niet BTW plichtig kan hij nog
aanhalen dat het een rekening is aan een particulier ?

LeenW
Berichten: 12811

#7 , 17 dec 2019 15:31

Nu heeft hij een advocaat genomen die eist
Zeg hem dat je het voor de rechtbank wil laten komen, en dat jij dan zal aanhalen dat hij in het zwart werkte. Dat zal hem hopelijk tegenhouden, maar werkt uw keuken natuurlijk niet af.
Daarom nooit zwartwerk, want je staat zeer zwak bij problemen
Mava,
is het niet zo als zij zwart werk toelaat en dan ook nog naar de rechtbank gaat : beide gaan beboet worden ?
Is die kennis een zelfstandige in hoofdberoep of bijberoep ? Niet vermeld in topic. Indien bijberoep en niet BTW plichtig kan hij nog
aanhalen dat het een rekening is aan een particulier ?
Voor WIOS is men altijd btw-plichtig, deze zijn expliciet uitgesloten voor de vrijstelling kleine ondernemingen. Er is dus ook facturatieplicht.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#8 , 17 dec 2019 15:48

#7 correct
Maar ze zegt expliciet dat ze de werken in het zwart heeft laten uitvoeren = medeplichtig.
Ook zie ik nergens dat de uitvoerder een particulier is of een aannemer.
Indien de prijs zonder BTW is, zal ze voor de rechtbank ook de btw nog moeten betalen.
Werken dateren ook al van 1 jaar geleden. Nooit schriftelijk aangemaand om de werken verder uit te voeren ?
Heb het gevoelen dat ze toch zwakjes staat.

#3 zegt het : nooit zwartwerk

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 17 dec 2019 16:08

mag men nu niet 6000€ euro bijverdienen particulier vs particulier ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12811

#10 , 17 dec 2019 16:12

mag men nu niet 6000€ euro bijverdienen particulier vs particulier ??
Ik dacht dat dit enkel in bepaalde sectoren mocht, de bouw zit dat volgens mij niet bij.


Ciscavdleij
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#12 , 17 dec 2019 18:16

De gene die de verbouwingen heeft gedaan heeft geen BTW nummer of zo. Hij wilde een dit soort werk misschien ooit eens in bij beroep doen. Het was een vrienden dienst

LeenW
Berichten: 12811

#13 , 17 dec 2019 18:34

Een vriendendienst waar je 3000 euro voor moet betalen?

Ciscavdleij
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#14 , 17 dec 2019 18:55

Ja ik weet het leuke vrienden he

Ciscavdleij
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#15 , 17 dec 2019 19:05

Moet ik nu naar de advocaat terug sturen dat ik niet betaal omdat de werken niet goed zijn uitgevoerd of omdat er geen officiële faktuur of ondertekende offerte is. Of betaal ik

Terug naar “Aanneming”