Aktekosten cash betalen

sertoo
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Aktekosten cash betalen

#1 , 10 dec 2019 15:50

Dag Allemaal

Voor de aankoop van een woning wens ik de aktekosten cash te betalen. Voor zover ik weet mag dit tot 3.000 euro, of tot 10% van het totale bedrag indien het totaalbedrag hoger is dan 3.000 euro.

Echter weigert de notaris een cashbetaling in ontvangst te nemen en ben ik verplicht om het volledige bedrag over te boeken. Tenzij de wetgeving veranderd is, lijkt mij dat de desbetreffende notaris de wettelijke procedures niet wil volgen.

Zijn er mensen die dezelfde ervaring hebben gehad? Is de notaris verplicht om de cashbetaling te ontvangen, of mogen zij dit weigeren? Waarom bestaat er een wetgeving indien elke notaris individueel kan beslissen of ze cashbetalingen al dan niet aanvaarden?

Alvast dank voor jullie reacties.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 10 dec 2019 16:00

Wat is er mis met een overschrijving? Trouwens ook veel veiliger en goedkoper voor iedereen.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

LeenW
Berichten: 12839

#3 , 10 dec 2019 16:12

De antiwitwaswetgeving beperkt de notarissen heel hard in het ontvangen van cash geld. Iemand die zoveel cash geld heeft liggen en het weigert op een rekening te zetten, heeft meestal iets te verbergen.

De notaris kan u weigeren als klant als hij een vermoeden heeft dat het om zwart geld gaat, dus ik zou de vraag stellen of het wel allemaal de moeite is om hier tegendraads te gaan doen.

Reclame

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 dec 2019 16:20

Wetgeving is niet meer veranderd sinds 2014. Men mag nog steeds geen cash geld gebruiken voor aankoop van vastgoed. Mijn inziens horen aktekosten hier bij.

Meeboo
Berichten: 1488

#5 , 11 dec 2019 15:05

In de vastgoedsector is cash betalen helemaal verboden. Bij de verkoop van een huis of een stuk grond is geen enkele betaling in cash mogelijk: de betaling mag dus alleen per storting of per cheque gebeuren. Het cashverbod geldt voor iedereen: kopers, verkopers, particulieren en handelaars.

Terug naar “Kopen”