Huurster verdwenen

Saskia Vanhoutte
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Huurster verdwenen

#1 , 07 dec 2019 16:00

April vorig jaar verhuur ik een pand voor 495€ per maand aan een Servisch meisje met Belgische nationaliteit. Ze spreekt Nederlands en ontvangt van het OCMW 1190 euro per maand doordat ze een kindje heeft. Ze kan direct de huurwaarborg en eerste maand betalen.
Haar zus en schoonbroer wonen om de hoek en werken allebei . Dit alles gaf ons vertrouwen genoeg om haar het appartement te verhuren.
We ontvangen een jaar lang correct de huur, geen problemen. Deze zomer gaat ze op reis naar haar geboorteland en betaald ze in augustus geen huur. Ze zegt zelf dat het OCMW pas betaald als ze terug is.
Pas in september ontvang ik terug huur. Ik probeer in contact met haar te komen voor de onbetaalde maand via sms , telefoon, huisbezoeken maar ik krijg geen contact met haar.
Volgens haar schoonbroer is ze in Servië en komt ze pas in december terug. Ondertussen 2 maanden geen huur dus ik stuur een aangetekend schrijven . Deze keert 3 weken later terug wegens niet opgehaald, ondertussen 3 maanden geen huur.
Afgelopen woensdag stap ik naar het vredegerecht. Zij vragen een bewijs van domiciliering. Die ontvang ik direct op het stadhuis maar tot mijn verbazing staan op het adres 4 personen ingeschreven.
Zijzelf, haar kindje, haar zus en een kind van haar zus. De griffier van het vredegerecht stuurt ons door naar een gerechtsdeurwaarder omdat ze hoogstwaarschijnlijk de oproeping niet zal ontvangen. Als ze de oproeping niet ontvangt heeft ze geen recht van verdediging en kan er niets gedaan worden.
Bij de gerechtsdeurwaarder mag ik direct 300 euro betalen en ik moet op 19/12 naar de rechtbank.
Bij navraag in het OCMW hoor ik dat huurster niets meer ontvangt van hun en dat ze ook geen contact met haar meer kunnen krijgen.
Ik mag het appartement niet binnen, ik kan het niet opnieuw verhuren en ben ondertussen al veel geld verloren en ben er nog bijlage niet. Als verhuurder is dit rampzalig.
Ik heb tot nu toe alles gedaan wat wettelijk is maar dit brengt me nergens.
Weten jullie raad voor mij ?
Alvast bedankt voor de reacties.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9781
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 07 dec 2019 16:36

Woont er nog wel iemand ?

Stukje doorschijnende tape op de deur ,in brievenbus kijken , andere bewoners polsen, ... niet inbreken :!:

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#3 , 07 dec 2019 16:48

niet bewoning laten vaststellen door deurwaarder en daarmee naar de vrederechter trekken

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6861

#4 , 07 dec 2019 17:32

Politie verwittigen dat u ongerust bent over de bewoonster, en dat u ze met uw sleutel snel kan binnenlaten. Dan is een eerste stap gedaan, en met een beetje geluk mag u mee binnen.

Terug naar “Huren”