Gerechtelijke vereffening en verdeling van de nalatenschap ingediend door de enige erfgenaam die onvermogend is

josi
Topic Starter
Berichten: 551

Gerechtelijke vereffening en verdeling van de nalatenschap ingediend door de enige erfgenaam die onvermogend is

#1 , 19 nov 2019 09:50

Als invalide heb ik een advocaat toegewezen gekregen daar ik gedeeltelijke kosteloze bijstand geniet.
Mijn vader is op 81 jarige leeftijd overleden en doordat hij alles in maandelijkse bedragen gedurende vele jaren naar zijn niet wettelijke samenwonende partner heeft overgeschreven blijft er voor mij als enige dochter en erfgenaam niets over.Hij had haar ook volmacht over zijn bankrekening gegeven.Mevrouw is wel steeds gehuwd gebleven met haar echtgenoot,ik weet niet of dit er iets toe doet.
Mijn advocaat laat me nu weten dat de enige mogelijkheid die er is een gerechtelijke vereffening en verdeling van de nalatenschap te vragen.Maar ze zegt er ook bij dat de kans zeer groot is dat het actief dat ik uit de nalatenschap zal ontvangen de kosten van de vereffening en verdeling niet zal dekken!
Heb ik dan geen recht op gedeeltelijke kosteloze bijstand in dit geval of zo?
Graag raad.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
josi
Topic Starter
Berichten: 551

#2 , 20 nov 2019 09:44

Misschien moet dit ergens anders geplaatst worden?

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 20 nov 2019 12:17

Een gerechterlijke verdeling is een procedure die de verdeling probeert te regelen indien de erfgenamen er zelf niet uitkomen. Als jij enige erfgenaam bent is dit dus mi niet aan de orde. Raar volgens mij dat de advocaat dat voorstelde. Een gerechterlijke procedure speurt niet naar verdoken schenkingen. Dat moet jij (laten) doen (tegen betaling) en tijdig melden aan de aangestelde notaris.

Jij stuurt begrijpelijkerwijs aan op inkorting. Ttz aantonen dat er (veel) geld geschonken is zodat je r het voorbehouden deel (de helft) van kan terugvorderen. Waarschijnlijk kan je die schenkingen niet bewijzen omdat dit gecamoufleerd gebeurde en om maandelijkse kleine bedragen ging.... Als de rekeninguittreksels verdwenen zijn kan je (tegen betaling) kopies aanvragen aan de bank. Bij leven doet men (min of meer) wat men wil met z n centen.

Als je denkt dat er (bijna) niets meer overblijft dan is het mogelijks beter om de erfenis te verwerpen of te aanvaarden onder voorbehoud van boedelbeschrijving. Dat laatste kost ook geld. Weet dat zelfs bij verwerping de kosten voor begrafenis en laatste ziekenhuisrekeningen door u te betalen zijn.

Gratis gaat niemand dit doen. Valt mi niet als casus om een pro-deo advocaat te krijgen die Sherlock Holmes moet gaan spelen.

Dat de partner nog getrouwd was met een ander is irrelevant.

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 20 nov 2019 12:20

"Heb ik dan geen recht op gedeeltelijke kosteloze bijstand in dit geval "

Neen.

"Mijn advocaat laat me nu weten dat de enige mogelijkheid die er is een gerechtelijke vereffening en verdeling van de nalatenschap te vragen"

U bent enige erfgename. Er valt bijgevolg niets te verdelen!

Tenzij uw vader gefortuneerd of welstellend was valt er met grote waarschijnlijkheid niets terug te vorderen wegens gebrek aan (overtuigend) bewijs.
De overschrijvingen kunnen deelneming in de kosten van het huishouden zijn....
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

josi
Topic Starter
Berichten: 551

#5 , 20 nov 2019 12:38

Ik heb bankuittreksels van de laatste 10 jaar voor zijn overlijden en er is bijna 300.000 euro naar zijn partner overgeschreven.Een eenmalig bedrag van 21.900 en voor de rest maandelijks tussen de 2000 en 4000 euro met allerlei mededelingen zoals,voor uwe pasen,een geschenkje en zo.Mijn advocaat zegt nochtans dat de enige optie een gerechtelijke vereffening en verdeling is via een door de rechtbank aangestelde notaris.
Volgens hetgeen ik terug vond in de wetteksten blijft die gedeeltelijke kosteloze bijstand wel gelden maar ik dacht hier raad van een advocaat of notaris te krijgen die hier ervaring mee heeft.

Art. 664.Rechtsbijstand bestaat erin degenen die niet over de nodige [1 bestaansmiddelen]1 beschikken om de kosten van rechtspleging, zelfs van een buitengerechtelijke rechtspleging, te bestrijden, geheel of ten dele te ontslaan van de betaling van de (diverse rechten), registratie-, griffie- en uitgifterechten en van de andere kosten welke deze rechtspleging medebrengt. Hij verschaft aan de betrokkene ook kosteloos de tussenkomst van openbare en ministeriele ambtenaren onder de hierna bepaalde voorwaarden. <W 2006-12-19/33, art. 66, 083 ; Inwerkingtreding : 01-01-2007>
(Hij biedt de betrokkene tevens de mogelijkheid kosteloos bijstand te genieten van een technisch adviseur bij gerechtelijke deskundigenonderzoeken.) <W 2006-07-20/39, art. 10, 076; Inwerkingtreding : 01-01-2007>
----------
(1)<W 2016-07-06/01, art. 15, 146; Inwerkingtreding : 01-09-2016>

HOOFDSTUK II. - Toepassingsgebied. <ingevoegd bij W 2006-07-01/72, art. 3; Inwerkingtreding : 10-08-2006>

Art. 665.Rechtsbijstand kan worden verleend:
1° voor alle handelingen betreffende vorderingen die voor een rechter van de rechterlijke orde, een administratieve rechtbank of een scheidsgerecht moeten worden gebracht of er aanhangig zijn;
2° voor handelingen betreffende de tenuitvoerlegging van vonnissen en arresten;
3° voor rechtsplegingen op verzoekschrift;
4° voor de proceshandelingen die behoren tot de bevoegdheid van een lid van de rechterlijke orde of waarbij een openbare of een ministeriele ambtenaar moet optreden.
5° (voor procedures van [1 buitengerechtelijke]1 of gerechtelijke bemiddeling, die geleid worden door een bemiddelaar die erkend is door de in artikel 1727 bedoelde commissie.) <W 2005-02-21/36, art. 2, 071; Inwerkingtreding : 30-09-2005>
(6° voor alle buitengerechtelijke procedures die opgelegd zijn bij wet of door de rechter;
7° voor de tenuitvoerlegging van authentieke akten in andere lidstaten van de Europese Unie in het kader van artikel 11 van richtlijn 2003/8/EG van de Raad van 27 januari 2003 tot verbetering van de toegang tot de rechter bij grensoverschrijdende geschillen, door middel van gemeenschappelijke minimumvoorschriften betreffende rechtsbijstand bij die geschillen, onder de in deze richtlijn bepaalde voorwaarden.) <W 2006-07-01/72, art. 12, 077; Inwerkingtreding : 10-08-2006>
(8° voor bijstand van een technisch adviseur bij gerechtelijke deskundigenonderzoeken.) <W 2006-07-20/39, art. 11, 076; Inwerkingtreding : 01-01-2007>
----------

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 20 nov 2019 12:54

"Als invalide heb ik een advocaat toegewezen gekregen daar ik gedeeltelijke kosteloze bijstand geniet."
En waarom doet die advocaat niets?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

josi
Topic Starter
Berichten: 551

#7 , 20 nov 2019 13:03

Ik denk dat de advocaat geen ervaring heeft met deze materie,op het internet las ik zojuist een voorbeeld van hetgeen ik voorheb en daar wordt door de advocaat een vordering tot inkorting gevraagd.Mijn advocaat spreekt van een gerechtelijke vereffening en verdeling en dat de kans zeer groot is dat het actief dat ik uit de nalatenschap zou ontvangen de kosten van de vereffening en verdeling niet zou dekken.Ik begrijp het niet en daarom vraag ik hier raad.Volgens de wetteksten hierboven dacht ik dat deze procedure me niets zou kosten want dat kan ik niet bekostigen.Nochtans zou dit mijn enige mogelijkheid zijn om een spaarcent op zij te hebben daarom is dit zo belangrijk voor me.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#8 , 20 nov 2019 13:40

https://www.Belgium.be/nl/belastingen/s ... g/betaling
https://www.vlaanderen.be/schenkbelasti ... ebelasting

TS opgepast voor schenkingen/handgiften/overschrijvingen die geregistreerd zijn of aangeven aan FOF financiën-successierechten.
Indien geen registratie of schenkingsrechten betaald komen de roerende goederen terug in de nalatenschap indien uw vader binnen de 3 jaar is overleden van schenking. U kunt dit te weten komen ofwel uzelf/of uw advocaat bij de dienst successierechten FOD Financiën van uw regio.

Indien de nodige aangiften door de zo gezegde samenwoonster gedaan zijn en de belasting hierop betaald; zijn deze bedragen volledig voor haar, en niet voor de erfenis.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 20 nov 2019 14:27

Mijn vader is op 81 jarige leeftijd overleden
Mijn deelneming

Was uw vader nog bij zijn volle verstand :?:

Anders gezegd: heeft hij die overschrijvingen zelf, bewust, en willens en wetens gedaan :?:

josi
Topic Starter
Berichten: 551

#10 , 20 nov 2019 14:40

Er is niks aangegeven van schenkingen en mijn vader was bij zijn volle verstand.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#11 , 20 nov 2019 16:00

Er is niks aangegeven van schenkingen en mijn vader was bij zijn volle verstand.
De bedragen die u aanhaalt die u vader maandelijks overschreef, zijn van zulke grootte om als schenkingen te beschouwen. De bedragen moeten normaliter bij de erfenis gevoegd worden. En vermits u alleen erfgename bent, komen die ( minus successierechten ) ten uwen goede.
Pak uw advocaat onder handen en duidt ze hierop.
Anders neemt u de juriste van notaris bij de hand voor deze zaak.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#12 , 20 nov 2019 17:22

"De bedragen moeten normaliter bij de erfenis gevoegd worden. "
Alleen de (gekende) bedragen van de laatste drie jaar worden door Vlabel bij de erfenis gevoegd.
Tenzij ze met succes een procedure tot inkorting/terugvordering instelt.
Laatst gewijzigd door Thomas Morus op 20 nov 2019 17:30, 1 keer totaal gewijzigd.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#13 , 20 nov 2019 17:26

"De bedragen moeten normaliter bij de erfenis gevoegd worden. "
Alleen de (gekende) bedragen van de laatste drie jaar worden door Vlabel bij de erfenis gevoegd.
Inderdaad Thomas,
Maar de bedragen kent zij, want zij vermeldt dat ze bankrekeninguittreksels heeft.
Is ook iets dat haar advocate of de juriste van de notaris haar moet mededelen.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#14 , 20 nov 2019 17:29

Dan loopt ze het risico dat ze erfenisrechten gaat moeten betalen op iets wat ze niet heeft gekregen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#15 , 20 nov 2019 17:40

Dan loopt ze het risico dat ze erfenisrechten gaat moeten betalen op iets wat ze niet heeft gekregen.
Thomas,

Maar is het niet zo dat het uitbetaalde bedrag aan die vrouw moet teruggestort worden en zo in de nalatenschap terechtkomt. TS moet dan wel erfenisrechten betalen maar dan op het bedrag van terugbetaling. Want successierechten betalen op niets ?
Zo kan zij dan ook misschien de begrafeniskosten en ziekhuiskosten betalen ?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”