betaling psycholoog/graduaat orthopedagogie

bengo
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

betaling psycholoog/graduaat orthopedagogie

#1 , 18 nov 2019 18:24

Mijn kleinzoon was in behandeling bij een graduaat orthopedagogie, in een groepspractijk
Kostprijs 50 euro per keer
(Reslultaat na 5 sesies na tusssenkomst vader terug nul , fout volgens mij, maar ja)

Terugbetaling ; niets

Betaling ; contant
Geen enkel bewijs, kreeg toch niks terug van ziekenfonds

Bestaan hiervoor geen regels , hoe geven ze dit aan belastingen aan??? Niet??
Wat zijn de regels voor zulke beroepen, of mag men vragen wat men wil , en doen wat men wil???

Iemand ervaring??

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
CityBird
Berichten: 794

#2 , 18 nov 2019 19:03

Betaling ; contant
Belgie kent bij mij weten geen verplichting voor betaalterminals in zaken.
Geen enkel bewijs, kreeg toch niks terug van ziekenfonds
Dit wordt enkel terugbetaald op voorschrift van een arts, dacht ik. Jouw kleinzoon had beter eerst een arts geraadpleegd.
Bestaan hiervoor geen regels , hoe geven ze dit aan belastingen aan??? Niet??
Die persoon is onderworpen aan dezelfde belastingwetgeving als jij en ik.
Wat zijn de regels voor zulke beroepen, of mag men vragen wat men wil , en doen wat men wil???
Vragen wat men wil? 50€ lijkt mij een heel normaal tarief, miljonair gaat die persoon daar niet van worden. Moet die persoon gratis werken volgens jou?

bengo
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 nov 2019 20:34

is dit geen zwartwerk dan

Reclame

CityBird
Berichten: 794

#4 , 18 nov 2019 20:42

Dit is pas zwartwerk als die orthopedagoog dit bedrag niet als inkomsten aangeeft op zijn belastingsaangifte. Dat is voor iedereen zo. Het is echter niet aan jou en mij om de boekhouding van die persoon te controleren, maar een belastingscontroleur.

basejumper
Berichten: 4626
Locatie: Diest

#5 , 18 nov 2019 21:06

Je mag natuurlijk wel een factuur of betalingsbewijs vragen. Het is inderdaad niet aan de klant om controleur te spelen. Anderzijds ook niet naïef wezen. Geen betaalautomaat. Geen betaling mogelijk via Payconiq of Bancontact app? Geen betaling via overschrijving? Geen ontvangstbewijs?
Zijn wel wat veel toevalligheden die zwart werk faciliteren.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

LeenW
Berichten: 12839

#6 , 18 nov 2019 21:14

Gebeurt ook vaak bij dokters, enkel cash betalen hoewel ze voor de rest allemaal top elektronica in huis hebben. Maar zeker geen sluitend bewijs voor zwartwerk.

Ik vraag mij ook af waar de vraag vandaan komt, oprechte bezorgdheid over de Belgische schatkist of andere frustraties?

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 18 nov 2019 21:16

U hebt steeds het recht een fiscaal ontvangstbewijs te eisen.
hier de uitleg voor zieleknijpers: https://www.compsy.be/nl/ontvangstbewijsboekjes
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#8 , 18 nov 2019 21:49

misschien eens lezen:
http://vlaamspatientenplatform.be/_plug ... ie_def.pdf

Een belangrijke vraag die men zich misschien moet stellen is of deze persoon überhaupt erkend is door het riziv.

Heeft hij de nodige kwalificaties en erkenningen om deze taken uit te voeren?

Ik zou zeker dit eens bespreken met uw ziekenfonds. Zij zijn de meest geschikte persoon om u hierover te berichten.

Ik vrees dat dit forum niet het geschikte medium hiervoor is.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Jo23
Berichten: 382
Juridisch actief: Nee

#9 , 18 nov 2019 22:33

Beste

Ik lees in uw eerste zin: "Mijn kleinzoon was in behandeling bij een graduaat orthopedagogie".

Behandeling door een graduaat orthopedagogie heeft tot gevolg dar er geen terugbetaling wordt voorzien door het RIZIV. Enkel behandeling bij een erkende psycholoog wordt gedeeltelijk terugbetaald mits voorschrift van een arts en onder bepaalde voorwaarden.

U kan de modaliteiten voor terugbetaling terugvinden via onderstaande link:

https://www.geestelijkgezondvlaanderen. ... ek-dan-nog

bengo
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#10 , 18 nov 2019 23:58

Dus bestaan wettelijke regels en zelfs documenten. En dan zegt men dat dit allemaal normaal is. Is dus niet. En waarom ik die vraag nu stel is omdat er fouten gemaakt zijn . Doch er bestaat niks om te bewijzen dat men ook maar 1 gesprek of sessie heeft gehad momenteel. Bij een betalingsbewijs was dit er wel. En dit kan wel een rol spelen in een eventuele rechtszaak naderhand. En bovendien blijft het zwartwerk zo mi.

CityBird
Berichten: 794

#11 , 19 nov 2019 05:12

En dit kan wel een rol spelen in een eventuele rechtszaak naderhand.
Wat beoog je met die rechtszaak? Welke fouten zijn daar gemaakt?

LeenW
Berichten: 12839

#12 , 19 nov 2019 09:58

Dus bestaan wettelijke regels en zelfs documenten. En dan zegt men dat dit allemaal normaal is. Is dus niet. En waarom ik die vraag nu stel is omdat er fouten gemaakt zijn . Doch er bestaat niks om te bewijzen dat men ook maar 1 gesprek of sessie heeft gehad momenteel. Bij een betalingsbewijs was dit er wel. En dit kan wel een rol spelen in een eventuele rechtszaak naderhand. En bovendien blijft het zwartwerk zo mi.
Neen, zwartwerk is als hij dit niet aangeeft bij de Fiscus, en dat kan u onmogelijk weten.

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#13 , 19 nov 2019 10:59

De meeste zorgverleners zijn fraudeurs, men moet daar niet flauw over doen. Dat is daar schering en inslag.

Weiger te betalen als hij/zij geen betalingsbewijs wil geven, dat recht hebt u volgens het Wetboek Economisch Recht.
.

eylis
Berichten: 8841

#14 , 20 nov 2019 14:21

een graduaat orthopedagoog is geen bachelor orthopedagogie....een graduaat is in feite het vroegere HBO5-diploma dat je kan halen na een 6e technische of beroepsopleiding voordat je een bacheloropleiding volgt. £Persoonlijk zou ik daar niet voor kiezen om een kind daar therapie bij te laten volgen, want in feite is dat slechts een tussenstap in de opleiding.... Dat een bachelor orthopedagoge dus zo'n tarief vraagt, klopt wel. Maar een graduaat?

bengo
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#15 , 20 nov 2019 20:26

bedankt, ik zie het verschil ook allemaal niet meer goed. Ge hebt psychologen, orthopedagogen en coachen, en die doen allemaal hetzelfde zeggen ze. Ze vragen in alle geval evenveel geld. Doch zoals ge zegt , vanaf nu gaat hij daar NIET meer.Het lijkt me een hele geldcomerce op het einde. Maar als ge niks vind, neemt ge maar iemand om hem zo snel mogelijk te helpen. Na een tijd stel je dan vast dat het niks is en ge zijt uw geld kwijt. En een illusie armer tov de psychologie ed. Maar ja iedereen staat vrij om te coaching blijkbaar , geen papieren , enz... Erg dat men daar van profiteeert op kap van zieken. Maar ja, het zij zo.

Terug naar “Andere”