Schenking

John Stoops
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Schenking

#1 , 14 nov 2019 22:52

Hallo,
Ik heb een vraag over schenking.
Huidige situatie : wij zijn getrouwd onder het wettelijk stelsel met gemeenschap van goederen, samen hebben wij 3 kinderen. Mijn vrouw (enig kind) krijgt als schenking van haar ouders een onroerend goed ( zij houden wel het vruchtgebruik zolang zij leven).
Mijn vraag : later als mijn schoonouders reeds gestorven zijn, en mijn vrouw sterft ook voor mij.
Wat gebeurd dan met dat indertijd geschonken onroerend goed ? Gaat de eigendom en het gebruik rechtstreeks naar onze 3 kinderen ? Of gaat de eigendom naar onze kinderen, en heb ik recht op vruchtgebruik ?

Alvast bedankt voor eventuele reacties.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 15 nov 2019 00:03

Jij vruchtgebruik, kinderen naakte eigendom.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 15 nov 2019 14:25

Zo'n situatie gebeurT regelmatig.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

johan he
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 nov 2019 11:02

Bij mijn weten is zonder huwelijkscontract enkel het vruchtgebruik van de gezinswoning voor de partner. De woning gaat dus in volle eigendom naar de kinderen. tenzij er een testament is waarbij het vruchtgebruik van die woning jou toekomt.
MVG

Sirkii
Berichten: 5395

#5 , 17 nov 2019 11:46

Bij mijn weten is zonder huwelijkscontract enkel het vruchtgebruik van de gezinswoning voor de partner. De woning gaat dus in volle eigendom naar de kinderen. tenzij er een testament is waarbij het vruchtgebruik van die woning jou toekomt.
MVG
Bij wettelijk samenwonen is dat zo dat de kinderen volle eigendom erven van haar woning (daar dit geen gezinswoning is) als er geen testament is. Bij huwelijk gaat het vruchtgebruik wel degelijk naar de partner als er geen testament is.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 17 nov 2019 12:26

Volgens het vermeld huwelijksstelsel erft de partner wel degelijk het 'uitgesteld vruchtgebruik' van de geschonken woning.
Thomas heeft gelijk.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”