Onleefbare thuissituatie, financiële hulp krijgen?

VincentW
Topic Starter
Berichten: 31
Juridisch actief: Nee

Onleefbare thuissituatie, financiële hulp krijgen?

#1 , 14 nov 2019 20:31

Beste forumleden,

Allereerst mijn oprechte excuses indien ik deze vraag op het daartoe-niet-geschikte forum stel.

Ik ben een student van 23 jaar oud.
Ik studeer juridisch-administratieve ondersteuning met als keuzeoptie professionele bachelor, vervolgtraject rechtspraktijk. De studierichting bevalt me en mijn resultaten zijn goed.

Door de stressvolle situatie thuis ben ik angstig dat mijn studieresultaten eronder zouden kunnen lijden omdat ik mij moeilijk kan concentreren door de lawaaierige situatie thuis.

Wij (ouders en ik) hadden reeds langer het vermoeden dat mijn broer (20 jaar oud) wiet rookte.
De laatste twee à drie weken fantaseert hij erg over situaties die volgens hem plaatsgevonden hebben maar die zich nooit hebben afgespeeld.
Hij is agressief bij momenten (slaan naar moeder, schelden).
Hij beschuldigt ons van allerlei dingen die compleet uit zijn duim gezogen zijn. Hij beschuldigt mij ervan een prostitué te zijn (klopt niet), hij beschuldigt mijn moeder ervan een buitenechtelijke relatie te hebben (klopt niet), hij beweert dat mijn moeder een figurante was in de film '' de premier '' (hij denkt dat die film echt gebeurde feiten bevat), hij beweert dat hij in januari iemand een euthanasie spuitje gaat toedienen (wij mogen niet weten wie). Stilletjesaan begint dit zodanig op mij te wegen dat mijn welzijn er ook onder lijdt.

Ik zou thuis graag weg willen maar ik ben financieel van mijn ouders afhankelijk.
Zou ik financiële bijstand kunnen aanvragen (en die ook toegekend kunnen krijgen) indien mijn ouders beiden een normaal middenklasse wedde binnenhalen elke maand?

Ik heb er geen enkel probleem mee om ook naast mijn studies een aantal uren te gaan werken maar met enkele uren zal ik nooit toekomen.

Ik voel mij een gijzelaar in mijn eigen huis.
Mijn broer roept mij regelmatig kwetsende scheldwoorden na (waar ik niet op reageer om de situatie niet te doen verergeren).
Mijn ouders zijn het type dat dergelijke situaties liever in de doofpot stoppen, ten koste van mij (hun andere kind).

Ik ben van mening dat mijn ouders, door de situatie binnensdeurs te willen houden, alles nog meer aan het verzuren zijn.

Hij hallucineert en het is thuis een gevangenis. Hij heeft heel het gezin overgenomen.
Mijn ouders denken meer aan de publieke opinie dan aan de gevolgen van dit te verdoezelen (misschien kan hij zich later wel voor een assisenhof verantwoorden als hij met dit gedrag desastreuze gevolgen aanricht).

Hij had een vaste vriendin gedurende 4 jaar en sloeg haar regelmatig omdat hij ziekelijk jaloers was. Ze heeft hem (gelukkig) verlaten.

Hij heeft geen werk (hij heeft geen diploma en wil niet gaan werken voor 1500€ want dat vindt hij voor sukkelaars), hij leeft 's nachts, hij is broodmager, vertoont ziekelijk gedrag (gewelddadig, lage moraal, vertelt regelmatig erg kwetsende dingen zonder zijn hand ervoor omdraaien) en ik kan het niet meer aanzien. Hij sleurt mij mee ten onder als ik dit toelaat.

Waar kan ik terecht om financiële bijstand te verkrijgen? Hoe groot is de kans op slagen indien mijn ouders een gemiddeld tot bovengemiddeld inkomen hebben?

Ik heb angst dat ik in deze situatie blijven moet omdat ik anders mijn kans op mijn studies zal verliezen.
Ik kan het echter niet meer aan. Ik ga hieraan kapot.

Wat kan ik doen om mezelf van hen af te scheuren zonder mijn studies te verliezen?
Een kot gunt men mij niet. Mijn moeder kan niet verdragen dat ik 5 minuten zonder haar toezicht weg ben (overbeschermd).

Het spijt me deze delicate situatie zo te moeten opentrekken. Ik zag geen andere uitweg.

Met vriendelijke groet,
Vincent

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding


Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 15 nov 2019 09:14

Zou het niet beter zijn dat er voor uw broer opvang gezocht wordt? Als jij vertrekt zal uw broer zich voornamelijk op uw ouders richten, en gaan die er nog meer onder lijden.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 nov 2019 10:59

Zou het niet beter zijn dat er voor uw broer opvang gezocht wordt? Als jij vertrekt zal uw broer zich voornamelijk op uw ouders richten, en gaan die er nog meer onder lijden.
Mava, ik volg uw reactie en zonder kritiek.

Maar TS wil slagen in het leven en zijn studies, en heeft er wat voor over. Zijn situatie is kritiek ( zie dat hij dit schooljaar verspeelt ).
Broer is de schuld, maar de ouders gaan zeker niet vrijuit. De ouders denk ik zullen toch reeds 40 gers zijn. Zij zijn verantwoordelijk voor de kids.
Zij kunnen zich op die ouderdom toch een weg banen in deze wereld. Maar bij TS begint de levenswandel pas en in welke staat moet hij dat doen ?

Een ideale oplossing is er niet; misschien moet TS ook eens polsen in zijn omgeving ( familie, kennissen … ) of daar geen oplossing mogelijk is.
bv. ook eens zijn studiekring erbij betrekken voor oplossingen of mogelijkheden; gezien hij toch rechten studeert en daar toch personen zullen zijn die
hem enigszins kunnen helpen of raad geven.

TS veel succes.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 15 nov 2019 13:24

Op basis van wat u schrijft, denk ik dat dit al wel iets verder gaat dan wat wiet roken ...

Bij geweld: bel politie

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#7 , 15 nov 2019 14:14

Ik raad je aan om contact op te nemen met het CAW en/of het O.C.M.W. en proberen een werkbare oplossing uit te werken.

Veel succes.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”