Hooft van de gezin, is het veranderd?

Karolciastepka
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Hooft van de gezin, is het veranderd?

#1 , 11 nov 2019 11:37

Halo!
Samen met mijn vader woon in onder 1 dak, maar het kwam net uit dat hem is niet mijn wettelijke vader. Laatste tijd leef ik op mijn eigen inkomen en hem ook, hem heeft wel inkomen van ziekenfond en ik van werk.
Toen hem was nog mijn wetelijke vader geweest, was hem dan hooft van de gezin. Maar vanaf dat ik zelf heb inkomen en dat we niet wetelijk familie zijn, betekend dit dat we zijn samenwonende? Of blijft hem nog altijd hooft van de gezin? Ik informeer ook dat ik zorg zelf voor eten en voor mijn deel van kosten van elektriciteit en water. Voor huur prijs betaald hem zelf door hem eigen keuze.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 11 nov 2019 11:46

Als de persoon die met u samenwoont niet uw wettelijke vader is, dan is elk van beiden zelfstandig en is geen van beiden gezinshoofd, want u vormt geen gezin. U wordt voor uitkeringen waarschijnlijk wel als feitelijk samenwonenden beschouwd.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 nov 2019 14:29

Ik vrees dat hier toch wel enkele begrippen door mekaar gehaspeld worden.

Het feit dat het hier al dan niet uw wettelijke vader is, doet er weinig toe op het vlak van sociale zekerheid, invaliditeitsuitkeringen.....

Op vlak van de sociale zekerheid zou uw "vader" invaliditeitsuitkering met gezinslast genieten indien uw inkomen als zoon de toegelaten grenzen niet overschrijdt. 990,04 euro per maand.

Op het vlak van gezinssituatie gemeentegegevens, ligt het eraan wie eigenaar is van de woning of huurder van woning. Indien dit uw vader is, woont u als zoon bij uw vader (indien er een familiaal verband is, m.a.w. u bent juridisch zijn zoon, ingevolge geboorteakte, erkenning......) of indien geen familieverband, als niet verwant.

Of vice versa, vader bij zoon, of niet verwant bij zoon.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Terug naar “Administratief recht”