Opzegvergoeding bij faillisement

LennieK
Topic Starter
Berichten: 1864
Juridisch actief: Nee

Opzegvergoeding bij faillisement

#1 , 05 nov 2019 16:47

Beste,

mijn broer kreeg deze zomer zijn ontslag. Vrij onverwacht, en eigenlijk zonder enige communicatie vooraf. Maar dat is het probleem niet.

Hij is de ganse periode niet meer moeten gaan werken (12 weken opzeg), maar ondertussen is die periode afgelopen en kreeg hij nog geen enkele betaling op zijn rekeningnummer. Ook zijn c4 kreeg hij pas vorige week, waardoor de betaling van werkloosheidsuitkering nog niet direct zal opgestart worden. Ondertussen zit hij dus al meer dan 12 weken zonder enig inkomen, hoewel de kosten natuurlijk blijven lopen.

Het bedrijf (een bvba) zit in bijzonder slechte papieren. Naast hijzelf werkte er niemand anders, alleen de zaakvoerder uiteraard. De slechte financiële toestand van het bedrijf was ook de reden van zijn ontslag. De zaakvoerder probeert mijn broer onder druk te zetten om akkoord te gaan met een afbetalingsplan voor de verschuldigde som, maar echt met bedragen die te belachelijk zijn voor woorden (denk a 100 euro per maand ofzo) Mijn broer is hier gelukkig niet mee akkoord gegaan.
Nu heeft hij echter enkele vragen;

1) tegen wanneer moet hij ten laatste de gelden gekregen hebben? Ik dacht dat dit tegen de laatste dag van de opzegperiode was maar ben dit niet zeker
2) wat als het bedrijf failliet gaat?

Hij gaat deze week informeren bij de vakbond, maar wellicht kunnen jullie ook nuttige tips/inzichten verschaffen.

Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 nov 2019 19:52

Alle wetten daarover is niet van tel als de werkgever geen centen heeft om je die te geven, ik hoop voor je broer dat deze werkgever failliet gaat of dat de vakbond hem dagvaard in faillissement, dan krijgt hij onmiddellijk werklozensteun en de gelden die hij te goed heeft zal de vakbond voorschieten in afwachting dat het fonds voor sluiting van bedrijven deze uitbetaald.

Ik hoop dat je broer lid is van een vakbond, anders kan dit wel even duren, maar komt ook in orde, hij kan ook als hij geen centen heeft eens naar het ocmw gaan om voorschotten te krijgen, weet niet of dit nog gaat maar vroeger ging dit wel, je broer moet toch ook eten !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus
Berichten: 38600

#3 , 05 nov 2019 21:30

Beslag op rekeningen van de firma misschien - beslag op inboedel?

Reclame

Terug naar “Andere”