Werken in buitenland + inkomsten uit Belgisch vastgoed

fliety
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Werken in buitenland + inkomsten uit Belgisch vastgoed

#1 , 04 nov 2019 22:57

Hallo!

Ik ga vanaf januari 2020 aan de slag in de duikwereld in Indonesië. Mijn werkgever daar zorgt voor een werkvergunning en verwacht van mij dat ik minstens 7 maand blijf. Die 7 maanden eindigen in het midden van het hoogseizoen dus de kans dat ik langer blijf is groot.
Mocht ik daar dan toch vertrekken wil ik op zoek gaan naar een andere positie, nog altijd in het buitenland dus, maar niet per se Indonesië.
Lukt het uiteindelijk niet om een nieuwe positie te vinden, moet ik op termijn natuurlijk noodgedwongen terugkeren naar België. Dit is niet de bedoeling maar als het moet, dan moet het.

Voor zover ik weet heb ik 2 opties: mezelf op tijdelijk afwezig zetten (max. 1 jaar, maar kan nog verlengd worden met 1 jaar) bij de dienst bevolking ofwel mezelf uitschrijven in België en residentie in Indonesië plaatsen (belastingen in Indonesië zijn al inbegrepen in de werkvergunning).

Wat zou u me aanraden te doen wetende dat ik in België nog wat vastgoed bezit en daar ook wat inkomsten uit verkrijg, dus ook graag m'n Belgische bankrekening houd. Kan ik mij gemakkelijk uitschrijven vanuit het buitenland mocht ik nog op tijdelijk afwezig staan (ingeval ik blijf)?
Wat gebeurt er met mijn vastgoedinkomsten in België wanneer mijn residentie in het buitenland (buiten Europa) zou staan en ik dus in België uitgeschreven ben?
+ zijn er hier specifieke adders onder het gras die ik eventueel over het hoofd zou zien in mijn situatie?

Verschillende mensen vertellen me verschillende dingen, de zoektocht op het internet is heel erg onduidelijk en ik zie het bos door de bomen even niet meer. Hopelijk vind ik verduidelijking via deze weg.

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 04 nov 2019 23:59

U zal vooreerst moeten nagaan of er al dan niet een belastingverdrag is tussen België en Indonesië.

De grote lijnen zijn:
Zolang u in België gedomicilieerd bent moet u hier in België in principe belasting betalen op uw wereldinkomen.
Wanneer u niet meer in België gedomicilieerd is betaalt u hier nog steeds belastingen op uw onroerend goed inkomsten.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”