Huurcontract

Dohaa
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Huurcontract

#1 , 01 nov 2019 00:00

Ik ben met mijn vriend gaan wonen en ik ben dan ook er gedomicilieerd. Heb aan de verhuurder gevraagd om mijn naam toe te voegen bij het huurcontract. Maar verhuurder weigerde. Heb ik geen recht om mijn naam te laten registreren bij het huurcontract?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Milo72
Berichten: 1016

#2 , 05 nov 2019 13:39

Waarom zou je dat recht hebben ?
De eigenaar heeft een afgesloten contract met uw vriend. Dit contract moet hij respecteren.

Je vriend kan dit (op een correcte manier, incl eventuele schadevergoedingen) opzeggen (wat de verhuurder niet kan weigeren), en daarna de verhuurder vragen een nieuw contract te tekenen op jullie beider naam (wat de verhuurder dan weer wel zou kunnen weigeren).

Voor andere dingen (zoals een aanpassing van het bestaande contract) is een overeenkomst tussen alle betrokken partijen nodig.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 nov 2019 15:54

van wanneer dateert het huurcontract van uw vriend? Als het ondertekend werd na 01/01/2019 en jullie zijn wettelijk samenwonend, dan treedt je vanzelf in de rechten en plichten alsof je ook op het huurcontract zou staan. Je moet dan gewoon een brief sturen naar de huisbaas waar je het wettelijk samenwonen meedeelt.

Als het huurcontract van voor 01/01/2019 ondertekend werd dan moet je het inderdaad eerst gewoon vragen aan de huisbaas om mee op het huurcontract te staan. Weigert hij dit, dan moet je volgens mij naar het vredegerecht. Ik snap trouwens niet waarom hij jou er niet bij wil zetten. Twee huurders met huurdersplichten (oa huur betalen) in plaats van één lijkt mij toch quasi nooit nadelig voor een eigenaar.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6854

#4 , 05 nov 2019 17:35

Maar niets belet u om de facto daar te blijven wonen , ook met domicilie.

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 nov 2019 10:14

Maar niets belet u om de facto daar te blijven wonen , ook met domicilie.
helemaal waar.

Terug naar “Huren”