juridisch advies inzake erfenis

Nina1962
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

juridisch advies inzake erfenis

#1 , 23 okt 2019 17:25

Hallo,mijn vader verblijft momenteel in een geheugenkliniek vermits zijn vriendin overleden is . Mijn vader wil met mij zijn enige dochter geen contact. Zijn overleden vriendin had een zuster ook al overleden zij had 2 dochters daar de man heeft een verzoekschrift ingediend voor mijn vader hij noemt zich de neef van de 3 de graad. Hij is totaal onbekend voor mij nog nooit gezien . Mijn vader was niet getrouwd met zijn vriendin zij woonde wel al jaren samen in de eigendom van mijn vader . Mijn zoon is wel welkom bij mijn vader ik niet. Nu maandag moet ik naar mijn vader gaan want ik heb een uitnodiging gekregen van het vredegerecht. Die zogezegd neefwil het recht in handen nemen .nu is mijn vraag kan dit allemaal zomaar en welke rechten heb ik ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 23 okt 2019 17:39

U bent de wettelijke erfgenaam in lijn.
Mogelijk heeft uw vader een testament geschreven en of wil die andere persoon bewindvoerder of vertrouwenspersoon worden.
Als zoon nog contact heeft met grootvader kan die toch al eens iets vragen over het waarom.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 23 okt 2019 18:05

Hallo,mijn vader verblijft momenteel in een geheugenkliniek
Uw vader is dus dement(erend) en vrij waarschijnlijk niet meer handelingsbekwaam.

Nu maandag moet ik naar mijn vader gaan want ik heb een uitnodiging gekregen van het vredegerecht.
Die zogezegd neefwil het recht in handen nemen
Wil vermoedelijk een aanstelling tot bewindvoering

Maar is geen familie, en dan ook nog eens geen familie van 't 37ste knoopsgat ...
Geen gezonde situatie.

Heeft uw vader centjes, eigendom(men) :?:
nu is mijn vraag kan dit allemaal zomaar en welke rechten heb ik ?
U kan zich daar bij de Vrederechter tegen verzetten

Bijvoorbeeld door een onafhankelijk bewindvoerder te laten aanstellen ipv de "neef"

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 23 okt 2019 19:55

Vrederechter zal al zo wie zo aan die 'neef' vragen wat het familieverband is.
Vermoedelijk zal de zitting in de geheugenkliniek plaatsvinden.
Als zoon meerderjarig is deze ook meenemen dan kan die als vertrouwenspersoon worden aangesteld. En idd een bewindvoerder van buiten de familie.
Iedere persoon kan die procedure opstarten dus ook een bij u onbekende derde.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”