Krijg geen rijbewijs n'a ambtelijke schrapping

AARON1994
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Krijg geen rijbewijs n'a ambtelijke schrapping

#1 , 22 okt 2019 22:16

Geachte leden,

Dringend hulp gevraagd!

Na een periode van schrapping van ambtswege ben ik terug op de goede weg.

Ik werk momenteel terug voltijds en heb terug een appartement kunnen bekomen.

Na een bezoek van de wijkagent maak ik een afspraak online voor een afspraak in het stadhuis te Hasselt.

Eens aangekomen maken ze mijn nieuwe identiteitskaart inorde, hierna vraag ik of ze ineens ook mijn rijbewijs die ik sinds vorige maand kwijt ben ook opnieuw inorde te maken en een nieuwe aan te vragen.

Nu krijg ik te horen dat ze dat niet kan, door een nieuwe wetgeving die van kracht zou zijn sinds enkele maanden moet iemand die na schrapping van ambtswege zich terug inorde steld (hou u vast) 6 MAANDEN WACHTEN eer ze opnieuw een rijbewijs mogen aanvragen!!

Waar slaat dit in hemelsnaam op? Dit kun je toch echt niet geloven! Ze zegt dan ook nog doodleuk, tja er is nog openbaar vervoer hè.

Nu is mijn vraag of dit effectief klopt, ik kan het gewoon niet geloven en kan mij niet inbeelden welk nut het heeft om iemand 6 maanden zijn recht tot het besturen van een voertuig te ontnemen... Als ze mij tegenhouden met mijn bedrijfswagen nemen ze hem gewoon in beslag, klopt dit ook?

Alvast bedankt,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 22 okt 2019 22:44

Ik heb dat nog al eens gehoord, maar kan er niet meteen een bron voor terugvinden. Op zich is het niet onlogisch, er zijn onvoldoende middelen om naleving van de wegcode af te dwingen bij iemand die geen verblijfplaats heeft.

Maar euh, bent u dan al een maand zonder rijbewijs aan het rondrijden?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 22 okt 2019 23:12

Op zich is het niet onlogisch, er zijn onvoldoende middelen om naleving van de wegcode af te dwingen bij iemand die geen verblijfplaats heeft.
Wie zich terug inschrijft na schrapping, heeft wel degelijk opnieuw een gekend adres ...


Volgt in elk geval niet uit enige verkeerswetgeving.

Maar euh, bent u dan al een maand zonder rijbewijs aan het rondrijden?
Zonder het bij te hebben
Is wat anders ...


Vraagsteller, heb je een attest van verlies van je rijbewijs ?

Reclame

AARON1994
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 okt 2019 08:25

Ja ik heb al mijn rijbewijzen gehaald zelf dus dat is het probleem idd niet, het is gewoon het pasje dat ik niet meer krijg, dus kan deze niet aantonen bij controle...

Euhm neen, ik ben bij de politie langsgeweest en daar geven ze het in Hasselt blijkbaar niet meer 😔

AARON1994
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 okt 2019 08:26

En @leen ik ben terug inorde met mijn adres sinds 2 maanden.

Franciscus
Berichten: 38595

#6 , 23 okt 2019 17:07

U hebt een attest van verlies RB gekregen - hoeveel maand geleden?
Wat hebt u daar mee gedaan?

Eens lezen
http://www.herk-de-stad.be/content.php? ... sssmID=380

AARON1994
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#7 , 23 okt 2019 18:14

@Franciscus, ik ben vorige week langsgeweest op het politiekantoor in Hasselt, daar zeiden ze dat ze tegenwoordig geen attest meer afgeven, ze heeft toen voor mij een afspraak vastgelegd online bij de dienst burgerzaken, dat terwijl ik zelf al één had gemaakt maar oké... Doet er niet toe natuurlijk.

Het is gewoon absurd..

2018:
Ik stel zelf de wijkagent op de hoogte dat ik niet meer woon op de plaats waar ik was ingeschreven een jaar geleden.

Een tijd later krijg ik telefoon en vraagt ze mij langs te komen op het kantoor in Sint-Truiden. Ben perfect optijd voor mijn afspraak, ze houden mijn paspoort in en ik mocht beschikken. Op dat moment heb ik mijn rijbewijs nog en deze nemen ze mij niet af op dat moment.

Een tijd later, vind ik werk, een appartement en laat mij door de wijkagent twee maanden geleden inschrijven.

Een maand later verlies ik mijn rijbewijs.

Zelf ga ik naar het politiekantoor in Hasselt, krijg niets maar dan ook niets mee, maken ze een dubbele afspraak en sturen mij leuk terug naar buiten.

Gisteren ga ik naar het gemeentehuis, mooi optijd, ze maken mijn identiteitskaart inorde en dan plots.. 180 dagen wachten eer ik opnieuw mijn rijbewijs mag aanvragen, waarom weten ze zelf niet, zelfs niet bij FOD mobiliteit...

Einde verhaal...
Vive la Belgique !

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 23 okt 2019 19:37

Heb zo'n idee waarom:

Om een Belgisch rijbewijs te kunnen verkrijgen (inclusief vervangen) moet je officieel in België wonen.

En aangezien je lange tijd niet geregistreerd stond als wonend in België, wegens administratief geschrapt, is het dus niet zeker dat je inderdaad officieel en permanent in België woont.

Franciscus
Berichten: 38595

#9 , 23 okt 2019 19:45

Paspoort ingehouden of bedoeld u uw Identiteitskaart - dan krijgt u een attest van afneming en het kan dat politie geen attesten voor RB afleveren maar rechtstreeks doorverwijzen naar gemeente.
Hier en daar heb ik wel wat vragen bij de uitleg.
Vind ook in geen info over die 6 maanden in documenten inzake bevolking ( enkel iets over studenten).

PS geen rijbewijs bij of in uw geval vermoedelijk zelfs geen geldig rijbewijs geeft ook problemen met verzekering.
ook uw ziekteverzekering enz enz zal problemen geven.

Terug naar “Administratief recht”