juridisch advies

KiLy11
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

juridisch advies

#1 , 22 okt 2019 11:29

Beste,

Ik en mijn vriend hebben sinds 4 jaar een huis samen (elk 50% eigenaar).

Hij heeft sinds 2014 een eigen zaak gehad op zijn personennaam. Deze activiteit is gestopt sinds september maar de rekeningen blijven zich opstapelen, deze kunnen niet betaald worden en we vrezen voor een faillissement.

Kan ons huis, waarvan ik voor de helft eigenaar ben ook in gedrang komen?

Wat kan ik doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 okt 2019 11:45

Die 50% wel hé, tenzij er bij de verkoop bij de notaris iets is opgemaakt dat het onbeslagbaar is , maar twijfel dat daar aan gedacht is.

Zelf kan je nu niks meer doen .

Dit kan openbaar verkocht worden waarbij u de helft kan krijgen.

Alles hangt af van wie de curator is en hoeveel schulden er zijn, en hoeveel er nog openstaat bij de bank als hypotheeklening, want zij zijn de Bijzondere bevoorrechte schuld eiser en zij komen op de aller eerste plaats .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

KiLy11
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 okt 2019 11:53

het is zo dat hier veel meer geld van mij in zit dan van mijn vriend, dit staat natuurlijk niet op papier.
Kan ik het huis nog overkopen? of op mijn naam laten zetten ?

alvast bedankt

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 22 okt 2019 12:13

het is zo dat hier veel meer geld van mij in zit dan van mijn vriend, dit staat natuurlijk niet op papier.
In het huis ?
Dan kan u er ook geen aanspraak op maken, en worden jullie geacht elk de helft eigenaar te zijn

https://www.notaris.be/faq/verkopen-kop ... heb-in-de-
Kan ik het huis nog overkopen? of op mijn naam laten zetten ?
Dat kan, maar dan moet u ook de helft van de werkelijke waarde betalen ... niet het deel dat uw partner betaalde bij aankoop


U zal moeten zien wat minder kost: de schulden betalen en firma opdoeken, of huis overkopen, dan wel laten verkopen (en hopen op terugkopen indien gewenst)...
Kosten bij gedwongen openbare verkoop zijn hoger, waardoor kopers al minder bieden om te beginnen, en u dus minder krijgt.


Tip voor uw man: dat hij zorgt dat alle lopende overeenkomsten zoveel mogelijk gestopt worden voor er een curator aan te pas komt, en zorg prioritair voor dat de BTW verplichtingen etc nagekomen worden, zet zélf zaak stil als het ook maar enigszins kan ...

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”