Verborgen gebrek - naar de rechter?

Matthewk
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Verborgen gebrek - naar de rechter?

#1 , 22 okt 2019 09:58

Hallo allemaal,

In Mei hebben wij een huis gekocht van een koppel, in juli zijn we ingetrokken. Alle documenten werden overgedragen, exclusief het keuringsrapport van de ketel. Dit hebben wij ondertussen wel opgevraagd. So far so good.

Eind vorige week kwam Engie langs om de ketel te keuren, er hing geen sticker op de ketel en vanwege het ontbrekende keuringsrapport wou ik wel weten of de ketel in orde is. Blijkt dat de ketel is afgekeurd met een rode sticker: Onmiddellijk gevaar, de ketel mag niet gebruikt worden. De onderaannemer van Engie gaf aan dat er geen dubbelwandige buis is gebruikt voor de installatie van de ketel en dat de installatie niet wettelijk is. Het was volgens hem onmogelijk dat deze de vorige keer wel goedgekeurd was geweest, omdat dit niet mag. De vorige eigenaars MOESTEN dus op de hoogte zijn, of hebben hun ketel niet laten keuren (wat ook al een inbreuk op de wet is).

Zondag een second opinion gekregen van familielid installateur, met een nadere inspectie en ook daar was het geval: Gevaar voor CO-vergiftiging. Er was volgens hem duidelijk geknoeid aan de rookgasafvoer: Er was ingeslepen en daarna dichtgetapet. Ook volgens hem is het onmogelijk dat de vorige eigenaars hier niet van op de hoogte waren. Hij zag ook nergens een keuring van de ketel, wat raar was omdat de vorige eigenaars aangaven dat er in 2015 een nieuwe ketel was geplaatst. Dit zou willen zeggen dat de ketel sinds plaatsing niet meer gekeurd zou zijn geweest, of ze het keuringsrapport bewust hebben afgekeurd.

De eerste kosten worden voorzichtig geschat op 1200 euro. Kosten die wij, met alles wat we in het huis hebben gestopt ondertussen, niet meer kunnen missen. Hebben wij hier echter voldoende basis om gerechtelijke stappen te ondernemen (moest dit nodig zijn)? We hebben een rechtsbijstandsverzekering. Ik weet dat dit bijvoorbeeld in Nederland een uitgemaakte zaak is ten voordele van de koper omdat daar de overdracht van huizen strakker is geregeld. Vermits dit mijn eerste aankoop is, kan ik hier echter geen beeld van vormen in België. Het lijkt mij echter dat, gezien de vastgestelde problemen met de installatie, het ook hier een uitgemaakte zaak moet zijn.

We hebben ondertussen sowieso naar de makelaar gemaild met nogmaals de vraag naar het laatste keuringsrapport (dit hebben wij sowieso nodig voor de brandverzekering). Vervolgens kunnen we ook aan de verkopers vragen wanneer de ketel voor het laatst gekeurd is en dit aanvoeren als bewijs.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 okt 2019 10:25

Dit zijn vijgen na passen !

Ik weet niet of dit een verborgen gebrek is !

u had deze rode sticker kunnen zien bij de bezichtiging van deze woonst, dus verborgen was deze niet !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 22 okt 2019 10:39

u had deze rode sticker kunnen zien bij de bezichtiging van deze woonst, dus verborgen was deze niet !
Sticker is toch duidelijk nu aangebracht bij controle, niet voor de verkoop ...

Reclame

Matthewk
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 okt 2019 10:58

Precies. Er hing geen sticker op de ketel, die is nu aangebracht. Volgens de installateur had deze er wel moeten hangen na de vorige keuring. De vraag is echter nu of we hier een zaak van kunnen maken, gezien deze wel afgekeurd had moeten zijn geweest en dus bekend had moeten zijn bij de vorige eigenaars. De vraag is dan of ze de sticker hebben verwijderd en zelf wat hebben gehobbyd, of dat ze de ketel niet hebben laten keuren.

Didymus
Berichten: 2061

#5 , 22 okt 2019 11:07

Het antwoord op die vraag lijkt mij fundamenteel om al dan niet van een verborgen gebrek te kunnen spreken. Hoe denkt u te bewijzen dat de vorige eigenaars het wisten?
"sowieso" schrijf je zo.

Matthewk
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 okt 2019 11:12

Het antwoord op die vraag lijkt mij fundamenteel om al dan niet van een verborgen gebrek te kunnen spreken. Hoe denkt u te bewijzen dat de vorige eigenaars het wisten?
Dat is dus de vraag. Ik meen mij te herinneren dat er in de overeenkomst stond dat installaties gekeurd zijn, dat dit post factum niet het geval is zou in principe al een verborgen gebrek zijn los van het antwoord op die twee. Het bewijzen van het feit dat ze het wisten is echter moeilijker, buiten natuurlijk de getuigenis van de installateur: Het gebrek is zo duidelijk dat bij de vorige keuring deze installatie ook afgekeurd had moeten worden en ze dus de rode sticker moeten hebben verwijderd. Ze hebben immers een flex buis gebruikt die niet te verwarren is met het correcte type buis.
Hoe ver moet het bewijs uberhaupt gaan? Als starter is het al erg genoeg dat het huis in principe onbewoonbaar is..
Laatst gewijzigd door Matthewk op 22 okt 2019 11:23, 1 keer totaal gewijzigd.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 okt 2019 11:23

Normaal is gas elke 2 jaar nazicht

En bij stook olie om het jaar .

Dus normaal zou er een sticker moeten op gekleefd geweest zijn, kan natuurlijk afgevallen zijn of afgetrokken zijn .Want normaal zal deze wel ooit eens gekeurd geweest zijn .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Didymus
Berichten: 2061

#8 , 22 okt 2019 11:26

Hoe ver moet het bewijs uberhaupt gaan?
Ver, want u moet de kwaadwilligheid van de tegenpartij aantonen. Als bv. het negatief keuringsverslag boven water komt, dan heeft u iets in handen.
"sowieso" schrijf je zo.

LennieK
Berichten: 1867
Juridisch actief: Nee

#9 , 22 okt 2019 11:39

Ik denk echt niet dat dit als een verborgen gebrek zal aanzien worden.
Eigenlijk is er met het toestel niet mis, alleen hebben ze van een type C toestel een type B toestel gemaakt door de verkeerde aansluiting.

Volgens mij zal de rechter redeneren dat het niet verborgen was;
1) je had de kans het keuringsattest op te eisen van de verkoper tussen compromis en akte en hebt dit niet gedaan
2) de ketel is zichtbaar bij een huisbezoek, iemand met een beetje verstand van zaken had gezien dat dit verkeerd aangesloten is

Matthewk
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#10 , 22 okt 2019 11:45

Ik denk echt niet dat dit als een verborgen gebrek zal aanzien worden.
Eigenlijk is er met het toestel niet mis, alleen hebben ze van een type C toestel een type B toestel gemaakt door de verkeerde aansluiting.

Volgens mij zal de rechter redeneren dat het niet verborgen was;
1) je had de kans het keuringsattest op te eisen van de verkoper tussen compromis en akte en hebt dit niet gedaan
2) de ketel is zichtbaar bij een huisbezoek, iemand met een beetje verstand van zaken had gezien dat dit verkeerd aangesloten is
Een gemiddelde koper is niet iemand met verstand van installaties, en dit in combinatie met het eerste punt betekend de facto dat je als onervaren koper dus eigenlijk nooit op je gemak kan kopen en altijd open staat voor de grillen van kwaadwillenden. Ik had gehoopt dat het systeem zoals in Nederland zou zijn, waarbij een aanname van kwaadwillendheid al genoeg is. In dit geval is er duidelijk aan te nemen dat er kwaadwillendheid is, maar is er geen papieren bewijs. Tenzij we de partij vinden die dit toestel niet heeft gekeurd maar wel geplaatst, of het keuringsbewijs vinden is er dus weinig te beginnen?

Er is natuurlijk ook nog de tape, die aan kan geven dat er is geprobeerde het te verdoezelen... maar daar valt natuurlijk ook weer van te zeggen dat je zoiets zelf moet zien (alsof een koper weet hoe een installatie eruit moet zien :roll: )

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 22 okt 2019 11:58

... maar daar valt natuurlijk ook weer van te zeggen dat je zoiets zelf moet zien (alsof een koper weet hoe een installatie eruit moet zien :roll: )
Normaal vraag men een vakman of een architect mee om een huis te bezichtigen, en voor een paar honderd euro heb je zo een vakman, die bekijkt alles ook verborgen asbest komt dan ook naar boven en gans het dak word geïnspecteerd.

.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 22 okt 2019 12:00

Ik weet dat dit bijvoorbeeld in Nederland een uitgemaakte zaak is ten voordele van de koper omdat daar de overdracht van huizen strakker is geregeld.
U gaat in België nog wel meer verrassingen tegenkomen.

Gelijk, of recht hebben is 1 ding.
Dat hier ook krijgen is een heel andere opgave ...

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#13 , 22 okt 2019 12:09

Wat is eigenlijk uw bedoeling? Wat wil u uiteindelijk bekomen?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#14 , 22 okt 2019 12:21

We hebben een rechtsbijstandsverzekering.
Dekt ze ook dit soort disputen , en had u de verzekering op moment van aankoop ?
Dan kan u daar informeren.

Matthewk
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#15 , 22 okt 2019 12:31

Wat is eigenlijk uw bedoeling? Wat wil u uiteindelijk bekomen?
Geen ontbinding, we zijn tevreden over het huis. Maar wel dat de kosten gedekt worden van het wettelijk in orde maken van de installatie.
We hebben een rechtsbijstandsverzekering.
Dekt ze ook dit soort disputen , en had u de verzekering op moment van aankoop ?
Dan kan u daar informeren.
We hebben via KBC rechtsbijstand sedert 2,5 jaar. Tot nu toe hebben we er veel hulp aan gehad, ze hebben zelfs gekeken of dit niet onder de brandverzekering gezet zou kunnen worden. Helaas ging dit niet en raden ze ons nu aan in minnelijke schikking iets te regelen (al komt dit vrijwel nooit goed in minnelijke schikking) of een advocaat te contacteren.

Terug naar “Kopen”