7% of 10% registratie rechten

Goal
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

7% of 10% registratie rechten

#1 , 20 okt 2019 12:33

Als 18 jarige werd ik gevraagd mee te tekenen samen met mijn zus voor een lening van een woonkrediet voor een woning waar mijn moeder zou wonen.
Het voordeel was dan voor ons de fiscale aftrekbaarheid (die ik dan heb terug gestort telkens opnieuw naar mijn moeder opdat daar mee de kadastrale lasten konden worden betaald)
Tot 2017 kon ik dus zelf voor een eigen woning geen gunstige lening kunnen afsluiten want ik had reeds woonkrediet en dit pand werd dus bewoond door mijn moeder (wie dus ook de lening deels afbetaalde, ik betaalde ook een deel).
Inmiddels is dit alles afbetaald.
Nu kan ik zelf eindelijk een woning aanschaffen met mijn partner en stel me de vraag of ik in aanmerking kom voor de 7% of voor de 10% registratie rechten. (mijn partner heft de 7% aangezien hij nog geen eigendom heeft)
Ik heb dus 50% van de woning samen met mijn zus maar geen van ons beide bewoond dit pand maar er is ook wel geen beschrijf van vruchtgebruik voor mijn moeder, ik woon zelf op ander adres. (is dit automatisch een naakte eigendom?)
Mijn moeder heeft niet de middelen zelf een woning te kopen of huurgeld te betalen vandaar dat ze er ook blijft wonen zolang ze kan.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5410

#2 , 20 okt 2019 15:34

Uit je beschrijving concludeer ik dat je een deeltje medeeigenaar in volle eigendom bent en dus op je aankoop voor uw deel 10% registratierechten zal mogen betalen.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 20 okt 2019 15:41

Is dat wel zo? Ik twijfel want ik lees: "de koper of kopers mogen nog geen volledige en volle eigenaar zijn van een andere woning of bouwgrond."

bron: https://belastingen.vlaanderen.be/VKR_v ... zinswoning

TS is volle eigenaar, maar geen volledige.

Verder lees ik in dezelfde bron dat een voorwaarde voor de 6 percent erin bestaat dat:
"aankoop van de hele volle eigendom; de aankoop van een onverdeeld deel van een woning, ...volstaat dus niet;"

Dat zou dan inhouden dat feitelijk en wettelijk samenwonenden + gehuwden met volledige scheiding van goederen steeds 10 percent moeten betalen, aangezien ze per definitie elk een onverdeeld deel kopen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 21 okt 2019 19:07

7% ( weldra 6 %) registratierechten is enkel van toepassing bij de aankoop van een eerste woning voor de koper. Al de rest is aan 10 % - en dat blijft.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Kopen”