Feitelijk samenwonen - verkoop woning

Biobert
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Feitelijk samenwonen - verkoop woning

#1 , 19 okt 2019 14:12

Mijn situatie is de volgende:
Mijn partner en ik zijn feitelijk samenwonend. We hebben samen een woning gekocht waarvan we elk 50 % eigenaar zijn. Na de aankoop hebben we beslist om de woning volledig te renoveren. Mijn partner heeft daarbij meer geïnvesteerd dan ik.
De renovatie heeft dus een meerwaarde gecreëerd. Mijn partner en ik staan op punt om uit elkaar te gaan en de woning te verkopen. Mijn partner eist nu het volledige bedrag dat zij extra heeft geïnvesteerd terug van mij. Mocht ik dit doen, heb ik dan de meerwaarde van het huis niet volledig gedragen? In mijn ogen dien ik haar de helft van haar extra inbreng terug te betalen zodat zij dan de helft van de renovatie heeft bekostigd en ik de helft. Of zie ik dit verkeerd? Wat met juridische uitspraken? De extra inbreng van mijn partner staat niet geregistreerd in een akte. Kan iemand mij raad geven?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5410

#2 , 19 okt 2019 15:20

Laat de verkoopswaarde schatten zonder de renovatie en de door de renovatie geschatte meerwaarde (die wel eens kleiner kan zijn dan de renovatiekost)

De geschatte waarde voor renovatie is voor elk de helft. De meerwaarde na renovatie proportioneel aan elks inbreng. Als het huis verkocht wordt onder de geschatte waarde pas je alles proportioneel aan.

Biobert
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 okt 2019 16:13

Bedankt voor je reactie. Zou je dit eens met een concreet voorbeeld kunnen verduidelijken? Kwestie van de proportionaliteit beter te begrijpen.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 19 okt 2019 16:14

Mijn partner en ik staan op punt om uit elkaar te gaan en de woning te verkopen. Mijn partner eist nu het volledige bedrag dat zij extra heeft geïnvesteerd terug van mij.
Als u het netjes speelt, verdeelt u (enkel) de (eventuele) meerwaarde naar verschillende inbreng.

Net zo min als het zeker is dat u de renovatie er uit haalt als meerwaarde, is het ook niet zo zeker dat die meerwaarde allemaal gecreëerd is door de renovatie ...
Woningen zijn ook algemeen in prijs gestegen


Als u het grof speelt, bent u elk 50% eigenaar ...

nicky54
Berichten: 218

#5 , 19 okt 2019 20:25

De helft van het bedrag dat uw partner extra heeft betaald is ten laste van uw partner, gezien het onroerend goed aan beiden toebehoort, ieder voor de helft. De schuldvordering van uw partner bedraagt aldus de helft van het bedrag dat extra betaald werd.
Er is ook nog Cassatie van 27 september 2012, C.11.0195.F : de vergoeding (schuldvordering) kan geherwaardeerd worden.
De herwaardering van de vergoeding wordt bepaald in functie van de aankoop van de woning en de waardevermeerdering bij verkoop.

Biobert
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 okt 2019 22:51

Bedankt voor jullie reactie. Ik wil het gerust eerlijk spelen maar mijn (ex)partner , die financieel veel meer voordelen/mogelijkheden heeft, is de mening toegedaan (door haar eigen notaris) dat ze recht heeft op het volledig bedrag van haar inbreng. We zijn naar een bemiddelaar geweest en deze was dezelfde mening toegedaan zijnde dat ik het volledige bedrag aan de tegenpartij moest terugbetalen . We hebben samen 3 kinderen en we kochten de woning destijds voor de kinderen later. Ik heb gedurende 12 jaar al mijn loon ( welke signifant hoger is +/-1000 euro) op
de gemeenschappelijke rekening gestort waardoor we de woning hebben kunnen kopen. Op welke wettelijke basis kan ik mij beroepen?

nicky54
Berichten: 218

#7 , 21 okt 2019 16:26

De feitelijke samenwoning op zich brengt geen enkel juridisch effect met zich mee. De regels (vergoedingsrekeningen : Art. 1432 t.e.m. Art 1438 van het Burgerlijk Wetboek) die worden toegepast naar aanleiding van een vereffening en verdeling van een huwelijksvermogen na echtscheiding, zijn in casu NIET van toepassing.
De notaris van uw partner en de bemiddelaar baseren zich hier op Art. 1434, waarbij uw partner het volledig bedrag vergoed krijgt.

Aangezien omtrent de feitelijke samenwoning geen wettelijke regeling bestaat, kan er ook geen sprake zijn van een primair stelsel. De verhouding tussen de samenwoners wordt, behoudens andersluidend beding, beheerst door het gemeen recht.
Er is geen enkele wettelijke bepaling die een solidariteits- of hulpverplichting invoert voor feitelijke samenwonenden.
Evenmin gelden de principes van de bescherming van de gezinswoning en hoofdelijke schulden ten behoeve van de huishouding.

De strikte toepassing van de gemeenrechtelijke zakenrechtelijke principes kan tussen samenwonenden tot onbillijke situaties leiden; voornamelijk in het geval één van de partners tijdens de relatie economisch en financieel van de andere afhankelijk was.
Via verbintenisrechtelijke technieken kan, wegens het billijkheids- en rechtvaardigheidsgevoel, een vergoedingsregeling tussen twee partners ontstaan
Deze vergoedingsregeling kan in onderling overleg overeengekomen en uitgevoerd worden; doch in vele gevallen zal één van de partners een vordering tot verrekening dienen in te stellen. Deze vordering dient noodzakelijkerwijze een juridische grondslag te hebben om toegewezen te kunnen worden.

De mogelijke juridische grondslagen zijn bijvoorbeeld : de verrijking zonder rechtmatige oorzaak, het verval van de schenking wegens verdwijnen van haar oorzaak, de lening, de onrechtmatige daad, de natrekking enzovoort...

In verband met onroerend goed rijzen in de praktijk geen problemen aangaande het bewijs van het eigendomsrecht, aangezien de eigenaar in de eigendomstitel wordt aangeduid. Ofwel wordt het goed aangekocht door beide partners en is er sprake van mede-eigendom.

Het vaakst voorkomende probleem in de praktijk stelt zich in geval van aankoop van de gezinswoning door beide partners in geval van onevenredige betaling van de prijs. Na de beëindiging van de relatie wil degene die meer geïnvesteerd heeft, meestal een deel van het 'teveel' betaalde recupereren van de ex-partner.

Het Hof van Cassatie oordeelde met betrekking tot gehuwden onder stelsel van scheiding van goederen (is te vergelijken met feitelijke samenwonden) echter dat indien het gaat om de aankoop van de gezinswoning en indien vaststaat dat elk zijn bijdrage tot de lasten heeft geleverd, er geen verrekening meer dient te gebeuren.

Mijns inziens kan men deze beoordeling toepassen (voer voor advocaten) waar het gaat over renovatiewerken, waarbij uw partner meer heeft geïnvesteerd dan u; terwijl u meer heeft geïnvesteerd in de aankoop van de woning ('Ik heb gedurende 12 jaar al mijn loon op de gemeenschappelijke rekening gestort waardoor we de woning hebben kunnen kopen').
Het is een feit dat de onbetwistbare bewijzen (vb. rekeningafschriften enz...) dienen voorgelegd te worden en de rechter in casu het laatste woord heeft.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”