Arbeider-> Bediende

Tes1989
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

Arbeider-> Bediende

#1 , 15 okt 2019 16:22

Hallo iedereen,
Vanaf 7/10/2019 ben ik van een arbeiderscontract naar een bediendecontract gegaan, dit in hetzelfde bedrijf.
Ik heb nog 4 vakantiedagen staan die ik ga opnemen met de feestdagen.
HR heeft mij al laten weten dat er een verrekening gaat zijn, tot daar ben ik nog mee.
Maar men zegt dat de vakantiedagen van dit jaar al uitbetaald zijn afgelopen mei 2019, en dat ze dus mijn dagen in december al gaan verrekenen zodat ik niet dubbel betaald ben. Nu dacht ik dat de vakantiedagen van 2019 pas in mei 2020 uitbetaald worden, dus zou ik het raar vinden dat ze al in december een verrekening gaan doen. Ik zou die verrekening eerder volgend jaar in mei 2020 verwachten.
Ben ik hier mis in, of niet?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 okt 2019 16:27

Voor al u vakantie dagen in 2019 die heb je dus ontvangen via je verlof geld die je in mei heeft gekregen .

De verrekening zal misschien zijn de vier dagen in december, die zal van je loon als bediende moeten verrekend worden.

Voor volgend jaar zal er ook een ganse berekening moeten zijn .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 okt 2019 17:14

Je zou het ook kunnen beschouwen als vakantiegeld einde uitdiensttreding, dus als een nieuw contract. Het vakantiegeld arbeider wordt uitbetaald door de Kas Jaarlijks verlof en het vakantiegeld bediende door de werkgever. Zou dit niet de uitleg kunnen zijn?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 15 okt 2019 18:45

Maar men zegt dat de vakantiedagen van dit jaar al uitbetaald zijn afgelopen mei 2019,
Vakantie verdien je het jaar voordien.
Voor elke dag dat je dit jaar nog verlof neemt, krijg je geen loon als bediende meer.
Dat heb je immers al gehad als vakantiegeld in mei '19.
Dus gaat je werkgever dat niet nog eens betalen, maar de dagen dat je nog vakantie staan hebt, verrekenen als minder loon, ineens in één maand, of wanneer je die dagen effectief opneemt (meestal is dat meer werk).


Volgend jaar trouwens weer zoiets ...

Voor volgend jaar zijn ongeveer 3/4 deel van je vakantiedagen verdiend als arbeider, in 2019.
Die worden mei 2020 uitbetaald door RJV, maar niet doorbetaald als je ze opneemt in 2020 onder je bediendenstatuut.

Daarvoor kan je werkgever 2 dingen doen:
- inhouden van je loon in maand dat je die vakantiedagen effectief opneemt, à rato van je overeenkomstig uurloon als bediende.
- alles ineens verrekenen in 1 (soms 2) maanden (zal dan betekenen: amper loon) maar je loon loopt dan de rest van 't jaar wel "normaal", zelfde maandloon ongeacht of je vakantie neemt of niet.

En deel vakantie (pakweg 1/4) wordt in 2019 nog verdiend als bediende, en kan je volgend jaar opnemen zonder dat er daardoor wat aan je loon verandert of zonder dat ze verrekend moeten worden.


Klinkt vaak raar, je wordt bediende, normaal hogere functie, betere loonvoorwaarden, en eerste dat er gebeurt is dat je een maand of zelfs 2 lager loon hebt ...
Maar klopt wel.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 15 okt 2019 18:57

Ik zou die verrekening eerder volgend jaar in mei 2020 verwachten.
Voor dit jaar moet men dat dit jaar nog verrekenen, anders klopt je belastbaar inkomen voor dit jaar niet.


Voor het volgende jaar moet je navragen hoe / wanneer je werkgever het gaat verrekenen.
Maand per maand als je vakantie neemt
Of ineens, dan is mei interessant, omdat je dan vakantiegeld krijgt (als arbeider enkel en dubbel vakantiegeld) en wat later dan ook als bediende (het dubbel vakantiegeld).

Tes1989
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 okt 2019 19:47

Aah zo, ja. Nu begrijp ik het al wat beter. Hartelijk bedankt voor jullie antwoorden!
Ik weet dat hier al eerder topics over zijn geweest, maar tot hiertoe begreep ik "de berekening/uitleg" niet echt.
Nog een fijne avond gewenst aan iedereen!

Terug naar “Andere”