Ontslag - Opzegperiode

Estagon
Topic Starter
Berichten: 105
Juridisch actief: Nee

Ontslag - Opzegperiode

#1 , 15 okt 2019 11:44

Ik ben werknemer sinds 4/7/2018 als bediende.
Vorige week heb ik meegedeeld dat ik graag op het einde van het jaar het bedrijf wens te verlaten.
Mijn opzegtermijn bedraagt 4 weken.

Ik zou graag een opzegperiode uitdoen die ingaat op 25 november 2019 en eindigt op 20 december 2019.
Ik lees verschillende bronnen die zeggen dat een opzegtermijn niet zo ver in de toekomst kan starten aangezien de start wettelijk vastgelegd is op de maandag die volgt na de ontvangst van de brief (redelijke termijn 3 werkdagen na versturen van de brief).

Mag ik nu al mijn opzegbrief versturen? Of dien ik wachten tot bvb. 18 november 2019 met het versturen.
Mijn werkgever wil graag een onderling akkoord, maar juridisch gezien wil ik dat niet (wegens uitkeringen en andere zaken indien nodig).

Dankje!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
GraagAnoniem
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 okt 2019 11:50

Waarom meent u dat in onderling akkoord nadelig is t.o.v. ZELF ontslag te nemen?

Estagon
Topic Starter
Berichten: 105
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 okt 2019 11:55

Omdat er bepaalde redenen zijn waarvoor een persoon ontslag kan nemen en toch nog recht kan behouden op bepaalde vergoedingen. Dit vervalt volledig in het geval van onderling akkoord. Ik houd graag mijn opties open...

Reclame

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#4 , 19 okt 2019 20:36

Omdat er bepaalde redenen zijn waarvoor een persoon ontslag kan nemen en toch nog recht kan behouden op bepaalde vergoedingen. Dit vervalt volledig in het geval van onderling akkoord.
?
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 okt 2019 22:44

U hebt uw werk verlaten?
In geval van werkverlating zonder wettige reden, kunt u een verwittiging krijgen of kunt u van het recht op uitkeringen uitgesloten worden gedurende ten minste 4 weken en ten hoogste 52 weken. Een deel of het geheel van deze periode kan het voorwerp vormen van een uitstel, d.w.z. dat u tijdens de periode van uitstel het recht op uitkeringen behoudt.
Verlaat u uw werk voor een andere dienstbetrekking, dan heeft u bovendien geen recht op uitkeringen gedurende 4 weken te rekenen vanaf de verandering van dienstbetrekking, behalve in geval van tijdelijke werkloosheid of wanneer u die dienstbetrekking verliest ten gevolge van overmacht.
U kunt voor onbepaalde duur van het recht op uitkeringen uitgesloten worden als u uw werk hebt verlaten met het opzet uitkeringen aan te vragen en werkloos te blijven (in dit laatste geval zal u opnieuw arbeidsdagen in loondienst moeten bewijzen om weer toegelaten te worden tot de werkloosheid).
Wat verstaat men onder werkverlating?
Er is sprake van werkverlating wanneer u op eigen initiatief uw werk verlaat, hetzij door zelf ontslag te geven, hetzij door ongewettigd afwezig te zijn op uw werk. In principe wordt een verbreking van de arbeidsovereenkomst in onderling overleg met uw werkgever ook als een werkverlating beschouwd.
Wat verstaat men onder wettige reden?
De reglementering omschrijft dit begrip niet. De geldigheid van de reden wordt echter beoordeeld rekening houdende met het passende karakter van de dienstbetrekking, waarvan de criteria bepaald worden door de reglementering. Het is steeds raadzaam uw werkloosheidsbureau te raadplegen indien u van plan bent het werk te verlaten.
Bijzondere regels
 u verlaat uw werk om uw kind op te voeden gedurende minstens 6 maanden alvorens uitkeringen aan te vragen, en u toont aan dat uw voormalige werkgever niet bereid is u opnieuw tewerk te stellen;
 u verlaat uw werk om een zelfstandige activiteit uit te oefenen gedurende minstens 6 maanden alvorens uitkeringen aan te vragen, en u toont aan dat uw voormalige werkgever niet bereid is u opnieuw tewerk te stellen;
 u verlaat uw werk en u hervat het werk gedurende minstens 13 weken alvorens uitkeringen aan te vragen.
In deze gevallen is er geen uitsluiting.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 okt 2019 08:42

T S heeft het werk nog niet verlaten !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Estagon
Topic Starter
Berichten: 105
Juridisch actief: Nee

#7 , 20 okt 2019 21:36

Omdat er bepaalde redenen zijn waarvoor een persoon ontslag kan nemen en toch nog recht kan behouden op bepaalde vergoedingen. Dit vervalt volledig in het geval van onderling akkoord.
?
Geldige redenen kunnen zijn: nakende burn-out, bore-out, slechte of vijandige sfeer met collega's.
In deze gevallen, indien voldoende gestaafd, kan de ontslagnemende recht op uitkering behouden.

Estagon
Topic Starter
Berichten: 105
Juridisch actief: Nee

#8 , 20 okt 2019 21:37

T S heeft het werk nog niet verlaten !!
Correct. Ik wens graag te weten of het mogelijk is om een opzegtermijn nu al te geven voor een start in de toekomst (e.g. 25 november).
Ongeacht het verschil tussen wettelijke opzeg of onderling overleg.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 20 okt 2019 21:42

Het is mogelijk maar zou het niet doen, en daar zijn redenen voor,. werkgever kan tegen opzeg geven, en het is nooit prettig om ergens te werken in je opzeg periode .

Geef je opzeg op het tijdstip dat moet.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#10 , 21 okt 2019 08:50

Omdat er bepaalde redenen zijn waarvoor een persoon ontslag kan nemen en toch nog recht kan behouden op bepaalde vergoedingen. Dit vervalt volledig in het geval van onderling akkoord.
?
Geldige redenen kunnen zijn: nakende burn-out, bore-out, slechte of vijandige sfeer met collega's.
In deze gevallen, indien voldoende gestaafd, kan de ontslagnemende recht op uitkering behouden.
Bedankt voor deze toelichting.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#11 , 21 okt 2019 10:45

T S heeft het werk nog niet verlaten !!
Correct. Ik wens graag te weten of het mogelijk is om een opzegtermijn nu al te geven voor een start in de toekomst (e.g. 25 november).
Ongeacht het verschil tussen wettelijke opzeg of onderling overleg.
nee

wet 3/7/1978 Art. 37/1.[1 De bij artikel 37 bepaalde opzeggingstermijn gaat in de maandag volgend op de week waarin de opzeggingstermijn ter kennis werd gegeven.]1
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#12 , 21 okt 2019 11:57

Geldige redenen kunnen zijn: nakende burn-out, bore-out, slechte of vijandige sfeer met collega's.
In deze gevallen, indien voldoende gestaafd, kan de ontslagnemende recht op uitkering behouden.
Met de nadruk op "kunnen". Het is mogelijk, maar reken er niet a priori op dat je sowieso een uitkering krijgt! Dit wordt geval per geval bekeken, en als uw onderbouwing niet stevig genoeg is, zou je wel eens van een kale reis kunnen thuiskomen. Kwestie dat je er op dit moment niet zomaar van uitgaat dat je uw uitkering sowieso zal behouden... (of je zou al garanties moeten gekregen hebben van de RVA, maar dat zou me verwonderen.)
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”