Faillisement bij eenmanszaak als meewerkende echtgenoot.

Yves stofferis
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Faillisement bij eenmanszaak als meewerkende echtgenoot.

#1 , 14 okt 2019 18:23

Beste, ik ben meewerkende echtgenoot in een eenmanszaak in de horeca. Mijn man zou het faillisement willen aanvragen maar wat zijn de eventuele gevolgen voor mij als meewerkende echtgenoot. Zelf heb ik een lening lopen op mijn naam die gebruikt zijn voor de verbouwing in de zaak. Die loopt nog. Wordt deze mee nietig verklaard bij het faillisement van de zaak? Als ook nog een vraag wat de zelf gekochte decoratie in de zaak mag ik deze zo maar meenemen na het faillisement?
Vriendelijke groeten Yves

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 okt 2019 19:44

Als jullie gehuwd zijn onder gemeenschap van goederen, begrijp ik niet dat u een lening op u naam alleen heeft, maar kom dit kan natuurlijk .
Als u man faillissement aanvraagt zal deze lening Niet kwijtgescholden worden daar u niet failliet bent verklaart.

Jullie hadden deze lening te samen moeten nemen, of op u man zijn naam en u borg, dan had dit kunnen kwijt gescholden worden

Wat die decoratie betreft vraag dit aan de curator, wat is dit voor de curator nog waar ???

U weet toch als jullie geen onmiddellijk werk geeft jullie recht hebben op de faillissement verzekering, de curator zal je wel papieren geven van jullie sociale kas voor deze aan te vragen, Dit loopt max 12 maanden .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”