Machtsmisbruik

Lydia Peelemans
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Machtsmisbruik

#1 , 12 okt 2019 12:25

Beste

Een aantal maanden geleden kreeg ik hier de raad op zoek te gaan naar een nieuwe job.
Dit heb ik omwille van een aantal redenen, niet gedaan.
Ik weiger namelijk toe te geven aan dit machtsmisbruik. Bovendien doe ik de job heel graag en trok dat me erdoor om toch niet op te geven, tot nu...

Ik kreeg deze week een aangetekende zending waarin de baas me eigenlijk volledig gelijk maakt met de grond, ik verantwoordelijk zou zijn voor slechte omzetcijfers, ik de ene fout na de andere bega en ga zo maar door

Eigenlijk is het gewoon het tegenovergestelde, dankzij mij (en die zouden bereid zijn te getuigen mocht het ooit ergens nodig zijn) zijn er net klanten die blijven.

Sedert een paar jaar werden mij systematisch verantwoordelijkheden afgenomen mag ik geen enkel initiatief nemen en ben totaal niet meer betrokken bij financiele handelingen, terwijl ik tot 2017 zo goed als volledig verantwoordelijk was voor de totaaldossiers. En daar destijds ook nooit enige klacht geweest is.

Ik kan geen beroep doen op ‘werkinhoud eenzijdig veranderen’ want cao is niet duidelijk en contract ook niet.

Volgens de baas wilde ze me op de verschillende afdelingen laten ‘proberen’ (sinds 2017) maar is het overal hetzelfde terwijl ik in werkelijkheid noodgedwongen (door tweede burn out van de collega op die afdeling) die volledige afdeling op mij ‘gegooid’ kreeg! Met succes, niets als goede retour van de klanten...

Ik weet niet als de situatie duidelijk is maar wat ik eigenlijk wil vragen is wat ik wel en niet mag vermelden in mijn antwoord op de baas zijn schrijven. Mag ik verwijzen naar de lelijke opmerkingen op uiterlijk die ik constant krijg? Mag ik verwijzen naar de 23 werknemers die de revue passeerden op een paar jaar tijd? (Klein bedrijf met ongeveer 6 werknemers) Mag ik verwijzen naar fouten van de baas?!

Dit is hun manier van mensen te laten opstappen en ik weiger hiermee in te stemmen!

Als hun niet tevreden meer zijn met mij, is het aan hun om mij af te danken en niet omgekeerd.

Op ons bedrijf is het vooral (naar mijn gevoel) een kwestie van jaloezie.
Jaloezie dat klanten naar de werknemers vragen en complimentjes/bedankjes geven als naar de baas.
Hoe liever de klanten je hebben des te erger de baas tegen je doet.

Alvast bedankt voor het lezen en hopelijk nuttige info voor mij

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lydia Peelemans
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 okt 2019 12:55

Aanvulling

Ook bij de vakbond ben ik al vaak langsgeweest en het enige dat ik daar te horen krijg is ... dat ik best van job verander!

Het kan toch niet dat zulke bazen er telkens zo makkelijk vanaf komen?

CityBird
Berichten: 792

#3 , 12 okt 2019 15:02

Volg het advies van de vakbond of accepteer jouw status in dit bedrijf. Jouw baas heeft een bepaalde mening over je, terecht of onterecht en die situatie is als ik jouw post correct interpreteer onomkeerbaar. Wat wil je nu bewerkstelligen met die brief? Er bestaat in België niet zoiets als het recht op een specifieke job.

Reclame

Lydia Peelemans
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 okt 2019 15:52

Bedankt voor je eerlijk antwoord!
Inderdaad onomkeerbaar maar ik vind niet dat het aan mij is om op te stappen.
Zij zijn niet tevreden (intussen zogezegt al 11 jaar) wel, dan is mijn mening dat ze me moeten ‘ontslaan’
Intussen blijf ik mijn job gewoon naar behoren en met passie doen!

Ik wil niet speciaal iets bereiken maar ik kan zulk schrijven toch niet onbeantwoord laten? Dan stem ik in met al de leugens die erin staan en kunnen ze misschien ‘dwingende rede’ inroepen?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 12 okt 2019 17:18

Ik weet niet als de situatie duidelijk is maar wat ik eigenlijk wil vragen is wat ik wel en niet mag vermelden in mijn antwoord op de baas zijn schrijven. Mag ik verwijzen naar de lelijke opmerkingen op uiterlijk die ik constant krijg? Mag ik verwijzen naar de 23 werknemers die de revue passeerden op een paar jaar tijd? (Klein bedrijf met ongeveer 6 werknemers) Mag ik verwijzen naar fouten van de baas?!
Wat u opnoemt, valt eigenlijk onder Pesterijen op het werk, wettelijk strafbaar - maar moet dan wel bewezen worden

https://www.aclvb.be/nl/wet-en-regelgev ... p-het-werk

en de wetgeving zelf (zoek op pest in tekst)

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 2007011033

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 12 okt 2019 17:22

Je kan je daar blijven druk in maken.
Of "werken naar appreciatie" en intussen wat anders zoeken.

Wetgeving is één ding.
Feiten bewezen krijgen is nog wat anders.
En in ieder geval sleept zoiets in België jàren aan door ons mank juridisch systeem.
Is dat al de zever waard ?

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#7 , 12 okt 2019 17:43

Als u meent dat u gepest wordt op het werk, raad ik u aan om contact te zoeken met de vertrouwenspersoon binnen het werk of bij de externe preventiedienst. Ik ken de letterlijke inhoud van de brief van de baas niet, weet ook niet wat er eventueel aan vooraf is gegaan. Het is niet aan de werknemer om zijn werkgever te beoordelen. Ik ga hier dan ook niet besluiten of het al dan niet om pesten gaat. Indien u nog binnen dit bedrijf wenst te werken volgt u best mijn raad en tracht u eventueel samen met de preventiedienst tot een oplossing te komen binnen het bedrijf. Vergis ik mij als ik stel dat ik het gevoel heb dat u op een ontslag aanstuurt.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

JurecaBE
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#8 , 12 okt 2019 17:47

Zorgen dat u bewijzen hebt - dus opnamefunctie op telefoon of specifiek opnameapparaat direct inschakelen als de 'baas' in uw buurt staat.
Als deze iets op papier heeft gezet dat volgens u niet kan naar vakbond die kunnen dan verder naar de geeigende diensten ( unia - vertrouwenspersoon preventie enz enz )
JurecaBE moderator

Lydia Peelemans
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#9 , 12 okt 2019 17:53

Neen, liefst van al zou ik er eigenlijk blijven werken maar sedert een paar jaar maken ze het onmogelijk!
Een andere job zoeken zou de ‘makkelijke’ optie zijn (23 ex collega’s) gingen mij voor!
Het is een klein familiebedrijf ongeveer 6-tal mensen) preventie adviseur bestaat hier volgens mij niet hoor!

Gaat inderdaad over pesten en constant valse beschuldigingen die mijn klanten echt wel zullen weerleggen moest het ooit nodig zijn!

CityBird
Berichten: 792

#10 , 12 okt 2019 19:21

Het is naïef om blindelings te geloven dat klanten gaan opduiken of documenten gaan ondertekenen als het 'ooit nodig mocht zijn'. Jouw 23 voorgangers hebben dat begrepen. Erin Brockovich verhalen zijn mooi om naar te kijken, veel minder om zelf te ervaren.

Franciscus
Berichten: 38594

#11 , 12 okt 2019 19:59

Elke firma heeft een preventieadviseur die gegevens moeten samen met het arbeidsreglement beschikbaar zijn. Indien niet via vakbond navragen welke organisatie bij jullie de preventiedienst waarneemt.
Vakbond kan ook de juiste inspectiediensten in kennis stellen die dan een controle komen uitvoeren.

Terug naar “Andere”