Verkeerde product specificaties webshops

Nieuwsgierigeman
Topic Starter
Berichten: 41
Juridisch actief: Nee

Verkeerde product specificaties webshops

#1 , 06 okt 2019 22:24

Beste mensen van dit forum, ik heb een tijdje online zitten zoeken maar nog geen (duidelijk) antwoord op mijn vragen kunnen vinden.

De vragen gaan over grote Belgische/Europese webshops.

Stel dat een website een product online zet met de verkeerde specificaties die niet door alle consumenten even makkelijk na te kijken zijn, denk bijvoorbeeld het wattage van speakers, de temperatuur van een oven, of de capaciteit van een powerbank (batterij voor telefoons)?

Als ik het goed begrepen mag de consument dan sowieso het contract ontbinden en krijgt dan het geld terug.

Echter nu is vraag stel de webshop blijft volhouden dat de specificaties kloppen, door het niet aanpassen van de gegevens, omdat het de opgegeven specificaties van de fabrikant zijn.

Uit de eerdere voorbeelden, een speaker met aangegeven vermogen van 60 watt die er slechts 40 heeft, een oven die tot 250 Celsius zou moeten gaan maar slechts 200C bereikt, of een powerbank die 10500 mAh zou moeten hebben maar er slechts 7000 heeft.

De klant/consument krijgt een vervangend product en meet en constateerd exact hetzelfde probleem. Dus de consument heeft twee keer gemeten dat een product een significante afwijking heeft van de beschrijving. De consument heeft dus 2 gloednieuwe producten teruggestuurd om dezelfde reden en dat duidelijk aangegeven en kunnen aantonen.

Stel de consument vraagt om een reparatie. Kan de webshop dit weigeren en gewoon een vervangend product geven? Weigeren en gewoon dwingen aan de consument tot ontbinding van koop?
Kan de consument een reparatie afdwingen waar het foute onderdeel wordt gemeten alvorens het product (of nieuw) wordt teruggestuurd?

Wat als de webshop duidelijk weet dat de specificaties niet kloppen maar het product met de verkeerde specificaties aan nieuwe klanten blijft verkopen?
Welke wetten worden daarmee dan overtreden?
Het enige wat ik kon vinden was "valsheid in geschrifte" maar dat leek mij meer op particulieren gericht.

Hoe zit het als een webshop recensies verwijderd die deze problemen aankaarten dmv feiten en zonder dat er spraken was van smaad in de recensie.
Hoe wordt dat wettelijk opgevat en welke wetten worden daarmee overtreden?

Wat kunnen consumenten doen om te verkomen dat ze het product 5x op en neer moeten sturen zonder oplossing?

Ik zou heel erg blij zijn met elk antwoord op deze vragen. Ik stel ik voorbeelden heel erg op prijs.
Zelf heb ik niet zoveel kennis op juridisch gebied dus als daar rekening mee gehouden kan worden dan zou dat helemaal geweldig zijn.

Bedankt voor het lezen van mijn post.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 07 okt 2019 08:47

Een webshop gebuikt de specificaties die de fabrikant hem mededeelt. Hij doet daar niets verkeerd mee. Hij is niet wettelijk verplicht een labo te hebben om al zijn verkochte goederen vooraf te testen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 okt 2019 09:50

Een verkoper is een tussen persoon tussen de fabriek en de consument, hij kan alleen afgerekend worden op de garantie, maar niet over het specificaties van het verkochte goed (uitgezonderd een apotheker) de fabriek beschrijft het product .
U kan deze fabriek dagvaarden voor foute informatie, maar de verkoper kan daar niks aan doen .

Als u zo een fabriek dagvaard zorg dan zeker dat wat u zegt 100% juist is .anders gaat het u zeer veel geld kosten.

En zijn u meters 100% correct !

Verschillen tussen fabrikanten

En dit laatste is nu net waar de ‘bottleneck’ zit. Elke fabrikant komt namelijk op een andere manier bij een bepaald aantal watt voor een luidspreker uit: ze hebben allemaal zo hun eigen manier om dit te berekenen. Omdat het dus vaak onduidelijk is hoe en vooral met welk signaal er gemeten is, werken verschillende speakers dus ook verschillend onder dezelfde omstandigheden, ondanks dat ze dezelfde specificaties in het aantal watt hebben. In de praktijk heb je dus niet zo veel aan gespecificeerde wattages; ze kunnen zelfs meer kwaad doen dan goed!

https://www.bax-shop.be/blog/pa/hoeveel ... -vermogen/
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Nieuwsgierigeman
Topic Starter
Berichten: 41
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 okt 2019 10:01

Dus ook als een webshop weet dat de specificaties niet kloppen en zij meerde malen verwittigd zijn, doen ze niets fout als zij het product online laten staan en blijven verkopen met onjuiste gegevens?

Een oven en een powerbank zijn makkelijker na te meten. Oven met een oventhermometer en powerbank met een speciale accu tester.

Alvast bedankt voor de gegeven antwoorden, dank U.

Ik dacht trouwens dat de verkoper altijd eind verantwoordelijkheid had naar de consument/klant. Maar dat klopt dus niet?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 okt 2019 10:38

Normaal is hij verantwoordelijk, maar als de specificaties van de fabriek erop staat, wie is hij de verkoper om te beweren dat dit fout is.
Je heeft het recht om naar de rechtbank te gaan en een vragen voor deskundige aan te stellen, die u eerst gaat moeten betalen en dit is zeker niet min.

En ik ben geen technieker maar ken wel wat van elektriek,

Maar HOE MEET U de WATTAGE van een LUIDSPREKER ?

Dit wil ik wel eens lezen !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Nieuwsgierigeman
Topic Starter
Berichten: 41
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 okt 2019 12:27

Beste denlowie,

De discussie gaat niet specifiek over speakers, dat is 1 van de voorbeelden die ik noem. Een oven en een powerbank zijn goed te meten. Mijn vragen gaan zeker ook over hoe het juridisch en wettelijk gezien in elkaar steekt. Technisch gezien is het bewijzen er van slechts een kwestie van moeite en tijd.

Een van de belangrijke vragen die ik dan ook heb, hoe zit het als de verkoper weet dat de gegevens niet kloppen en het product blijft verkopen. En verder als de verkoper zelfs recensies verwijderd om de gebreken/afwijkingen te verbergen.


Als U toch geïnteresseerd bent in het meten ervan lees dan verder. Wattage meten is niet eenvoudige om te doen maar wel mogelijk. Hiervoor heb je een spanningsmeter nodig, een ampere/stroom tang, en een toon generator. Doe een "sweep" over alle alle beschikbare frequenties. Waarbij je zorgt dat je altijd genoeg vermogen aan de speaker kunt leveren en deze op maximaal volume staat. Als dan het maximale vermogen dat je meet significant minder is dan weet je dat er iets niet klopt. Veel Chinese fabrikanten zetten bijvoorbeeld 60 Watt op hun speakers terwijl deze maximaal 10 a 15 Watt kunnen verbruiken.
Normaal zijn stappen onderaan, tussen 20 en 1000Hz, van 10Hz meer dan voldoende en daarboven stappen van 50 a 100 Hz. Speakers gaan normaal niet hoger dan 20kHz. Elke stap minstens 10 seconden aanhouden voor betrouwbare resultaten. Kost wat moeite maar dan is het ook bewezen.
Als de maximaal gemeten waarde 55 Watt is dan is het wat lastiger maar als de maximaal gemeten waarde 30 of 40 Watt is en de meetapparatuur goed is dan is dat een significante afwijking die makkelijk bewezen kan worden.
Ja dat kost veel tijd, dat is een meting van een uur waar ook zeker wat voor geprogrammeerd moet worden zodat het niet met de hand gedaan hoeft te worden.

Oude Belg
Berichten: 3192

#7 , 08 okt 2019 21:58


Als de maximaal gemeten waarde 55 Watt is dan is het wat lastiger maar als de maximaal gemeten waarde 30 of 40 Watt is en de meetapparatuur goed is dan is dat een significante afwijking die makkelijk bewezen kan worden.
Hoorbaar is die afwijking niet echt. Als je een speaker hebt die een vermogen heeft van 40 watt, maar je wil het geluid tweemaal zo sterk, moet u speakers hebben van 400 watt. Geluidsterkte is namelijk niet lineair, maar logaritmisch.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Nieuwsgierigeman
Topic Starter
Berichten: 41
Juridisch actief: Nee

#8 , 09 okt 2019 21:34


Als de maximaal gemeten waarde 55 Watt is dan is het wat lastiger maar als de maximaal gemeten waarde 30 of 40 Watt is en de meetapparatuur goed is dan is dat een significante afwijking die makkelijk bewezen kan worden.
Hoorbaar is die afwijking niet echt. Als je een speaker hebt die een vermogen heeft van 40 watt, maar je wil het geluid tweemaal zo sterk, moet u speakers hebben van 400 watt. Geluidsterkte is namelijk niet lineair, maar logaritmisch.
Beste Oude Belg,

Nogmaals gaat het topic niet over speakers, het gaat om de vraag die ik stelde in juridisch verband.
Stel de consument vraagt om een reparatie. Kan de webshop dit weigeren en gewoon een vervangend product geven? Weigeren en gewoon dwingen aan de consument tot ontbinding van koop?
Kan de consument een reparatie afdwingen waar het foute onderdeel wordt gemeten alvorens het product (of nieuw) wordt teruggestuurd?

Wat als de webshop duidelijk weet dat de specificaties niet kloppen maar het product met de verkeerde specificaties aan nieuwe klanten blijft verkopen?
Welke wetten worden daarmee dan overtreden?
Het enige wat ik kon vinden was "valsheid in geschrifte" maar dat leek mij meer op particulieren gericht.

Hoe zit het als een webshop recensies verwijderd die deze problemen aankaarten dmv feiten en zonder dat er spraken was van smaad in de recensie.
Hoe wordt dat wettelijk opgevat en welke wetten worden daarmee overtreden?
Mbt U voorbeeld, spijt het me te moeten zeggen dat U daar fout mee zit. Het klopt dat geluid op een logaritmische schaal wordt gemeten. Hierbij is ca 3 dB een verdubbeling van het volume. Een speaker kan op 2 manieren een verdubbeling in volume hebben, 1 door het vermogen gewoon te verdubbelen, 60 watt is 2x zoveel als 30 watt (voorbehouden dat de rest exact hetzelfde is), of 2 door een gevoeligheid te hebben die 3 dB hoger is. (De amplitude van de geluidsgolven wordt gewoon verdubbeld met een verdubbeling in vermogen)
NOGMAALS het technische aspect is hier voor de discussie en mijn vragen NIET van belang.
Het gaat mij om het juridische aspect, nogmaals bedankt voor alle hulp.

Terug naar “Andere”