scheiding

Cruella069
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

scheiding

#1 , 12 sep 2019 11:12

Beste,

Mijn ex-man en mezelf zijn enkele maanden uit elkaar, de scheiding gaat nogal moeilijk. Ik zou willen weten waarmee ik rekening moet houden? dit is onze situatie: we hebben een huis dat we nu nog aan het afbetalen zijn, mijn ex is in dat huis gebleven alsook onze 4 kinderen, ze hebben hun vaste adres nog altijd daar staan en ze zijn van mijn ex-man ten laste. Ik ben verhuisd en ik huur een appartement. Het huis verkopen is geen optie, de waarde van het huis is niet hoog genoeg om de lening volledig terug te betalen en we vinden dat de kinderen het moeijlijk genoeg hebben gehad, we willen hun structuur niet meer in de war brengen, we zitten dus een beetje vast. We zijn ook op de nationale bank geschreven voor lening van huis en nog 2 andere leningen. Ik betaal momenteel nog elke maand mijn deel van het huis en de 2 schuldenleningen want mijn ex-man kan dat niet alleen aan, de maandelijkse kosten van het huis zijn heel hoog, er is geen centrale verwarming enkel elektrisch chauffage, de factuur van elektriciteit is heel hoog. Ik ben van plan om de kosten mee te betalen tot december en dan vanaf januari de 2 leningen en alle de kosten van de kinderen op mij te nemen dan kan mijn ex-man alleen voor de kosten van het huis opdraaien. Wat zijn de oplossingen voor de scheiding? Kan het huis volledig op zijn naam gezet worden dat ik daarvoor niet meer op de nationale bank sta en omgekeerd kan ik de schulden op mijn naam nemen dat het niet meer op mijn ex man sta? Waarmee moeten we rekening houden? Ik zou graag en beetje voorbereid zijn en de mogelijkheden weten voor dat we naar de notaris gaan.
Alvast bedankt
Cruella069

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Cruella069
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 sep 2019 10:15

Beste, ik heb al een vraag doorgestuurd voor een scheiding situatie maag ik krijg nog geen antwoord, kan iemand mij erbij helben aub?

JurecaBE
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 sep 2019 13:23

U bent mede-eigenaar dus u dient die kosten van de woning zelf vb kadastraal inkomen en de leningen mee te betalen.
De woonkosten echter zijn voor de gebruiker dus in dit geval de verwarming - verlichting - water enz
Dat de kinderen daar ingeschreven zijn geeft vader wat voordelen maar (niet meer zoveel).
Gezien vader nu de facto van u huurt dient hij uur of een bezettingsvergoeding te betalen aan u. Die is over het algemeen gelijk aan de helft van de te betalen woninglening.
De andere leningen gezien beide getekend? dienen door beide betaald te worden.
Gezien kinderen bij vader zijn ingeschreven dient u wel indien overeengekomen bij notaris of rechtbank ( er zijn verschillende startprocedures voor een echtscheiding) alimentatie voor de kinderen te betalen (bedrag bepaald door regeling of onderling afgesproken).

Probleem met de leningen is een zaak tussen u beide en de banken... dus zal u daar terecht moeten ..en hopen dat banken meegaan in het verhaal.
Soms is het interessant om te herfinancieren.
JurecaBE moderator

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”