Erfrecht en erfrecht 2

Dochter2
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

Erfrecht en erfrecht 2

#1 , 13 sep 2019 18:39

Onderwerpen samengevoegd JurecaBe - moderator

Voor zover ik weet worden de begrafeniskosten onder alle erfgenamen verdeeld, overblijvende partner en kinderen.
Bij ons heeft moeder een begrafenisvergoeding ontvangen van de staat. Dit dekt echter niet de hele factuur (maximum bedrag van het bruto laatste pensioen van vader).
Wie betaalt de rest van de factuur? Moeder beweert dat zij niets meer moet betalen aangezien zij de vergoeding ziet als haar eigendom en deel van de betaling waar vader elke maand voor heeft afgegeven tijdens de loopbaan.
Zij beweert dat enkel de kinderen voor de rest van de factuur opdraaien.
Is dit zo? Of wordt zij ook nog geacht haar deel te betalen in de rest die over blijft van de openstaande factuur?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 13 sep 2019 19:39

De begrafeniskosten zijn eigenlijk ten laste van de nalatenschap. Dus de aanwezige gelden moeten eerst aangewend worden. Ik mag hopen dat uw ouders 10.000 € aan cash/banktegoeden hadden. De helft is van vader. Samen met de begrafenisvergoeding moet dat voldoende zijn.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Dochter2
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 sep 2019 20:58

Bedankt voor de reactie.
De rekeningen waren echter leeg. Mijn moeder heeft het vruchtgebruik over de woning en de kinderen bezitten de blote eigendom op de woning. Daarnaast heeft moeder door haar huwelijksstelsel recht op het rollend materieel, de inboedel en de hetgeen op de rekeningen nog stond.
Hoe zit het dan juist in elkaar?

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 sep 2019 22:32

De begrafenisvergoeding is een toelage die wordt betaald aan de persoon die de begrafeniskosten heeft betaald bij het overlijden van een persoon die een rustpensioen ten laste van de schatkist ontvangt.

Deze gelden gaan dus sowieso naar de begrafeniskosten. De resterende rekening wordt verdeeld onder de erfgenamen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Dochter2
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 sep 2019 10:38

Bedankt voor de toelichting.
Dus als ik het goed begrijp krijgt de moeder geen vrijstelling voor haar te betalen deel in het resterende bedrag na aftrek van de toelage. Toch?

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 14 sep 2019 10:46

U stelt, de rekeningen waren leeg??? Waar is dat geld dan naar toe? Wie heeft de begrafenisondernemer besteld? Waren uw moeder en vader echtgescheiden? Indien ja, is zij hertrouwd?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Dochter2
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#7 , 14 sep 2019 10:55

Ouders niet gescheiden, rekeningen zo goed als leeg (door notaris bevestigd en aangesteld door moeder) door zware ziekenhuiskosten en geen hospitalisatieverzekering en waarschijnlijk ook wanbeheer. Daarnaast wel nog kapitaal van verschillende stuks rollend materieel dat volledig naar de moeder (gemeenschap van goederen) gaat maar nog verkocht dient te worden. De woning komt de kinderen toe in blote eigendom wegens erfenis van Mn grootmoeder naar Mn vader als enig kind.
Begrafenisondernemer werd aangesteld door moeder. Moeder heeft voorlopig geen cash maar wel als het rollend materieel verkocht wordt.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#8 , 14 sep 2019 16:07

Moeder erft pas hetgeen er is - nadat de erfbelasting betaald is. Dus als zij de roerende goederen verwerft, zal zij toch moeten betalen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Dochter2
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#9 , 14 sep 2019 17:19

Ok bedankt, ik dacht dit wel maar nu heb ik het zwart op wit.

Dochter2
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#10 , 14 sep 2019 17:33

Vader erft ongeveer 10 jaar geleden huis (oud tankstation en garage, gestopt voor 2006) als enig kind. De tank is onbruikbaar gemaakt, opgevuld met zand en water, van de pomp is niets meer zichtbaar.
Van de notaris weten we dat het bodemonderzoek bij het overlijden van grootmoeder 10 jaar geleden had moeten plaatsvinden met de nodige sanering nadien.
Vader sterft deze zomer. Wij als kinderen erven de blote eigendom op het huis en moeder het vruchtgebruik ervan. Moeder erft al de rest (roerend en inboedel) wegens huwelijkscontract met gemeenschap van goederen.
Wij worden belast met de kosten van het oriënterend bodemonderzoek en alle kosten die daaraan vasthangen.
Moet moeder met het vruchtgebruik mee in de kosten delen van het bodemonderzoek of komt dit enkel toe aan de erfgenamen van de blote eigendom?
Daarnaast, kunnen wij iets ondernemen aangezien de notaris (nu met pensioen) die gebruikt werd bij het overlijden van grootmoeder zijn plicht niet deed, een grove fout maakte en wij nu opgezadeld zitten met kosten die 10jaar geleden ten koste van vader moesten gemaakt worden?

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 15 sep 2019 00:20

Waarom start u een nieuw topic?
Omdat dit duidelijk over een ànder onderwerp gaat dan de eerdere vraag.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 15 sep 2019 00:47

Vader erft ongeveer 10 jaar geleden huis (oud tankstation en garage, gestopt voor 2006) als enig kind.
De tank is onbruikbaar gemaakt, opgevuld met zand en water, van de pomp is niets meer zichtbaar.
Heeft u nog documenten van deze (tank)sanering ?


Lijkt me wat raar om wel de tank te saneren, maar geen bodemonderzoek te doen.
Is al vele jaren verplicht ...

Begin november eindigt de periode voor tussenkomsten voor saneringen door BOFAS
https://bofas.be/nl

Geen idee of u nog een oriënterend bodemonderzoek voor die datum geregeld en op verslag kan krijgen ...

Van de notaris weten we dat het bodemonderzoek bij het overlijden van grootmoeder 10 jaar geleden had moeten plaatsvinden met de nodige sanering nadien.
Normaal doet men dat bij of voor stopzetting activiteiten, en geprovisioneerd als bedrijfsonkosten.

Als uw grootmoeder en vader het jàren gewoon zo-zo gelaten hebben, is het te hopen dat het enkel bij oriënterend bodemonderzoek blijft ...

Moet moeder met het vruchtgebruik mee in de kosten delen van het bodemonderzoek of komt dit enkel toe aan de erfgenamen van de blote eigendom?
Dit lijkt typisch iets voor de eigenaar
Als het nodig is, gaat het bij sanering om "grove herstellingen" (in dat geval ook grove bedragen ...)

https://www.notaris.be/faq/verkopen-kop ... e-eigenaar

Al kan volgens BOFAS de opdracht tot onderzoek en eventueel sanering van de (voormalige) uitbater, gebruiker of eigenaar komen ...

Daarnaast, kunnen wij iets ondernemen aangezien de notaris (nu met pensioen) die gebruikt werd bij het overlijden van grootmoeder zijn plicht niet deed, een grove fout maakte en wij nu opgezadeld zitten met kosten die 10jaar geleden ten koste van vader moesten gemaakt worden?
De verplichting om bodemonderzoek en desnoods sanering te starten ligt niet bij de notaris ...
Die lag bij de grootouders, nadien bij uw vader ... nu bij u.

Dochter2
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#13 , 15 sep 2019 09:47

Bedankt voor de toelichting.
Wat ik weet is dat de tank niet door een bodemdeskundige werd opgevuld. Ik vermoed dat ze dit gewoon zelf gedaan hebben.
Uit een eerste bodemattest blijkt dat er wettelijk niets gedaan geweest is.
De tank is niet meer werkende sinds ongeveer de jaren 1965. Meer is er niet geweten.
Offertes zijn reeds aangevraagd voor het oriënterend bodemonderzoek en bij Bofas wordt ook een aanvraag ingediend.
Voor wie zijn de kosten hiervan? Erfgenamen vd blote eigendom of ook voor moeder met het vruchtgebruik?
Wat als deze kosten niet betaald kunnen worden? Uiteindelijk heeft moeder het recht in het huis te blijven tot zij de wereld verlaat.

Dochter2
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#14 , 15 sep 2019 09:50

Ik had het gedeelte met de link over de kosten voor het vruchtgebruik over het hoofd gezien. Dus moeder moet niet delen in de kosten vermoed ik.

Dochter2
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#15 , 16 sep 2019 10:29

Welke oplossing bestaat er wanneer de kosten ivm het bodemonderzoek en de sanering zo hoog zouden oplopen en wij als erfgenamen deze niet kunnen dragen?
In principe kan moeder weigeren om het huis te verlaten wegens het vruchtgebruik.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”