Mede eigenaar worden

Hanska
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Mede eigenaar worden

#1 , 14 sep 2019 17:03

Hallo,
Mijn tante, 91 jaar, woont al ruim 20 jaar in Spanje. Ze is altijd alleen geweest en de woning staat dus ook alleen op haar naam. Er zit geen hypotheek meer op het huis. Ze heeft enkele jaren geleden een testament laten opstellen waarin al haar bezittingen nagelaten worden aan de hulp die ze heeft, aangezien de eigen familie het niet wil hebben.
Ik ben de neef van haar en toendertijd toen ze het testament wilde gaan vastleggen, was ik niet in staat om in aanmerking te komen om het huis te erven, aangaande de bijkomende kosten die ik toen niet kon opbrengen.
Mijn tante zou graag willen dat ik en mijn vriendin het huis zouden kunnen aanhouden, om voort te zetten wat zij in 20 jaar daar heeft opgebouwd.
Mijn vraag is dan ook of wij op een of andere manier mede-eigenaar kunnen worden, zodat als tante overlijd , het huis toch een soort van 'in de familie' blijft.

Graag hoor ik Uw reactie

Met vriendelijke groet
Hans Arts

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 14 sep 2019 17:46

Dan zal ze het testament moeten herzien/intrekken en een ander opmaken. Sterft ze daarvoor dan gaat het huis alsnog naar die hulp.

Sirkii
Berichten: 5414

#3 , 14 sep 2019 18:05

Het goedkoopst is dat de tante bij leven je de blote eigendom van het huis schenkt. De volle eigendom erven (bij testament) is het duurst qua successie.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 15 sep 2019 01:08

Ik ben de neef van haar en toendertijd toen ze het testament wilde gaan vastleggen, was ik niet in staat om in aanmerking te komen om het huis te erven, aangaande de bijkomende kosten die ik toen niet kon opbrengen.
Mijn tante zou graag willen dat ik en mijn vriendin het huis zouden kunnen aanhouden, om voort te zetten wat zij in 20 jaar daar heeft opgebouwd.
Dit lijkt mij toch onder Spaans (erf)recht te vallen :?:
De latere erflater woont in Spanje (ik neem aan, ook officieel ?)
De eigendom is gelegen in Spanje

In elk geval moet ze het eerdere testament herroepen, anders wordt het uitgevoerd ...


Als Spaans erfrecht enigszins is zoals in België, kan ze beter (de naakte eigendom) schenken bij leven
En zelf het vruchtgebruik houden
Fiscaal is dat vééééél voordeliger ... in België alvast

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”