Mijn vader heeft schulden en woont in mijn huis

bambipower
Berichten: 1034

Re: Mijn vader heeft schulden en woont in mijn huis

#31 , 15 sep 2019 13:18

Ja, u stuurt hem aangetekend een brief met BEZETTINGSvergoeding achterstand. U geeft hem een redelijke termijn op de achterstand aan te zuiveren (bvb 14 dagen). Als daar geen gevolg aan komt ga je naar de vrederechter. U kan dan vragen achter een vervroegd verlaten van de woning

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Femke33
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#32 , 15 sep 2019 14:17

Ok, merci. Dan ga ik dat zeker doen.

Femke33
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#33 , 15 sep 2019 14:36

Ja, u stuurt hem aangetekend een brief met BEZETTINGSvergoeding achterstand. U geeft hem een redelijke termijn op de achterstand aan te zuiveren (bvb 14 dagen). Als daar geen gevolg aan komt ga je naar de vrederechter. U kan dan vragen achter een vervroegd verlaten van de woning

Maar is dit niet tegenstrijdig met de brief wat ik al heb gestuurd? Want in de brief staat vermeld opzeg huur ipv opzeg bezettingsvergoeding?

Reclame

bambipower
Berichten: 1034

#34 , 15 sep 2019 17:52

Klopt, dat is een beetje tegenstrijdig.
Maar op zich speelt het niet veel rol. Ik zou nu in de officiele brieven met je vader spreken over bezetting, ipv huur. Merkt de vrederechter er iets van op, zeg je dat huur een verkeerde woordkeuze is (was). En zelfs indien de vrederechter het dan als huur beschouwd, dan nog heeft je vader een achterstand, en ben je nog altijd terrecht op het vredegerecht.

Ook bij achterstand huur kan een huurovereenkomst verbroken worden. U hebt als extra argument dat je ook geen borg hebt, om eventuele kosten mee op te vangen.

En ergens vermoed ik dat u vader zelf niet zal opmerken dat er een verschil is tussen bezetting en huren.

bosprocureur
Berichten: 6853

#35 , 15 sep 2019 18:30

Als hij een advocaat heeft, al dan niet pro deo, zal die het wel opmerken.

M.i. hebt u door de opzeg van een huurcontract te geven, bevestigd dat het om een huurcontract gaat. Maar u kan hem nog altijd aanspreken voor de (huur)achterstand, nu al twee maand, en op die manier het contract laten beëindigen, al dan niet via een verzoening.

Femke33
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#36 , 15 sep 2019 21:15

Pfff een heel gedoe. Het komt er vooral op neer hoe de vrederechter het gaat opnemen, maar denk wel dat ik in de volgende brief bezettingsvergoeding ga gebruiken. En dan zullen we wel zien.

Franciscus
Berichten: 38583

#37 , 21 sep 2019 22:38

Huur is gebonden aan de federale huurweten sedert 1 jan 2019 Vlaams huurdecreet en heeft zich dan ook te schikken naar die regels que opzegtermijnen enz.
Bezetting ten bede is quasi maand op maand.

Feit dat vader recalcitrant is speelt in uw voordeel.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#38 , 22 sep 2019 08:21

Om het laagdrempelig te houden:

Synoniemen van recalcitrant
koppig
onwillig
opstandig
rebels
stijfhoofdig
tegendraads
weerbarstig
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

KJ86
Berichten: 2662

#39 , 23 sep 2019 15:47

De vrederechter zal uitstel geven. Als ik tussen de regels lees, is uw vader een sociaal geval. Faillissement, huis uitleven,.. enz.
Je had 6 jaar geleden een sociale woning moeten aanvragen, privémarkt is echt niet aan het wachten op het soort van uw vader.
Onder het motto, het blijft mijn vader, ga je moeten oppassen dat hij niet dakloos wordt.
Als je hem al in een woning krijgt, gaat de nieuwe verhuurder hem bijlange niet zo veel respijt geven.

Is er nog andere familie (misschien leeft zijn moeder nog) die kan bemiddelen?

Het is misschien ook aangewezen om het caw in te schakelen (die kan begeleiding bieden bij de zoektocht naar een nieuwe woning).
https://www.caw.be/

Terug naar “Huren”