zelfstandige - loondienst

josefien-0412
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

zelfstandige - loondienst

#1 , 12 sep 2019 23:34

Na jaren combinatie halftijds loondienst ( onderwijs) en zelfstandig bijberoep, heb ik dit schooljaar veel minder onderwijs - uren ( 8u) waardoor dit geen hoofdberoep meer kan zijn en mijn bijberoep (20u) hoofdberoep gaat worden. Dit lijkt me financieel echter niet interessant. Of zie ik dat verkeerd... In elk geval kan ik mijn zelfstandig beroep niet uitbreiden qua uren en moet er sowieso nog iets bij komen om aan een voltijds werkregime te komen...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 sep 2019 07:09

LIANTIS
Als leerkracht zelfstandig worden in bijberoep: de voorwaarden
Door Joëlle Goormans
01 april 2019
Wie als zelfstandige in bijberoep wil starten, moet minstens halftijds aan de slag zijn in een hoofdberoep. Idem dito voor leerkrachten. Al gelden voor hen specifieke voorwaarden. Die verschillen bovendien naargelang het gaat om een contractuele of statutaire tewerkstelling. Een overzicht:
Bijberoep als contractuele leerkracht?
Komt een leerkracht bij jou als boekhouder of accountant te rade over een zelfstandige activiteit in bijberoep? En is je nieuwe klant contractueel tewerkgesteld? Dan zijn er een aantal specifieke regels van toepassing, vooral door de bijzondere situatie van leerkrachten op het vlak van vakanties en uurroosters.
Om te voldoen aan de halftijdse norm – minstens 50% tewerkgesteld – voor een statuut van zelfstandige in bijberoep, moeten leerkrachten net als andere aspirerende bijberoepers minstens 235 uur presteren per kwartaal. Maar dat aantal is berekend op basis van een 38-urenweek, terwijl een werkweek van om en bij de 20 uren standaard is in het onderwijs. Daarom wordt het aantal te presteren uren voor leerkrachten omgerekend. Voor leerkrachten wordt het aantal te presteren uren bovendien verminderd in functie van vakantiedagen, brugdagen en facultatieve verlofdagen.
Voor de zomervakantie in juli en augustus wordt een andere regeling gehanteerd, aangezien contractuele leerkrachten dan geen loon maar een uitgestelde bezoldiging ontvangen. Die is afhankelijk van hun prestaties in het afgelopen schooljaar. Het aantal dagen uitgestelde bezoldiging bepaalt mee of de leerkracht voldoet aan de halftijdse norm. Leerkrachten die een volledig schooljaar minstens halftijds gewerkt hebben, kunnen tijdens de zomermaanden hun aansluiting in bijberoep behouden. Op voorwaarde dat ze in september opnieuw aan de slag gaan in het onderwijs.
Voor andere leerkrachten kan je de complexe berekening van het aantal te presteren uren overlaten aan een gespecialiseerde partner zoals Liantis.

Bijberoep als Statutaire leerkracht (vast benoemd)?
Wie als statutair of vast benoemd leerkracht werkt, moet aan volgende criteria voldoen om zich aan te sluiten als zelfstandige in bijberoep:
• minstens 60% tewerkgesteld zijn;
• minstens 282 uur per kwartaal presteren (uitgaande van een 38-urenweek).
De aanstelling en het salaris van statutaire leerkrachten blijven gewoon doorlopen tijdens de zomermaanden (kwartaal 3). Bijgevolg is er geen aparte controle nodig van het aantal gepresteerde uren , zoals wel het geval is bij contractuele leerkrachten.
Let op: de strengere voorwaarde van 60% tewerkstelling geldt alleen voor statutaire personeelsleden die effectief lesgeven. Voor opvoeders, studieleraars, secretariaatsmedewerkers of keukenpersoneel in het onderwijs geldt de algemene 50%-norm. Werkt een statutaire leerkracht minder dan 60% maar wel meer dan of minstens 50%, dan bouwt hij of zij toch voldoende sociale rechten op. In dat geval komt je klant mogelijk in aanmerking voor de gelijkstelling met bijberoep via art. 37.

In combinatie met andere jobs?
Combineren leerkrachten hun job met een functie buiten het onderwijs of zijn ze zowel contractueel als statutair aan de slag op verschillende scholen? Dan gebeurt de controle voor de aansluiting in bijberoep op basis van de halftijdse norm.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Jo23
Berichten: 379
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 sep 2019 11:58

Uw vraag is als ik het goed begrijp of het loont om de combinatie 8 u werken in het onderwijs, wat dus minder dan halftime is en geen hoofdberoep te combineren met een bijkomende tewerkstelling van 20 u per week, wat impliceert dat voor die 20 u sociale bijdragen in hoofdberoep moeten worden afgedragen.

Het voordeel van lagere bijdragen in bijberoep valt dan weg en u kan (eventueel met hulp van een boekhouder) vrij goed inschatten of dit lonend is indien u de inkomsten en vaste uitgaven adequaat kan ramen.

Is stoppen met het voormalige bijberoep van 20u wel een goede optie: in dat geval valt u terug op het inkomen van 8u onderwijs, tenzij u op korte termijn uitbreiding kan vinden of een andere job die combineerbaar is met lesgeven (wat niet evident is indien u springuren heeft en verplicht moet lesgeven op bepaalde dagen en uren conform de lesrooster).

Bevraag u ook goed over uw rechten, want normaal heeft een leerkracht die al jaren lesgeeft voorrang op collega's met minder anciënniteit bij het verdelen van de beschikbare lesuren.

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 sep 2019 15:23

Gelieve uw licht ook eens op te steken bij uw vakbond voor wat eventuele aanvullende werkloosheidsuitkeringen betreft. Gelieve tenslotte te acteren dat bijdragen in bijberoep lager dan in hoofdberoep geen rechten op een pensioen geven.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Andere”