Noodtrap mag niet als gewone trap gebruikt worden?

Leenbxl
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Noodtrap mag niet als gewone trap gebruikt worden?

#1 , 12 sep 2019 21:41

Dag iedereen,

Ik heb een vraag waar ik het antwoord online niet kan terugvinden. Ik werk in een gebouw met 3 liften. Omdat ik bang ben van de lift, zou ik graag de trap gebruiken. De enige trap in het gebouw is echter de noodtrap en deze kan enkel gebruikt worden als vluchtroute naar buiten. Ik kan dus van in onze inkomhal beneden de deur naar de noodtrap naar boven niet openen. De noodtrap is natuurlijk wel in orde als noodtrap aangezien iedereen van boven naar beneden kan evacueren.

Mijn vraag is dus: is het wettelijk dat dit gebouw/mijn werkgever geen gewone trap aanbieden aan hun personeel? Mag iemand verplicht worden de lift te gebruiken?

Heel erg bedankt aan iedereen die me verder kan hepen!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 13 sep 2019 09:13

Heeft die onderste deur aan de noodtrap een klink aan de buitenzijde? Normaal kan zo een trap zowel voor op als afdalen gebruikt worden.

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 sep 2019 11:37

dat is perfect wettelijk. Als er een lift is hoeft er geen trap zijn voor dagelijks gebruik. Er is hier in de gemeente zelfs een appartement waar de eigenaar de traphal dichtmetselde omdat de trap aanpassen naar de veiligheidsvoorschriften te duur zou worden...

Reclame

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 13 sep 2019 12:33

Volgens de brandweer moet al altijd een noodtrap zijn. Is een wettelijke verplichting
De dag dat de lift dient vervangen te worden, zal die lift meerdere weken buiten gebruik zijn. Zal die verhuurder dan alle bewoners met een ballon naar beneden halen?

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 13 sep 2019 13:48

Wat als daar brand uitbreekt en de lift niet meer werkt? Dan zit dat gebouw vol met geroosterde kippen.
Een trap is verplicht!!
Door een trap dicht te metselen kan hij niet aan de voorschriften voldoen, dat is struisvogelpolitiek.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 sep 2019 13:58

Wat als daar brand uitbreekt en de lift niet meer werkt? Dan zit dat gebouw vol met geroosterde kippen.
Een trap is verplicht!!
Door een trap dicht te metselen kan hij niet aan de voorschriften voldoen, dat is struisvogelpolitiek.
howla, ik zeg niet dat er geen noodtrap is he. Die is er zeker, maar die loopt langs de buitenkant van het gebouw en is niet bedoelt voor dagelijks gebruik. Binnen in het gebouw is er geen trappenhal meer en dus enkel een lift.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 13 sep 2019 14:11

Dus een survival of the fittest.
Bij een brand worden ouderen en zieken die niet meer in staat zijn om via een ladder aan de buitenkant van de 25ste verdieping af te dalen gratis verast?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE


Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#9 , 13 sep 2019 14:26

Ik zie nergens in België van die gedrochten van trappen.
Ook niet in de recente nieuwbouw.
En toch zouden die buitentrappen verplicht zijn?
Begrijp ik niet....

En dat bestaande binnentrappen zouden mogen dichtgemetseld worden omdat ze niet aan de norm voldoen...hoe kan een dichtgemetselde trap nu wél aan de norm voldoen?

Blijkbaar is ons apenland weer in overdrive gesukkeld...en daar blijven hangen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Oude Belg
Berichten: 3192

#10 , 13 sep 2019 15:41

Ik zie nergens in België van die gedrochten van trappen.
Ook niet in de recente nieuwbouw.
En toch zouden die buitentrappen verplicht zijn?
Begrijp ik niet....
Een trap, binnen of buiten, is verplicht. Die gedrochten zie je vaak aan scholen, culturele centra,...

En dat bestaande binnentrappen zouden mogen dichtgemetseld worden omdat ze niet aan de norm voldoen...hoe kan een dichtgemetselde trap nu wél aan de norm voldoen?
De trap niet, het gebouw wel. Vergelijk bijvoorbeeld met kleine theaters : een groot deel van de elektrische installatie (toneel gewoonlijk) voldoet niet aan de norm. oplossing : dat deel koppel je af bij controle. De installatie is dan conform. Controleurs weg : even weer aankoppelen. Kan nog eenvoudiger met uit de kluiten gewassen stopcontact en stekker.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#11 , 13 sep 2019 16:47

Ik zie nergens in België van die gedrochten van trappen.
Ook niet in de recente nieuwbouw.
En toch zouden die buitentrappen verplicht zijn?
Begrijp ik niet....

En dat bestaande binnentrappen zouden mogen dichtgemetseld worden omdat ze niet aan de norm voldoen...hoe kan een dichtgemetselde trap nu wél aan de norm voldoen?

Blijkbaar is ons apenland weer in overdrive gesukkeld...en daar blijven hangen.
Ze zijn niet altijd zichtbaar https://www.brandblussershop.eu/vluchtl ... jp-4-meter

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 13 sep 2019 17:16

Die ollanders hebben dat weeral gepikt van ons Belgen. Is eigenlijk een Belgische uitvinding: "de Jomyladder." Heb er zo tientallen laten plaatsen en ook een paar keer gebuikt als test. Is durf voor nodig om die te gebruiken bij een gebouw van 16 meter hoog of hoger
https://www.jomy.be/nl-BE/ladders/uitkl ... jomy#about

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”