Progressieve tewerkstelling, invaliditeit en vakantiedagen

Topicstarter
Topic Starter
Berichten: 66
Juridisch actief: Nee

Progressieve tewerkstelling, invaliditeit en vakantiedagen

#1 , 12 sep 2019 07:47

Goedemorgen

Even een korte situatieschets: Ik werk sinds 2013 progressief. Ik werk dus 50% van een fulltime en dit tot op heden bij dezelfde werkgever. Ik sta nu dus op 'invaliditeit' (66%) en werk ook progressief.

Mijn vraag betreft vakantiedagen. Tot vorig jaar kreeg ik zoals alle andere werknemers 24 dagen verlof (omgerekend in uren naar verhouding van mijn tewerkstelling in een 6-dagenweek).
Ik ben af en toe korte periodes thuis geweest (operatie, etc). Ik weet dat ik dan geen gewaarborgd loon krijg, maar vanaf dag 1 een ziekteuitkering. Nu werden deze dagen door de personeelsdienst altijd als gelijkgesteld beschouwd. Echter, dit jaar werd me plots meegedeeld dat ik volgend jaar voor de periodes dat ik ziek thuis zat, geen verlof meer zou opbouwen (dus niet gelijkgesteld). Op mijn vraag waarom dit veranderd werd, werd mij gezegd dat ik op invaliditeit sta (wat als zo is sinds begin ik daar werkte) en dat ze dat al die jaren gewoon door de vingers hebben gezien, maar vanaf volgend jaar niet meer. Ik begrijp hun redenering niet zo goed en vroeg mij tevens af of dat 'zomaar' kan.

Is er iemand die mij hierop een sluitend antwoord kan geven?
En indien wel; heb ik recht op aanvullend europees verlof (gezien als men deze regel nu wel hanteert ik aan 16 vakantiedagen kom volgend jaar)?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 12 sep 2019 08:18

Hun redenering is correct.
Enkel het eerste jaar van arbeidsongeschiktheid (dus nog niet invaliditeit) worden je verlofrechten behouden.

Het enige dat je zou kunnen stellen, is dat dit een verworven recht was, maar of dat ook zo is, durf ik niet te zeggen.

Over de Europese vakantie twijfel ik, maar ik veronderstel dit:
Progressief werken telt als een werkhervatting voor arbeidsongeschiktheid.
Gedurende de progressieve periode ben je (virtueel) niet ongeschikt, waardoor er gans de periode geen "hervatting" meer is; de hervatting vond plaats in 2013.
Een vereiste voor een Europese vakantie is dat er een hervatting (of aanvatting) aan voorafgaat
Een hervatting loopt tot en met het einde van het jaar dat erop volgt (in jouw geval dus tot 2014).
Hierdoor concludeer ik dat je geen recht hebt op Europese vakantie.

Topicstarter
Topic Starter
Berichten: 66
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 sep 2019 08:29

Ja, ik vreesde hier al voor... Echter, ik zit met een wrang gevoel. Vooral omdat het voorheen wel 'kon' en nu plots niet meer. Pas op, ik ben blij met de progressieve maatregel, maar bepaalde regels omtrent deze vorm van tewerkstelling zijn toch niet 100% rechtvaardig.

Is er een andere mogelijkheid om eventuele 'verloren' vakantiedagen aan te vullen? Ik ben alleenstaande mama, dus heb deze dagen ook hard nodig voor opvang van mijn zoon en voor mezelf om te recuperen.

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 sep 2019 08:31

Bron sociale zekerheid:

Aanvullende vakantie: waarover gaat het?
Als je dit jaar werkt en je hebt vorig jaar niet gewerkt, dan heb je geen recht op gewone vakantie. Ook als je je arbeidsduur in de loop van het jaar verhoogde, heb je geen recht op een volledige gewone vakantie (4 weken). Het systeem van aanvullende vakantie laat toe dergelijke situaties te verhelpen en biedt je de mogelijkheid om ‘aanvullend’ vakantie te nemen.

Opgelet: het gaat om een recht, niet om een verplichting.

Voorwaarden om van aanvullende vakantie te kunnen genieten
Om recht te hebben op aanvullende vakantie, moet je de volgende 3 voorwaarden vervullen:

Je moet je in één van de volgende situaties bevinden:
Je start een activiteit, of
Je herneemt een activiteit na een periode van inactiviteit, of
Indien je een deeltijdse werknemer bent,
ga je over naar een voltijdse functie gedurende het jaar waarin je vakantie neemt, of
verhoogde je je arbeidsduur en heb je minstens 4 dagen te kort om 4 weken gewone vakantie te bereiken;
Je moet een activiteit uitgeoefend hebben gedurende een minimale periode van 3 maanden (90 kalenderdagen), ‘aanloopperiode’ genaamd;
Je moet je dagen gewone vakantie uitgeput hebben.
Voor meer informatie over de aanloopperiode (berekening, bijzondere voorwaarden), bezoek je de website van de Rijksdienst voor Jaarlijkse Vakantie (RJV). Je vindt er ook voorbeelden van concrete situaties die recht geven op aanvullende vakantie.

Hoe aanvragen?
Je kan enkel van aanvullende vakantie genieten als je nog steeds in actieve dienst bent en als je hiervoor een aanvraag indient.

Wil je graag een aanvraag tot aanvullende vakantie indienen, wend je dan tot de website van de RJV voor meer informatie.

Berekening van de duur van de aanvullende vakantie
De berekening van de duur van je aanvullende vakantie gebeurt op basis van:

de dagen waarop je gewerkt hebt, en
de inactiviteitsdagen (de dagen waarop je niet gewerkt hebt) gelijkgesteld met ( beschouwd als) werkelijk gewerkte dagen.
Bekijk de verschillende categorieën van inactiviteitsdagen die gelijkgesteld kunnen worden met werkelijk gewerkte dagen op de website van de RJV.

Je vindt er ook praktische voorbeelden bij de berekening van de duur van de aanvullende vakantie

Wanneer genieten van aanvullende vakantie?
Je kan je aanvullende vakantie ten vroegste nemen vanaf de laatste week van de aanloopperiode en nadat je je dagen gewone vakantie hebt uitgeput.

Je kan ze ten laatste op 31 december van het betrokken jaar nemen.

Vakantiegeld bij aanvullende vakantie
Het aanvullend vakantiegeld dat je ontvangt wanneer je aanvullende vakantie neemt is een voorschot op vakantiegeld bij de gewone vakantie van het volgende jaar.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Topicstarter
Topic Starter
Berichten: 66
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 sep 2019 08:37

Nog even een vraag: hoe weet ik dan of dit een verworven recht is ja dan nee... En kan ik hier iets mee doen?

Topicstarter
Topic Starter
Berichten: 66
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 sep 2019 08:40

@ Marcus Aurelius

bedankt voor de informatie. Wat ik hieruit haal is dezelfde conclusie als ik van Blaatpraat gekregen had; geen recht op aanvullend verlof dus.

Terug naar “Andere”