Erfdienstbaarheid over meerdere gronden

PitouK
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Erfdienstbaarheid over meerdere gronden

#1 , 11 sep 2019 23:31

Gegroet,

Ikv erfdienstbaarheid over meerdere gronden heb ik een vraag met betrekking tot recht van doorgang voor de verschillende gebruikers.

Situatie is als volgt.

Perceel A is eigendom van een particuliere persoon. eva
Perceel B is eigendom van een vzw. vpw
Perceel C is egendom van een andere vzw. kerkfabriek

Er rust een erfdienstbaarheid (per akte vastgelegd in de jaren 60) op perceel A (dienend erf) zodat gebruikers van perceel B (heersend erf) toegang krijgen tot hun eigen perceel. De gebruikers van perceel B zijn eveneens de gebruikers van perceel C. De ligging van de percelen is zodanig dat een gebruiker van perceel B steeds eerst over perceel A moet (het dienend erf voor perceel B), vervolgens over perceel C (geen probleem want is van dezelfde gebruikers en is ook zo beschreven in de akte) om dan aan te komen op het verder gelegen perceel B.

Nu beweert de particuliere persoon van perceel A dat de gebruikers van perceel B en C enkel gebruik mogen maken van de erfdienstbaarheid indien ze naar het verder gelegen perceel B willen. Met andere woorden, ik zou als gebruiker van perceel C de erfdienstbaarheid niet mogen gebruiken, tenzij mijn bestemming ook het verder gelegen perceel B is, waardoor ik de erfdienstbaarheid plots wel zou mogen gebruiken.

Perceel C kan te voet via een andere weg gebruikt worden, maar is afhankelijk van de erfdienstbaarheid tussen perceel A en B om auto's en hulpdiensten op het perceel te laten.

Ik hoop dat bovenstaande een beetje duidelijk is uitgelegd. Klopt het wat de eigenaar van perceel A zegt? Of mogen gebruikers van perceel B even goed gebruik maken van de erfdienstbaarheid?

Ik zou denken dat mijn bestemming van geen belang is aangezien ik zowel perceel B als C op dezelfde manier gebruik. Daarbij is de erfdienstbaarheid al meer dan 30 jaar in gebruik waardoor we volgens mij ook genieten van een verkrijgende verjaring waardoor er automatisch een erfdienstbaarheid wordt ingesteld tussen perceel A en C.

Alvast bedankt voor het meedenken over deze situatie!

Groeten,
PitouK

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 12 sep 2019 11:58

De akte beschrijft een recht van overgang voor perceel B. Niet voor perceel C. Perceel C heeft een eigen uitweg. Verkrijgende verjaring is niet van toepassing op recht van overgang.

Als perceel C recht van overgang wil dan kan dit enkel met het akkoord van A (tegen “passende” vergoeding) en geacteerd in een notariële akte.

PS. Een plannetje van de situatie zou nuttig zijn om met zekerheid de situatie te snappen (ondermeer de huidige uitweg van C)

PitouK
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 sep 2019 21:10

Sirkii,

Perceel C heeft buiten een voetgangersuitgang geen andere uitweg om voertuigen of hulpdiensten binnen en buiten te laten.

Groeten,
PitouK

Reclame

Oude Belg
Berichten: 3192

#4 , 16 sep 2019 11:12

Dat betekent niet dat perceel C de erfdienstbaarheid van A kan verzwaren zonder toestemming of rechterlijke uitspraak.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”