naakte eigenaar - successierechten

croos
Topic Starter
Berichten: 231

naakte eigenaar - successierechten

#1 , 10 sep 2019 18:27

Ik heb een schenking gekregen als naakte eigenaar van een bouwgrond in 1992
In 1993 wordt die bouwgrond verkocht waar ik naakte eigenaar van ben en mijn ouders het vruchtgebruik hadden.
in 2019 zijn beide ouders overleden en één van de erfgenamen meld dit aan de notaris.
In welke mate heeft dit invloed op mijn erfdeel en successie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 11 sep 2019 00:16

Als jij in 1993 de blote eigendom had van die grond dan had jij indertijd de waarde van de blote eigendom uitbetaald gekregen.

Broers/zussen kunnen nu inkorting vragen indien de geïndexeerde verkoopprijs meer dan de helft van de erfenis bedraagt mits er geschonken werd buiten erfdeel.

Werd er gewoon geschonken dan komt de geïndexeerde verkoopprijs mee in wat te erven valt.

De inhoud van de schenkingsakte in 1992 is dus belangrijk. Ook belangrijk is te weten of de broers/zussen schenkingen gekregen hebben omdat hetzelfde principe geldt.

croos
Topic Starter
Berichten: 231

#3 , 11 sep 2019 08:41

Het bedrag van de uitbetaling niet is gekend naar de naakte eigenaar toe. Wat ik wel nog weet is dat alles cash betaald is door de koper dus er is geen registratie op dat gebied. Welk bedrag moet dan bepaald worden qua schenking?

Reclame

Sirkii
Berichten: 5396

#4 , 11 sep 2019 12:10

Het bedrag van de uitbetaling niet is gekend naar de naakte eigenaar toe. Wat ik wel nog weet is dat alles cash betaald is door de koper dus er is geen registratie op dat gebied. Welk bedrag moet dan bepaald worden qua schenking?
Grond verkopen kan enkel met een notariële akte. Daarin staat de officiële verkoopprijs. Wat “zwart” was blijft zwart.

Als je geen verkoopakte terugvindt dan zal die (door de notaris) moeten opgevraagd worden.

croos
Topic Starter
Berichten: 231

#5 , 11 sep 2019 14:03

inderdaad wij hebben een verkoopakte terug gevonden maar bij het geval van naakte eigenaar en vruchtgebruiker worden de verkoopsbedragen onder elkaar verdeeld en die sleutel heb ik niet.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 11 sep 2019 14:56

Hoe berekent de fiscus de waarde van vruchtgebruik en de naakte eigendom?
Wie het vruchtgebruik erft, zal daar ook op belast worden. Daarom moet de waarde van dat vruchtgebruik worden geschat.

De waarde van het vruchtgebruik hangt af van de leeftijd van de vruchtgebruiker. Hoe ouder die is, hoe minder het vruchtgebruik waard is. Op dit ogenblik hanteert de fiscus de onderstaande tabel om de waarde te berekenen:

Leeftijd vruchtgebruiker
Vruchtgebruik (in % van de volle eigendom)Naakte eigendom (in % van de volle eigendom)
Jonger dan 20 jaar 72% 28%
van 20 tot 29 jaar 68% 32%
van 30 tot 39 jaar 64% 36%
van 40 tot 49 jaar 56% 44%
van 50 tot 54 jaar 52% 48%
van 55 tot 59 jaar 44% 56%
van 60 tot 64 jaar 38% 62%
van 65 tot 69 jaar 32% 68%
van 70 tot 74 jaar 24% 76%
van 75 tot 79 jaar 16% 84%
80 jaar en ouder 8% 92%
EEN VOORBEELD
Luk overlijdt. Hij was onder het wettelijk stelsel gehuwd met Ann, 56 jaar, met wie hij twee kinderen heeft: Tom en Emma.

Het koppel heeft samen een huis gekocht dat na het overlijden van Luk op 400.000 euro wordt geschat. Volgens hun huwelijksstelsel zijn Luk en Ann elk eigenaar van de helft van het huis. De erfenis van Luk bedraagt dus 200.000 euro. Ann behoudt als eigenaar immers haar helft van het huis. Ann krijgt het vruchtgebruik van het huis. De waarde van het vruchtgebruik van Ann wordt op 44% geschat, rekening houdend met haar leeftijd. 44% van 200.000 euro is 88.000 euro.

Tom en Emma krijgen de naakte eigendom (dus volle eigendom min vruchtgebruik) van de helft van het aandeel van hun vader in het huis, ofwel 200.000 euro min de 88.000 euro van Ann = 112.000 euro wat betekent dat elk kind 56.000 euro krijgt.

Ann zal dus op 88.000 euro worden belast en Tom en Emma elk op 56.000 euro.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

croos
Topic Starter
Berichten: 231

#7 , 11 sep 2019 16:08

Bedankt Marcus voor de goede uitleg maar mijn situatie is iets anders. fictieve voorbeelden
ik ben naakte eigenaar en ouders hebben het vruchtgebruik van een grond.
Grond wordt verkocht in 1993 voor 25.000 euro.Vader was 65, moeder 58 en ik 33 jaar op moment van verkoop. Vandaag zijn de ouders overleden.
Iemand heeft hier gesteld dat broers/zussen voor 25.000€+index inkorting kunnen aanvragen als ik als naakte eigenaar het volledige bedrag met name 25.000€ zou ontvangen hebben in 1993. Maar dat is niet zo. Er was een afspraak gemaakt om het bedrag te verdelen tussen naakte eigenaar en vruchtgebruiker dus mijn ouders. Maar die sleutel weten we niet meer. En het betaalde bedrag is cash betaald dus we kunnen het niet meer achterhalen. ik denk dat dit bedrag dat ik geschonken heb gekregen moet gekend zijn om dit toe te voegen bij het totale vermogen van de overleden ouders om zo ieder zijn deel te kunnen bepalen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”