bureelkosten woningoppervlakte

jan999
Topic Starter
Berichten: 5

bureelkosten woningoppervlakte

#1 , 10 sep 2019 14:11

Ik zit met een herziening van mijn personen belasting en één van de zaken is discussie over mijn factor oppervlakte bureel versus opp. totale woning. Zij stellen dat de noemer, de oppervlakte van de woning, de zgn. 'nuttige' oppervlakte is: en daar bedoelen zij mee ook -naast van buitenmuur tot buitenmuur - de terrassen (en zolder en kelder).
Vooral de terrassen ('je kan daar ook stoelen op plaatsen...') stoort mij (en maakt mijn noemer veel groter uiteraard): is daar op de een of andere manier juridische ondergrond voor ?
dank
jan

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jo23
Berichten: 379
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 sep 2019 21:52

Lijkt me niet correct van de bewuste ambtenaar. Uit ervaring weet ik dat je best op voorhand een ruling of bindende afspraak maakt bij nieuwbouw of aankoop van een woning waarbij het percentage van de woning dat je beroepshalve gebruikt wordt vastgelegd. Dit kan op basis van de plannen van de woning, het lijkt me logisch dat er geen rekening wordt gehouden met een terras of een zolder, maar wel met de bewoonbare oppervlakte.
Een leraar uit mijn vriendenkring heeft zo een deal met zijn controleur gemaakt en hij mag 90 procent van de tijd x 17 % van de oppervlakte van zijn woning inbrengen, dit komt neer op 15,3 % van de onkosten. Alle uitgaven zoals lening, verwarming, elektriciteit, onderhoud van de woning, grondbelasting etc. mogen dus voor 15,3% bij deze persoon worden ingebracht en hij doet dat inmiddels al vele jaren.
Je mag je altijd laten bijstaan door een boekhouder om een correct percentage beroepshalve gebruik van je woning te bekomen. Over tientallen jaren kan dit over veel geld gaan, dus is de investering zeker waard.
Je kan meer uitleg over fiscale aftrek beroepsgedeelte woning ook terugvinden in elke belastinggids, vaak met verwijzing naar de rechtspraak ter zake waar de fiscus zich naar dient te schikken.

jan999
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 11 sep 2019 09:56

dankje wel voor deze reactie. Ik kan er al mee aan de slag. Maar probleem van quasi alle belastinggidsen is dat ze wel spreken over ' de totale oppervlakte van de woning' als noemer, maar dat je nergens een expliciete - wat wel er in zit en vooral wat niet - definitie er van vindt, laat staan rechtsspraak. mvg jan

Reclame

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 sep 2019 11:20

Is natuurlijk ook afhankelijk of uw werkgever u een vergoeding betaald voor thuiswerk. Indien een vergoeding +/- € 120.00 + € 20.00 voor PC en ook voor internet/maand. Fiscus gaat gewoonlijk uit van de bewoonbare oppervlakte.
Een goed onderhoud en plaats uitnodiging belastingcontroleur kan goede soelaas meebrengen.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20140416_041
https://www.jobat.be/nl/art/hoeveel-bed ... -thuiswerk


Hangt ook allemaal af van de hoeveel u thuis werkt en aantal dagen/uren

lukasi
Berichten: 1141

#5 , 11 sep 2019 11:53

Denkpiste.
Waarop wordt het kadastraal inkomen gerekend?
Kun je met dit cijfer naar voren te brengen de controleur niet counteren?
Dacht dat het kadastraal inkomen geen rekening hield met terrassen en opritten

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 11 sep 2019 12:11

BELASTINGEN - AANGIFTE
Het beroepsgedeelte van uw woning fiscaal optimaal bepalen
Stelt uw vennootschap u een gratis woonst ter beschikking of verhuurt u een stuk van uw woning aan uw vennootschap, dan heeft u er fiscaal belang bij om het stuk dat uw vennootschap gebruikt, zo hoog mogelijk te ramen. Waarom en hoe doet u dat?
Gratis woonst van uw vennootschap
Voordeel alle aard (VAA) gratis woonst. Woont u gratis in een woning van uw vennootschap, dan wordt u belast op een VAA gratis woonst. Voor de berekening van het VAA moet u volgende formule toepassen: privédeel van het geïndexeerd ki x 100/60 x 2, verhoogd met 2/3 als de woonst gemeubileerd is.
Voorbeeld. Stel dat u woont in een woning van uw vennootschap met een ki van € 2.000 (ongeïndexeerd) en dat u die woning voor 80% privé gebruikt. Uw VAA gratis woonst voor 2019 is dan € 9.723,33 (€ 2.000 x 1,8230 (indexatiecoëfficiënt inkomstenjaar 2019) x 100/60 x 2 x 80%). Indien uw sociale bijdragen en personenbelasting samen 60% bedragen, kost dit voordeel u voor 2019 netto € 5.834.
U verhuurt een bureauruimte
Herkwalificatie. Gebruikt uw vennootschap een deel van uw woning beroepsmatig, bv. als kantoorruimte, dan kunt u daarvoor huur vragen. Fiscaal gezien is die huur echter relatief beperkt. Immers, in de mate waarin u meer huur vraagt dan 5/3 x het gerevaloriseerd beroepsmatig kadastraal inkomen (ki), wordt het surplus bij u privé belast als loon (art. 32, lid 2, 3° WIB 92) .
Voorbeeld. Uw privéwoning heeft een ki van € 2.000 en u verhuurt er 20% van aan uw bvba. De revalorisatiecoëfficiënt voor inkomstenjaar 2019 bedraagt 4,57. U kunt dan maximaal € 3.046,67 (5/3 x 20% x € 2.000 x 4,57) fiscaal vriendelijke huur vragen aan uw vennootschap. Veronderstellen we dat dit inkomen belast wordt tegen 53,5% (50% + 7% gemeentelijke opcentiemen), dan betaalt u daarop (na aftrek van een kostenforfait van in principe 40%) € 977,98 belastingen, maar geen sociale bijdragen. De effectieve belastingdruk bedraagt hier dus 32,1% (€ 977,98 / € 3.046,67).
Meer beroepsgedeelte = minder pb
Oppervlakte. Het meest gebruikelijke criterium om het beroepsgedeelte te bepalen, is de oppervlakte van het privégedeelte en het beroepsgedeelte. De verhouding tussen beide oppervlaktes past u dan toe op het ki. Het criterium van de oppervlaktes is echter niet verplicht, uniek of exclusief (rb. Brussel, 28.06.2013) .
Huurwaarde. In plaats van de verdeling van het totale ki te maken in functie van de grondoppervlakte, kunt u dat ook doen op basis van de huurwaarde van het beroepsmatig en het privé gebruikte deel. Volgens sommige rechtspraak is dat zelfs te verkiezen boven het oppervlaktecriterium (Gent, 19.01.2010) .
Wat is het best? Vaak zal een verdeling op basis van de huurwaardes voordeliger zijn. Immers, de huurwaarde van een praktijkruimte ligt doorgaans hoger dan de huurwaarde van een woning.
Let op! De huurwaardes moeten gebaseerd zijn op voldoende betrouwbare en objectieve gegevens, zoals het verslag van een vastgoedexpert.
Let op 2! Uw controleur zou op basis van enkele parlementaire vragen (parl. vr. nr. 467 van 24.06.2013 en nr. 1312 van 02.06.2006) kunnen beweren dat u de ‘schifting’ van het ki niet zelf mag doen, maar dat aan het kadaster moet vragen. Dat staat echter nergens in de wet. U kunt dus zo’n aanvraag indienen bij het kadaster om discussie te vermijden, maar dat is niet verplicht.
Hoe groter het beroepsmatige deel, hoe kleiner het voordeel gratis woonst waarop u privé belast wordt of hoe meer niet te herkwalificeren huurinkomsten voor u privé. De verhouding bepalen op basis van de onderbouwde huurwaardes kan en komt u vaak beter uit dan op basis van de oppervlaktes.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#7 , 11 sep 2019 12:29

TS maakt geen melding of hij werknemer of ondernemer is ? Noch van enige vergoeding thuiswerk ?
Zo krijgt men diverse discussies over verschillende situaties.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#8 , 11 sep 2019 12:34

Father, daarom heb ik een kopie gemaakt van een algemene benadering.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

LeenW
Berichten: 12826

#9 , 11 sep 2019 12:42

Fiscaal horen de zolder, de kelder en de aangrenzende terrassen bij de bewoonbare oppervlakte. Terrassen en koterijen in de tuin en de oprit niet.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#10 , 11 sep 2019 12:53

Father, daarom heb ik een kopie gemaakt van een algemene benadering.
Marcus, helemaal eens, heb er geen opmerkingen op, integendeel zeer goede reactie zeer goed geventileerd..
Maar topic starters moeten toch eens leren om belangrijke info mee te delen.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#11 , 11 sep 2019 12:57

Fiscaal horen de zolder, de kelder en de aangrenzende terrassen bij de bewoonbare oppervlakte. Terrassen en koterijen in de tuin en de oprit niet.
Leen,
Voor terrassen wel één opmerking : een dicht afgesloten terras wordt ook door de fiscus als bewoonbaar beschouwd.

Heel belangrijk is een open gesprek en plaatsbezoek met de controleur van belastingen. Dit kan belastingplichtige veel besparen.
Een goed voorbereid dossier is belangrijk.

Is zelfs aan te geven aan de brandverzekering, wegens uitbreiding leefruimten = dus verhoging premie.
De meeste doen dat niet.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 11 sep 2019 16:09

[
Voor terrassen wel één opmerking : een dicht afgesloten terras wordt ook door de fiscus als bewoonbaar beschouwd.
Wordt tegenwoordig steevast in de reclame op TV voor een bekend veranda merk "Tuinkamer" genoemd

jan999
Topic Starter
Berichten: 5

#13 , 11 sep 2019 20:49

Dank voor alle opmerkingen. Ik moet echter even terugkeren naar de originele concrete vraag, nl. wat is de definitie van 'nuttige oppervlakte' voor de fiscus. LeenW insinueert duidelijk dat aangrenzende terrassen er wel zouden bij horen (dat maakt mijn noemer veel groter), maar Fatherb spreekt van gesloten terrassen (wat ze niet zijn in mijn geval). Ik heb reeds een afspraak gehad met de controleur en zijn tot een overeenkomst gekomen, behalve voor die 'nuttige' oppervlakte. Mijn vraag blijft of daar nu rechtspraak of andere juridische uitspraken over bestaan. Alle 'klassieke' belastinggidsen geven dit detail niet.


Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”