Geld geven aan kinderen en kleinkinderen

opa
Topic Starter
Berichten: 28

Geld geven aan kinderen en kleinkinderen

#1 , 10 sep 2019 10:50

Mijn echtgenote heeft uitgezaaide kanker en is al onder palliatieven zorgen. Graag zou ze nog bij leven aan de kinderen (2) en kleinkinderen (2) een som geld willen geven, 12500 ieder. ik weet als je nog 3 jaar leeft er geen problemen zijn, maar zolang zal ze er niet meer zijn.
Nu is haar vraag: Hoe kunnen wij dit voor onze kinderen en kleinkinderen op een zo goedkope manier doen zonder problemen met de fiscus te krijgen?
Groeten,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 10 sep 2019 11:58

Bij overlijden zullen de kinderen waarschijnlijk nog iets meer krijgen. Daarom dit voorstel :
schenking aan de kinderen met betaling van 3 % schenkingsrechten. Vraag info aan uw bank hoe dit gebeurt.
Schenking aan kleinkinderen : schenking zonder meer - geen schenkingsrechten. 12500 € is nl. het bedrag dat vrijgesteld is van erfbelasting bij erfenis.
Uw bank kan u ook een voorbeeld bezorgen van schenkingsbrief.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 10 sep 2019 13:46

Mijn echtgenote heeft uitgezaaide kanker en is al onder palliatieven zorgen. Graag zou ze nog bij leven aan de kinderen (2) en kleinkinderen (2) een som geld willen geven, 12500 ieder. ik weet als je nog 3 jaar leeft er geen problemen zijn, maar zolang zal ze er niet meer zijn.
Bij schenking in rechte lijn is de schenkbelasting 3% , zonder beperking naar bedrag. (wel laten registreren dan)

Bij erven is slechts de eerste 50.000€ aan 3%, nadien 9%, en vanaf 250.000€ 27%
(wel opsplitsen per kind, en opsplitsen in roerende / onroerende goederen die apart geteld en belast worden)

Dus er is pas voordeel aan schenking indien er alles bij elkaar, minstens 100.000 € (als erfenis) aan roerende middelen van uw echtgenote naar de kinderen gaat ...

Je kan schenkingen bij leven natuurlijk ook gebruiken om onder die grens van verhoogd erfbelastingstarief te geraken, maar dan moet je de schenking wel registreren bij registratie-kantoor - een federaal kantoor, rekening komt evenwel achteraf van de Vlaamse Belastingsdienst.

Dat moet je dus bezien ifv jullie financiële situatie.


Hou er rekening mee dat kinderen recht hebben op 50% vd erfenis (reservataire gedeelte)
Dat wordt fictief berekend alsof er geen schenkingen zouden geweest zijn.


Hoe zijn jullie getrouwd ?
Als jullie nog een "langst leeft erft al" regeling hebben, die is fiscaal zeer ongunstig - en dat wordt erger naarmate je een beetje meer centjes / eigendom hebt ...
Je kan dat omzetten via notaris als jullie dat beiden willen.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 10 sep 2019 13:48

12500 € is nl. het bedrag dat vrijgesteld is van erfbelasting bij erfenis.
Is dat per erfgenaam, of per erflater :?:

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 11 sep 2019 18:52

Er is, in rechte lijn, 12500 € vrijgesteld van erfbelasting per erfgenaam. Dus voor de kleinkinderen, die in principe niet mee erven, is dat bedrag bereikt met de voorziene schenking. Die schenkingen zullen wel vermeld moeten worden, maar het blijft verder zonder gevolg.
Voor de kinderen : Daar telt de schenking mee om het tarief te bepalen, waardoor er meer zal betaald worden. Daar de schenkbelasting dan betalen, schuift men de grens van 9 % op.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

opa
Topic Starter
Berichten: 28

#6 , 11 sep 2019 19:23

Iedereen bedankt voor jullie reactie, ik heb volgende week een afspraak met mijn bankkantoor. Wij zijn gewoon getrouwd, geen contracten.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”