Vereffening Verdeling Notaris

MetMieke
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

Vereffening Verdeling Notaris

#1 , 10 sep 2019 09:17

Graag zou ik meer duidelijkheid willen over de ( hypothetisch )vereffenig verdeling bij de notaris.

Echtpaar gescheiden O.O. na ± 11 jaar...
Vrouw komt uit buitenland heeft financieel geen alswel ook geen roerende of onroerende goederen in het huwelijk gebracht.
Man heeft voorzien in alle roerende - onroerende en financiele behoeften.

Bij de vereffening vedeling notaris eist de vrouw o.a. de helft van ; het gespaarde pensioen tijdens het huwelijk +
de helft van de aflossing + helft belastingteruggaven.

Misschien kan de man ook tegen-eisen stellen ;

- De aflossingen woning hebben ook voordelen op gelevert voor ex-partner omdat het gezamelijk besteedbaar inkomen stijgt.
- Mag ik van ex-partner ook een vergoeding verwachten voor het zg. woongenot ; gebruik roerende en onroerende goederen , materiële en immateriële
goederen en diensten ?
- Er wordt gesuggereert dat de aflossingen ook voordeel voor mij heeft opgeleverd , echter a.g.v. een waardedaling is dit voordeel niet of nauwelijks van
toepassing.
- Zijn er nog andere tegenargumenten die man normaliter van tegenpartij mag eisen of verwachten, of is het hier alleen éénrichtingsverkeer ?

Bijvoorbaat dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 10 sep 2019 11:53

Ik heb de indruk dat (de advocaat van) de vrouw het onderste uit de kan haalt. Zij zijn waarschijnlijk getrouwd zonder contract. Dan zijn alle inkomsten sinds het huwelijk 'gemeenschappelijk'. Ook als zij geen inkomsten in die gemeenschap brengt. De spaargelden sindsdien ook. De aflossingen zijn idd betaald met gemeenschapsgelden. Dus hetgeen zij vraagt is ergens normaal. Zij heeft recht op de helft van de gemeenschap. Hetgeen de man had van voor dit huwelijk is en blijft van hem alleen.
Het enige dat de man daartegen kan inbrengen is een vorm vaan huur om heel die tijd te hebben ingewoond in een goed ( ik veronderstel) van hem.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 sep 2019 12:05

In geval van wettige scheiding kan mevrouw enkel rechten openen op een pensioen wettige scheiding (privaatrechtelijk stelsel) indien zij aan de leeftijds- en loopbaanvoorwaarde van een rustpensioen voldoet. Zij kan geen rechten openen op een overlevingspensioen gezien huwelijk werd ontbonden door echtscheiding. Overheidspensioenen vormen hier een uitzondering op.

Voor wat aanvullend pensioen betreft, dit is pas betaalbaar op het ogenblik dat de aangeslotene met rustpensioen gaat.

Hou er wel rekening mee dat zij alimentatie kan vragen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

MetMieke
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 sep 2019 22:55

Dank voor jullie reacties.
De man had inderdaad de woning al in bezit voor het huwelijk. Is het dan gebruikelijk dat de man
aan de vrouw een huur doorberekend over de Jaren van het huwelijk ?, en is een notaris hier ook bekend mee ?

Aanvulling voor deze kwestie ;

De man had enkele maanden vóór het huwelijk nog een andere woning te koop staan in het buitenland. Vlak na het huwelijk heeft de verkoop plaatsgevonden.
Vraag ; Kan de vrouw ook aanspraak maken op de opbrengst van de verkoop van de woning , of behoort de opbrengst toe aan de man omdat het vermogen dat voortvloeit uit zijn eigen woning ?

Bijvoorbaat dank

Terug naar “Echtscheiding”