Huurcontract mede ondertekenen maar geen domiciliering

GTi
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Huurcontract mede ondertekenen maar geen domiciliering

#1 , 09 sep 2019 13:09

Hallo,
Mijn vriendin en ik zijn recent op zoek naar een groter appartement.
Ikzelf heb al een eigendom (domicilie). Zij woont momenteel met haar zoon van 8 in een appartement (huur).
We hebben een aantal huur appartementen op het oog (nog te bezoeken) maar telkens wordt er door het immo kantoor op gewezen dat er een domicilie is vereist.
Echter, ik ga mijn domicilie niet verzetten. Heb net 8 jaar gelden gebouwd, heb een zoon en deze moet in die streek blijven wonen. (En eerlijk gezegd woon ik daar graag/eindelijk je eigen huis, versta je?).
Zij heeft haar zoon, en zij moet ook in haar streek blijven wonen (wegens ex/school e.d.). Typische nieuw samengesteld gezin probleem...

Dit is geen probleem voor ons. Want wij hebben nu een goede LAT relatie.

Financieel is er geen probleem als we beide lonen optellen. Maar haar loon alleen is te weinig om te huren. Dit gezien hier in België de norm is dat > 3x je huurbedrag moet verdienen om te kunnen huren (althans voor de verhuurder/immo). En de huurprijzen in een grootstad (waar zij woont) zijn nu eenmaal +700€/m.
We zijn beiden loontrekkenden; leven niet van het OCMW of enige andere bijstand.

Dus ik wil best mee tekenen. Als borg. En ja, zelfs als dat voor een periode van 3 jaar is.

Hoe gaat dit in zijn werk? Kan ik een huurcontract tekenen zelfs als blijf ik op mijn huidig domicilie adres? Uiteindelijk blijf ik misschien max. 2 dagen daar slapen in de week en de weekends komen ze bij mij).

Kan een verhuurder/immokantoor ons weigeren hiervoor? Ik zie geen probleem, want ik wil mij borg stellen. (Dat risico ligt dan bij mij als er een breuk komt).
Uiteindelijk gaat zij er in wonen met haar zoon. En ik zou heel graag willen dat ze eindelijk een twee kamer appartement kan huren.

Alvast bedankt voor de feedback.
gr

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 06 okt 2019 20:14

Als u borg staat voor de huurperiode mag dat geen probleem zijn.

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 okt 2019 10:03

Volgens mij heb je eigenlijk twee opties:

- ofwel onderteken je mee het huurcontract en heb je dus alle rechten maar ook plichten van een huurder (met andere woorden, als jouw vriendin stopt met huur betalen zullen ze aan jouw deur komen kloppen)
- ofwel sta je borg. De verhuurder is niet verplicht dit te aanvaarden.

Reclame

Terug naar “Huren”