vader overleden, Hypotheel op naam van wettelijk samenwonende

RodolfOranje
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

vader overleden, Hypotheel op naam van wettelijk samenwonende

#1 , 09 sep 2019 09:09

Mijn vader is recent overleden en we zitten in het proces van verdeling van het nalatenschap.
Nu wordt 2weken voor de deadline van het afronden van het nalatenschap medegedeeld dat ik een deel van de hypotheek moet aflossen. Er wordt geclaimd dat ik 1/3 (ong.10.000€) moet betalen. Wat volgens mij 1/3 van de helft is. Maar daar gaat mijn vraag niet om.

De hypotheek van 60.000€ staat op naam van de wettelijk samenwonende van mijn vader. Er is nooit gecommuniceerd hoe zij het onderling geregeld hebben maar ik kan me goed voorstellen dat mijn vader zijn deel ingelegd heeft en zij(om gelijk deel te betalen) een hypotheek hebben genomen om het eigen vermogen aan te vullen. Ik weet dat mijn vader als wettelijk samenwonende aansprakelijk was voor deze lening. Echter kan ik nergens vinden of ik als erfgenaam deze aansprakelijkheid erf en deze moet betalen terwijl de wettelijk samenwonende van mijn vader genoeg kapitaal heeft om deze schuld zelf te betalen.

Extra info: Volgens mijn vaders testament erft de wettelijk samenwonende, mijn broer en ik ieder 1/3 van het nalatenschap. Dus 1/3 van de helft. Er is me nog nergens bevestigd op wie zijn naam het huis gekocht is. het zou zomaar kunnen dat het huis ook op haar naam staat. Ik weet niet of dat nog een verschil maakt?

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 09 sep 2019 13:00

Als uw vader mee heeft getekend voor de lening en hypotheek, kan het eigenlijk niet anders dan dat hij ook voor een deel eigenaar is van de woning.
Was er geen schuldsaldoverzekering?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”