Plaatsen laadpunt in ondergrondse (gemene) garage

SomTingWong
Topic Starter
Berichten: 136

Plaatsen laadpunt in ondergrondse (gemene) garage

#1 , 08 sep 2019 10:32

Hallo,

ik wil een laadpunt plaatsen in een ondergrondse garage. We laden op slechts 3,7kw en dat kan dus via een gewoon stopcontact of kring op 20A. We zouden dus via de kring van de kelderberging kunnen doorlussen naar het laadpunt. De afrekening is dan heel eenvoudig op onze meter.

Als ik het goed begrijp heeft sinds 1/1/2019 elke eigenaar het recht om leidingen te plaatsen in gemene delen voor het plaatsen van een laadpunt.
Maar kan iemand mij zeggen wat de juiste procedure is? Ik zal toch de VME en/of syndicus moet inlichten? Zo ja, hoe? Moet ik wachten op hun goedkeuring?

Wel kan dit gevolgen hebben voor de brandverzekering kan ik mij indenken en zijn die kosten voor mij...

thx!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 08 sep 2019 10:46

Gezien de vele branden door opladende elektrische wagens zal het zeker aangewezen zijn de verzekering op de hoogte te brengen.
Heb vorige week nog ergens gelezen dat de brandweer afraadt om wagens op te laden in een gesloten garage.

SomTingWong
Topic Starter
Berichten: 136

#3 , 08 sep 2019 10:55

tja...dan moet je ook verbieden om smartphones op te laden in de slaapkamer.

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 sep 2019 11:00

Primo, je moet een smartphone niet gaan vergelijken met een elektrische auto. Trouwens, het wordt afgeraden om een smartphone 's nachts wordt opgeladen op een slaapkamer. Trouwens veraf van brandbare zaken, is ook al een preventieve maatregel. Een brandende auto kan overslaan op andere auto's en een eventuele ontploffing zou een groteren impact hebben.

Best buiten een oplaadpunt voorzien.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

SomTingWong
Topic Starter
Berichten: 136

#5 , 08 sep 2019 11:04

Wat ik heb gevonden:

"Daartoe zendt de individuele mede-eigenaar of de operator minstens twee maanden voorafgaand aan de aanvang van de werken aan alle andere mede-eigenaars of, indien er een syndicus is, aan deze laatste per aangetekende zending waarin het adres van de afzender is vermeld, een beschrijving van de voorgenomen werken en een rechtvaardiging van de optimalisatie van de voorgenomen infrastructuur. De mede-eigenaars of, in voorkomend geval, de vereniging van mede-eigenaars kunnen beslissen om zelf werken ter optimalisatie van de infrastructuur uit te voeren, in welk geval zij op de in dit lid vermelde wijze de andere mede-eigenaars en de operator op de hoogte moeten brengen van hun voornemens. Deze werken nemen een aanvang binnen zes maanden na ontvangst van hun aangetekende zending.
Op straffe van verval, kunnen de mede-eigenaars of, in voorkomend geval, de vereniging van mede-eigenaars binnen twee maanden na de ontvangst van deze aangetekende zending verzet aantekenen tegen de voorgenomen werken via een aangetekende zending aan de afzender en dit op grond van een rechtmatig belang."

Kan ik hier uit besluiten dat als er binnen 2 maanden na AS geen verzet is de werken kunnen starten?

SomTingWong
Topic Starter
Berichten: 136

#6 , 08 sep 2019 11:08

Primo, je moet een smartphone niet gaan vergelijken met een elektrische auto. Trouwens, het wordt afgeraden om een smartphone 's nachts wordt opgeladen op een slaapkamer. Trouwens veraf van brandbare zaken, is ook al een preventieve maatregel. Een brandende auto kan overslaan op andere auto's en een eventuele ontploffing zou een groteren impact hebben.

Best buiten een oplaadpunt voorzien.
En een brand in een slaapkamer kan niet overslaan naar de buren.

Ik ga standplaatsen in een ondergrondse garage kopen voor mijn wagens en ik moet ze buiten laten staan. En de EU gaat laadpunten verplichten in ondergrondse garages bij nieuwe gebouwen... grapjas.
Nog even en er zijn solid state batterijen.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 08 sep 2019 13:11

tja...dan moet je ook verbieden om smartphones op te laden in de slaapkamer.
Wordt overigens OOK afgeraden, hoewel iedereen dat doet.

De batterij in een elektrische auto is nét iets groter, bevat ook nét iets meer energie.

In een ondergrondse garage is die brand dan nog eens zéér slecht bestrijdbaar ...

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#8 , 08 sep 2019 16:23

Maar het mag.....men kan het een eigenaar niet (meer) verbieden.

1. Als punt op de dagorde van de AV vergadering plaatsen.
2. VME heeft recht om zelf voor een laadpaal te zorgen.
3. Indien geen interesse mag u uw eigen paal plaatsen (alle directe en indirecte kosten
zijn dan voor uw rekening).
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 08 sep 2019 17:44


Blaatpraat
Berichten: 3793

#10 , 08 sep 2019 18:14

Gezien de vele branden door opladende elektrische wagens zal het zeker aangewezen zijn de verzekering op de hoogte te brengen.
Ik ben op de hoogte van eentje, over gans de wereld, tot op heden.
Het is vooral het feit dat e-rijden relatief nieuw is, dat het meer het nieuws trekt, dan een brandende brandstofwagen (wat dagelijkse kost is).
Heb vorige week nog ergens gelezen dat de brandweer afraadt om wagens op te laden in een gesloten garage.
En dat is ondertussen ook alweer tegengesproken door een expert bij, jawel, de brandweer.

Maar goed, verder over dit onderwerp: in parkeergarages staan de laadpalen vaak op de laagste verdieping.
Als het echt zo gevaarlijk zou zijn, zouden ze ze eerder bij de uitgang plaatsen, me dunkt.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#11 , 08 sep 2019 18:32

In juni is de batterij van een TESLA van iemand uit mijn kennissenkring ontploft en de wagen uitgebrand. De brandweer heeft de auto in een bad moeten onderdompelen!
Nu is er weer een in vlammen opgegaan:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190901_04585874
En dit is alleen in het kleine België in een tijdspanne van drie maanden.

"En dat is ondertussen ook alweer tegengesproken door een expert bij, jawel, de brandweer."
Brandweer toch wat bezorgd: https://pnws.be/alweer-een-tesla-die-sp ... uitbrandt/
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

SomTingWong
Topic Starter
Berichten: 136

#12 , 09 sep 2019 13:06

Tesla's zijn tikkende tijdbommen. Duizenden cellen samenpakken dat is vragen om problemen. Bovendien is de kwaliteit en kwaliteitscontrole bagger. Er zijn wagens ontdekt waar de bodemplaat zonder dichting geplaatst is. Daar komt stof en (bij regen) water etc in, elektriciteit en water, dat is geen goede combi.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”