Parkeerverbod

Andreww
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Parkeerverbod

#1 , 07 sep 2019 20:19

De gemeente waar ik woon heeft een parkeerverbod uitgevaardigd voor een deel van een straat (net een deel waar ik woon).

Voorafgaand aan dit parkeerverbod van dit kleine stukje van de straat zijn er eerst 3 weken heel actief boetes geschreven voor foutparkeerders. Dan werden we netjes op de hoogte gebracht dat omwille van een omleidingsweg en veiligheidsredenen een parkeerverbod zou komen. Er wordt de illusie gewekt dat de omleidingsweg de reden van het parkeerverbod is.
Echter, in tegenstelling van de rest van de straat en de overige wegen die te maken hebben met deze omleiding te maken hebben, heeft dit stukje straat geen “tijdelijke” maar definitieve maatregelen gekregen. In plaats van de bestaande parkeerborden voor beurtelings parkeren af te dekken en tijdelijke borden te plaatsen, zijn deze verwijderd en werd er een stippellijn door dit kleine stukje van de straat getrokken. Hierdoor mag er (in tegenstelling tot de rest van het dorp) definitief niet meer geparkeerd worden.

Ik heb reeds meerdere mails gestuurd naar de verkeerscommissie met de vraag om meer uitleg te verschaffen (of dit nu definitief is of niet, waarom dit parkeerverbod er is gekomen, of er ergens parkeerplaatsen voorzien worden,...)

Helaas krijg ik van de verkeerscommissie geen enkel antwoord hierover. Ik krijg enkel vage antwoorden dat men vakantie heeft, men het druk heeft, er geen tijd was om mijn mails te bespreken,...

Ikzelf heb geen oprit of garage en ben er dus helaas niet op voorzien.
Het rare is dat ik in de volledige gemeente nergens gezien heb dat er zo’n parkeerverbod is in een dorpskern zoals in mijn straat (en dan nog slechts een klein stukje van die straat).
Ik vrees dat de gemeente mijn mails gewoon blijft negeren en weigert te behandelen.

Wat kan men hieraan doen?
Er is zelfs niemand die me laat weten waarom dit parkeerverbod er nu effectief gekomen is. De kwestie “omleiding” en “veiligheid” lijkt eerder een drogreden te zijn, aangezien deze maatregel op geen enkele andere straat werd toegepast...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 08 sep 2019 09:03

Waarschijnlijk niets. Zal zeker et maken hebben met veiligheidsvoorschriften, bvb kort aan een bocht. Ook zou het kunnen dat de wagen die daar parkeerden de wagens van de brandweer de doorgang bemoeilijkten.
Stuur eens een link naar Google streetview

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 08 sep 2019 13:34

Wat kan men hieraan doen?
Als de politiek dat niet wil aanpassen naar de oude situatie, niets.

Gemeente(bestuur) kan de verkeersmaatregelen nemen die zij nodig acht.

Je kan (tijdig !) bezwaar indienen bij gouverneur of VL minister voor intern bestuur tegen die beslissing, maar verwacht er best niet veel van.

Voorafgaand aan dit parkeerverbod van dit kleine stukje van de straat zijn er eerst 3 weken heel actief boetes geschreven voor foutparkeerders.
Als men er parkeerboetes kon uitschrijven voor het "parkeerverbod" in voege ging , betekent dat toch dat er om één of andere parkeerregel al niet geparkeerd mocht worden :?:


Rijbaan in rijstroken verdelen, is de goedkoopste manier om parkeerverbod op te leggen ...

Reclame

Andreww
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 sep 2019 23:04

Dag Inzuama.
De parkeerboetes kwamen er niet omdat er een parkeerverbod was.
Het is een klein dorp en er zijn veel landbouwers actief.
De straat is breed genoeg om 2 auto’s te laten kruisen.
Voor grote landbouwvoertuigen was dit een ander verhaal. De meeste automobilisten parkeerden dan ook een klein beetje op het trottoir om het toch hoffelijk te houden, rekening houdend uiteraard dat er voldoende plaats was voor voetgangers en andere gebruikers gebruik te kunnen laten maken van het trottoir.
De boetes die uitgeschreven werden, waren dan ook voor het parkeren op het trottoir.

Uiteraard resulteerde dit in het feit dat niemand meer ruimte maakte op de weg en het trottoir vrij hield, waardoor grotere (landbouw)voertuigen amper nog voorbij konden.
Dit was trouwens enkel een probleem als er bij het beurtelings parkeren aan de even huisnummers geparkeerd moest worden. Op de tijdstippen dat er bij de oneven huisnummers geparkeerd diende te worden was er nooit een probleem...

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 09 sep 2019 23:17

De parkeerboetes kwamen er niet omdat er een parkeerverbod was.

De meeste automobilisten parkeerden dan ook een klein beetje op het trottoir om het toch hoffelijk te houden,
Geen idee wat u met dergelijke "hoffelijkheid" bedoelt, want hoffelijk is parkeren op een trottoir allesbehalve.
Er geldt dan ook al decennia lang een parkeerverbod op het trottoir.


U geeft meteen ook de reden voor het nieuwe parkeerverbod:

Doorgang van oa de landbouwvoertuigen mogelijk houden, terwijl de gemeente duidelijk niet meer wil dat er daartoe op trottoir geparkeerd wordt.

Andreww
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 sep 2019 09:32

Klopt Inazuma.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”