Citroën DS3 motor stuk

rialed
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Citroën DS3 motor stuk

#1 , 1 maand 1 week geleden (06 sep 2019 11:14)

Hallo, Mijn dochter en vriend rijden met een Citroën DS3 automaat, 1.6 88kw. Bwjr 2014 KM-stand 75000
In de loop van Juli brengen ze wagen binnen voor een onderhoud met het oog op een reis naar Oostenrijk.
Ze hebben een factuur van de garage waarop oa staat "olie verversing".
Terug van vakantie vallen ze een week geleden in panne, de bijgehaalde pechdienst laat de wagen naar een
andere Citroën dealer brengen. Deze laatste komt tot de vaststelling dat er onmogelijk een olieverversing is
gedaan de maand voordien, kleur olie enzo kortom dit is duidelijk vergeten werk van die ene garagist.
De motor is stuk, men spreekt van schade aan het motorblok, revisie motoren van dit type zijn blijkbaar
moeilijk te vinden, maar gezien de auto van 2014 is kan je vragen stellen bij de vervanging met een nieuwe
motor.
Maar hoe gaat mijn dochter nu best tewerk ?
Ze zou de schade moeten verhalen op de eerste garagist, maar hoe bewijs je enz

Edgar W.
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Niet direct geholpen op het forum? Kijk even op Jureca.be voor snel en betaalbaar juridisch advies. of bel direct met een specialist op het nummer 0904 69 400 voor een eerste antwoord op uw vraag.
Drone
Berichten: 1934
Locatie: st-niklaas

#2 , 1 maand 1 week geleden (06 sep 2019 11:58)

aangeven bij de verzekering en de verzekering hun werk laten doen is het enige dat u momenteel kan doen

Sirkii
Berichten: 3365

#3 , 1 maand 1 week geleden (06 sep 2019 12:45)

aangeven bij de verzekering en de verzekering hun werk laten doen is het enige dat u momenteel kan doen
Welke verzekering? Enkel een uitgebreide rechtsbijstandsverzekering die ook contractuele geschillen dekt zal mogelijks in gang schieten. Tegenpartij zal beweren dat de oude olie er achteraf ingegoten werd want je kan niet bewijzen dat de olieverversing niet uitgevoerd werd. Een olieverversing niet uitvoeren is niet goed maar zal normaliter de motor niet kapot maken. Is de motor kapot (gegripeerd) omdat er te weinig olie in t blok zat? Je had het oliepeil regelmatig moeten controleren....

Natuurlijk een pijnlijke situatie maar k vrees dat je zelf voor de (hoge) kosten zal moeten opdraaien omdat je een (dure) rechtszaak ws niet zal winnen.

PS. Garagisten foeteren nogal eens op elkaar. Ververste olie is na 5000 km ook zwart. Je zou de olie al naar een lab moeten sturen om de exacte “sleet” te bepalen.

Reclame

Inazuma
Berichten: 5022
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 1 maand 1 week geleden (06 sep 2019 13:37)

De vraag in zo'n geval is "Wat kan je bewijzen"

Dit is nauwelijks te bewijzen, en met ettelijke 1000km ertussen van een reis naar Oostenrijk nog minder.
Als er geen staal is van de oude olie, al helemaal niet.

Wat is er defect ?
Want zelfs zonder olie te wisselen, gaat je motor daarom nog niet stuk een maand later.

rialed
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 1 maand 1 week geleden (06 sep 2019 13:43)

We plannen een bezoek aan de garage om hen het probleem voor te leggen.
Dat het moeilijk te bewijzen is dat die olieverversing niet gedaan is, is een feit.
Dat men ervan gewag zou maken dat we zelf die oude olie erin hebben gegoten zou helemaal van kwade wil getuigen.
Dat de ene garagist de andere al eens graag in een slecht daglicht wil stellen daar is geen twijfel over, dat fenomeen kom je overal tegen.
Wat de verzekering betreft, rechtsbijstand dat betreft enkel in geval van ongeval. In dit geval betreft het een geschil tussen handelaar en particuliere klant waardoor de vrederechter over de zaak kan oordelen. Tot de schuld van de garagist vast staat zijn alle kosten voor ons, toch overwegen we de olie voor analyse naar een labo te zenden al bedragen die kosten +/- 600 euro.
Een vrederechter zal ook beslissen tot die analyse en mogelijk ook een deskundige aanstellen.
Wat we zeker ook doen is de garagist uitnodigen om de wagen te bekijken in de andere garage en beide garagisten dus met elkaar te confronteren.
Een weigering van de foute garagist kan dan later bij de Vrederechter een bewijs zijn van onwil om mee te werken waardoor die een schijn van schuld over zich krijgt. Het voordeel van het Vredegerecht is dat je er niet noodzakelijk een advocaat moet voor nemen.

Sirkii
Berichten: 3365

#6 , 1 maand 1 week geleden (06 sep 2019 18:31)

Je hebt duidelijk nog nooit geprocedeerd.

Eenzijdige expertises zijn juridisch waardeloos. Enkel een door de rechter aangestelde expert zal gehoord worden. Zelf dus olie laten analyseren is zinloos: niet tegenstelbaar en zelfs ten aanzien van een aangestelde expert kan je niet bewijzen dat de olie die uit uw motor komt de olie is die er in zat.

Wat is eigenlijk het defect? Gegripeerde motor wegens olietekort?

k Weet dat ik cru overkom maar de kans op winnen is minimaal tot onbestaande (heb ooit zelf geprocedeerd tegen een garagist en t uiteindelijk enkele duizenden euro later opgegeven wegens hopeloos ...)

denlowie
Berichten: 14433
Juridisch actief: Nee

#7 , 1 maand 1 week geleden (06 sep 2019 20:13)

Een motor valt zo maar niet kapot omdat je een 5000km te lang met je olie heeft gereden, als er maar olie inzit.

Bespaar je de moeite om de garagist aan te klagen het heeft geen enkele zin è
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Andere”