Verhuren na her aankoop huis

NicoMartens
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Verhuren na her aankoop huis

#1 , 05 sep 2019 17:56

Geachte,

Ik beschrijf even een complexe situatie:
Mijn nieuwe vriendin is momenteel haar huis aan het overkopen van haar ex vriend.
De bedoeling is dat ze het huis zijn volledige hypothecaire waarde leent zodat ze met het overschot haar ex kan uitkopen en eventuele notaris kosten kan betalen.
Die plannen zijn goedgekeurd door de bank. Tot zover allemaal geen enkel probleem.

Nu heb ik (haar nieuwe vriend dus) zelf ook een huis. Aangezien ze al een tijdje (3 maanden) aan het rondshoppen is bij banken hebben wij in deze tussentijd beslist om samen te gaan wonen en de woning als hij eenmaal aangekocht is te verhuren.
Het huurgeld wordt dan gemeenschappelijk voor ons zodat zij dus ook geen huur hoeft te betalen om in mijn woning te zitten. (Op deze manier hebben we allebei een huisje :D)

Nu komt het probleem. Als we deze plannen bij de bank voorleggen komt de bank af met veel strengere voorwaarden voor haar om te mogen lenen.
Zo moet ze ineens 1500 euro overhouden (anders is het 1200), moet ze 20% van de woning zelf kunnen betalen (ze wou 100% lenen het gehele hypotheek) en mag ze maar op 20 jaar lenen (geen 25 jaar). Wij zijn allebei rond de 30 jaar.

Wij hebben dus uiteindelijk maar gezegd dat we nog niet officieel gaan samen wonen zodat ze haar huisje eerst kan overkopen en daar een tijdje wonen.
Is het een probleem om het huis toch te verhuren indien ze het overgekocht heeft? Uiteindelijk heeft ze er al langer als 3 jaar gewoond met haar ex vriend.

Bedankt voor alle raad,

Nico

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3791

#2 , 05 sep 2019 19:00

Veel hypotheek-leningen hebben een clausule waarin staat dat verhuren verboden is.
Dit niet respecteren is contractbreuk, en kan resulteren dat ze het volledige kapitaal willen terugkrijgen, en daarbovenop een “boete”.

Het verhuren van de woonst houdt immers een risico in voor de bank, daarmee.

bosprocureur
Berichten: 6853

#3 , 05 sep 2019 19:39

Is dat courant zo? Buiten hetgeen met "sociale leningen" noemt, zoals het Vlaams Woningfonds en dergelijke ?

Ik heb wel al een verbod gezien op verhuurcontracten van meer dan 9 jaar, en dat is begrijpelijker.

Reclame

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#4 , 05 sep 2019 21:02

Blaatpraat


Ik ken geen enkele bank die dergelijke clausule gebruikt.
Elke eigenaar mag zijn eigendom verhuren, ook met een hypotheeklening.

Behoudens inderdaad huurovereenkomsten van meer dan 9 jaar ( daad van beheer versus daad van beschikking)

Wat hier speelt is dat 80 % leningen de norm zijn. 100 % wordt doorgaans enkel toegestaan voor de enige gezinswoning.
Als verhuurder/vastgoedbelegger wordt een eigen inbreng verwacht.

Maar een gezinswoning van vandaag kan volgend jaar door relaties wijzigen naar verhuur. En geen enkele bank zal de lening dan opzeggen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

NicoMartens
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 sep 2019 07:57

Blaatpraat,

Het niet melden van het plan om te verhuren (omdat dit ook niet officieel is) is toch volledig wettelijk.
Indien er geen clausule is in het contract om niet te verhuren (deze clausule vind je enkel bij sociale leningen) zie ik dus ook niet in hoe het contract breuk zou zijn.

Gaat de bank zelfs op de hoogte gebracht worden indien het pand verhuurd wordt?
Is dit niet enkel en alleen iets dat in je personen belastingen vermeld gaat moeten worden?

Het grote probleem is dat banken alles over dezelfde schreef trekken en dus aannemen dat ze een nieuwe woning koopt om die te verhuren.
De bank gaat in dit geval een zekerheid willen dat mijn vriendin niet en huur en een ander pand aan het afbetalen is. Ze willen gewoon hun geld terug.

De overeenkomst tussen mij en mijn vriendin is duidelijk. Indien er geen huur inkomen van haar pand is dan komt er gezamenlijk niks binnen.
In dat geval gaat zij ook geen huur aan mij moeten betalen. Indien de relatie verbroken wordt zal zij haar eigen woning terug intrekken.

Ik blijf erbij dat in deze situatie beter aan de bank gemeld wordt dat ze de woning nu intrekt en we wel zullen zien hoe te verhuren nadat de woning van haar is.
We kunnen ook nog altijd mijn huis verhuren maar dit is helaas nog niet verhuurbaar (enkel beglazing, stroom, ...) Working on it :D

Bedankt voor de opmerkingen,

Nico

Terug naar “Kopen”