Afrekening bedrijfswagen

Daphneg
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Afrekening bedrijfswagen

#1 , 05 sep 2019 11:31

Beste,

Ik zit met enkele vragen ivm mijn ontslag. Ik was sinds 18/2 in dienst bij een kantoor, op 12/8 gaf ik mijn ontslag hier, ik ging ervan uit dat ik een opzeg moest uitdoen van 2 weken aangezien ik op dat moment minder dan 6 maanden in dienst was, blijkbaar was dit niet wettelijk en moest ik er 3 doen. Dit heb ik dan ook gedaan.

Bij het inbrengen van mijn bedrijfswagens en de sleutels kreeg ik te horen dat ik de limiet van km overschreden heb. In mijn reglement stond dat er een maximum was van 30.000 km per jaar, ik heb 7782 km gereden met de wagen, tijdens de zomermaanden ben ik met vakantie geweest, waardoor er heel wat km bijgekomen zijn.

Nu krijg ik een afrekening van mijn vorig werk waarin staat dat ik hun nog €646,87 moet betalen als vergoeding voor de wagen.
Is zoiets wettelijk als er in mijn reglement staat dat het maximum bepaald is op 30.000 per jaar? Er staat niets in dat de km pro rata berekend worden bij eventueel ontslag...


Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 sep 2019 11:58

Deze 3 weken zijn juist.

Alle kleine lettertjes eens goed lezen.

En even tot aan je vakbond gaan om dit uit te klaren..
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Sirkii
Berichten: 5395

#3 , 05 sep 2019 12:24

Je hebt er 6 maand en een paar weken gewerkt. Pro-rata is dat een dikke 15.000 km en je hebt er maar een kleine 8000 gereden. Was het 18000 ?

Wat staat er exact in de car policy rond de kilometervergoeding bij overschrijding van het maximum? Als de pro-rata regeling opgenomen is is dat waterdicht. Als dit niet opgenomen is en het komt voor dan gok ik dat de rechter de pro-rata zal accepteren.

Deze eigen bijdrage zou normaliter van je VAA moeten afgetrokken worden.

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3791

#4 , 05 sep 2019 17:19

Is het niet zo dat een teveel aan kilometers voor een leasewagen voor de werkgever zijn, niet voor de werknemer (behoudens dat dit expliciet opgenomen is in de car policy)?

Terug naar “Andere”