Vraag mbt familieschulden

LBus
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Vraag mbt familieschulden

#1 , 01 sep 2019 14:24

Beste,

sinds kort is de zus - M -van mijn grootmoeder - R - opgenomen in een OCMW rusthuis. Deze persoon - M - heeft een ernstige vorm van dementie, en kan dus niet voor zichzelf zorgen.
Met net genoeg geld om amper 4 maanden huur te kunnen betalen aan het rusthuis, weten we niet goed wie aansprakelijk zal worden gesteld om M verder te financieren.

Gezienssituatie M; woonde de laatste jaren samen in bij haar dochter S. S heeft een geadopteerd zoon - R2 - die in een gesloten instelling zit en ontoerekeningsvatbaar verklaard is.
S is enkele maanden geleden gestorven, en heeft aan haar moeder - M - enkel het vruchtgebruik van het huis nagelaten. Al het geld, en andere onroerende en roerende goederen, werden aan R2 nagelaten.
Nu M haar laatste maanden huur kan betalen aan het OCMW rusthuis, heeft de zus van M als zorg dat zij zal aangesproken worden deze schulden/kosten te betalen. Kan R hiervoor aangesteld worden - wetende dat ze een pensioen van 150 EUR per maand heeft?

Mocht u nog info missen, hoor ik het graag.
Dank bij voorbaat.


Namen afgekort tot eerste letters - Inazuma

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 01 sep 2019 14:27

Neen. Zij moet NIETS betalen.
Tussen zussen geldt er geen onderhoudsplicht.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 sep 2019 14:42

Een pensioen van 150 euro per maand? Hier klopt er iets niet? Werd IGO onderzocht? Er is inderdaad geen onderhoudsplicht in de zijlijn. Ik ga ervan uit dat er een bewindvoerder werd aangesteld voor R2. Ik vermoed dat het OCMW zal onderzoeken in hoeverre R2 kan aangesproken worden als onderhoudsplichtige.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 01 sep 2019 16:06

examenvraag sociaal recht?

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 sep 2019 16:27

Eylis, ik denk het niet want dan waren de vragen gerichter.... :lol: :lol: :lol: Misschien dat mijn prikkels ietwat meer duidelijkheid brengen..... :wink:
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 02 sep 2019 16:55

Nu M haar laatste maanden huur kan betalen aan het OCMW rusthuis, heeft de zus van M als zorg dat zij zal aangesproken worden deze schulden/kosten te betalen.
M heeft het vruchtgebruik van het huis

OCMW zal dan waarschijnlijk vragen om het huis aan hen te verhuren (indien nog niet verhuurd) en de huurgelden gebruiken om zo de rusthuiskosten van M te dekken als pensioen niet volstaat.


Men kan bij OCMW trouwens gewoon navragen of zij dergelijke kosten verhalen op familie of niet, en zo ja, tot welke graad en tot welk bedrag.
Sommige OCMWs verhalen de kosten, andere niet.
Kan belangrijk zijn voor R2 - heeft die een bewindvoerder, of was zijn moeder S dat ?


Tussen broers zussen geldt de onderhoudsplicht blijkbaar niet zoals Thomas Morus al stelde:
https://www.helderrecht.be/nl/vraag/moe ... sten-heeft



Gezien M (en R2) niet handelingsbekwaam zijn, is er voor M een bewindvoerder nodig - is die er ?
Procedure kan gestart worden door elke belanghebbende, voor de Vrederechter vd woonplaats van M.

Kan R hiervoor aangesteld worden - wetende dat ze een pensioen van 150 EUR per maand heeft?
Daarmee zou ik toch eens naar OCMW stappen om te vragen of dat wel kan kloppen, en niet aangevuld moet worden ...

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”