Inbraak of niet

SylvieMario
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Inbraak of niet

#1 , 27 aug 2019 03:37

Sinds een 2tal weken blijft er af en toe iemand slapen bij mijn autistische zoon.
Vorige nacht rond 1 uur hebben de buren gezien hoe deze persoon, samen met 2 andere, de deur inbeukten en de woning betreden hebben.
Volgens de politie is dit geen inbraak omdat hij daar af en toe mag slapen.
De andere 2 personen komen daar nooit dus blijven ook niet slapen.
Wie kan me raad geven?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 27 aug 2019 08:07

Beter contact opnemen met de VVA : het is hun specialiteit. https://autismevlaanderen.be/
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 aug 2019 15:56

Dus twee wildvreemden en één vage kennis komen midden in de nacht de deur van een woning inbeuken en verschaffen zich toegang tot het pand? Dat lijkt me toch wel inbraak?

Heeft de inslaper daar misschien zijn of haar domicilie? Dan wordt het natuurlijk een ander verhaal...

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 aug 2019 16:25

Er is sprake van af en toe, dit is geen rechtsgrond voor domicilie
Het gaat om het betreden van een pand op een "abnormale" manier.

Dit lijkt me een topic voor Ghentian en Franciscus om hier op te antwoorden.

Dit heeft helemaal geen uitstaans met autisme, ik zie dan ook niet in hoe de Vereniging voor Autisme hierin kan adviseren.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

BloodNight
Berichten: 621

#5 , 27 aug 2019 17:05

Inbraak: diefstal met verzwarende omstandigheden (braak, inklimming, valse sleutels)
Is er iets gestolen of beter gezegd: had men de intentie om iets te stelen? Neen, men wou gewoon binnengaan. Er is dus met andere woorden geen diefstal met braak.

Woonstschennis/huisvredebreuk is een eventuele mogelijkheid doch dit zal afhangen van hetgeen er ter plaatse werd gezegd.

Als blijkt dat die personen daar "wonen" (ruim concept) zal bovenstaande ook niet opgaan. Dan is het zelf toegestaan om de deur open te breken. Dan geeft dit enkel aanleiding tot een burgerlijke procedure.

En neen, een domicilie is niet nodig om ergens te "wonen".

Oude Belg
Berichten: 3192

#6 , 27 aug 2019 20:11


Dit heeft helemaal geen uitstaans met autisme
Ik vraag me af hoe u tot deze, waarschijnlijk foute, conclusie komt. Bent u misschien psychiater met expertise op dit gebied?
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#7 , 27 aug 2019 21:34

Ik denk gewoonweg logisch na en beroep me op een enorme ervaring in mijn vorige functie. Daar moet je helemaal geen psychiater voor zijn, enkel over gezond verstand beschikken.

Als u de tekst goed en begrijpend zou lezen, zou u waarschijnlijk tot dezelfde conclusie komen.

Ik begin uw lompe antwoorden toch wel flink beu te worden. Ik zie niet in welke expertise u überhaupt hebt.

Benieuwd of de moderator mijn antwoord zal schrappen. Want u permitteert zich wel heel veel.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Oude Belg
Berichten: 3192

#8 , 27 aug 2019 22:00

Ik denk gewoonweg logisch na en beroep me op een enorme ervaring in mijn vorige functie. Daar moet je helemaal geen psychiater voor zijn, enkel over gezond verstand beschikken.

Als u de tekst goed en begrijpend zou lezen, zou u waarschijnlijk tot dezelfde conclusie komen.

Ik begin uw lompe antwoorden toch wel flink beu te worden. Ik zie niet in welke expertise u überhaupt hebt.

Benieuwd of de moderator mijn antwoord zal schrappen. Want u permitteert zich wel heel veel.
Ik heb me jaren bezig gehouden met autisme en autistische jongeren, ook als lesgever. Ik ben medeoprichter van PASS Nederland en België. Ik ben lid van de oudervereniging VVA. Ik heb twee kinderen met autisme. Ik heb meer ervaring met autisme dan u -hopelijk- ooit zal hebben. Ik permitteer me op dit gebied niet veel, ik weet er gewoon veel over. Uiteraard ken ik ook de literatuur, zoals de beschrijvingen in de DSM IV en de boeken van Lorna Wing.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#9 , 27 aug 2019 22:26

Ik ga hier geen polemiek over voeren. Ik heb nergens beweerd dat u niets af weet van autisme. Ik heb enkel gesteld dat het hier geen kwestie was van autisme maar eerder of het hier om inbraak ging of niet. Als je nu had gesteld dat de politie misschien eens met deze vereniging zou kunnen opnemen om te weten welke impact dit kan hebben op een autistisch kind, dan had ik dit niet moeten schrijven. Het is trouwens niet de eerste keer dat u mij persoonlijk aanvalt. Ik heb duidelijk gevraagd dat Franciscus of Ghentian in deze kwestie zouden antwoorden. Franciscus voor zijn kennis van het politiewezen en Ghentian voor zijn juridische kennis.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Issued
Berichten: 1227

#10 , 28 aug 2019 00:32

Bloodnight zijn antwoord is correct. Inbraak is dit niet want er blijkt geen sprake van diefstal of een poging daartoe

Blijft woonstschennis eventueel over. Echter verblijft/woont de verdachte er al twee weken onregelmatig. Dat maakt het geen woonstschennis.

Franciscus
Berichten: 38595

#11 , 28 aug 2019 11:01

Dat het mogelijk diefstal of niet is hangt af van veel factoren.
Zijn er etenswaren opgegeten. Zijn er zaken klaargezet om mee te nemen?
Zijn er vb een handdoek of een balpen meegenomen of zelfs maar verplaats dan kan het wel diefstal zijn...

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#12 , 28 aug 2019 11:25

Wat een onnozelheid weeral! Zolang de TS niet antwoordt of de persoon die af en toe blijft slapen er nu al dan niet officiëel gedomicilieerd is, kan niemand hier een deftige uitspraak doen. Mensen, toch, "juridisch" forum? :roll: :roll: :roll: Enkel het antwoord van LennieK is correct en relevant. Al de rest is overbodig, speculatie, etc...
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#13 , 28 aug 2019 14:36

aan Wizard:

zie mijn topic:
Er is sprake van af en toe, dit is geen rechtsgrond voor domicilie
Het gaat om het betreden van een pand op een "abnormale" manier.

zie ook:

https://www.ibz.rrn.fgov.be/nl/bevolkin ... registers/

Om iedereen tevreden te stellen:
T.S. kan u de volgende vraag beantwoorden?

is de gelegenheidsinslaper gedomicilieerd op het adres van uw autistische zoon? Gaat het hier om een vorm van beschermd wonen?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#14 , 28 aug 2019 14:46

Er is sprake van af en toe, dit is geen rechtsgrond voor domicilie.
LennieK vraagt niet "Mag die persoon zich daar domiciliëren?". Hij vraagt: "Is die persoon daar gedomiciliëerd?" Twee totaal verschillende vragen.

Als het domicilieadres van die persoon daar effectief staat (zo geregistreerd bij de dienst bevolking), dan was er volgens de wijkagent en de dienst bevolking genoeg "rechtsgrond" om het domicilie-adres daar te registreren, mag die persoon in dat huis binnen en mag hij uitnodigen wie hij wil. De discussie of hij zich daar al dan niet mocht laten domiciliëren, is in dat geval al lang achter de rug.

En wat het betreden van een pand op een "abnormale" manier betreft: ik heb ook ooit een klein raampje van mijn eigen woning ingeslagen omdat mijn zoon de sleutels binnen op de deur had laten zitten en dat raampje vervangen stukken goedkoper was dan een slotenmaker laten komen. Ook weinig relevant dus, als je daar gedomicilieerd bent.

En nu ben ik terug weg, want het is hier echt wel dweilen met de kraan open... :roll: :roll: :roll: Meer dan 10 berichten gezever, zonder dat iemand echt weet waarover hij spreekt (zolang de TS niet de broodnodige info verschaft).
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

Franciscus
Berichten: 38595

#15 , 28 aug 2019 15:18

Maar dan heeft hij en anderen toch al de nu nog terzijde zijnde stukjes informatie.
En ik weet net zoals anderen hier zéér goed waarover ik schrijf.

O ja en domicilie is op zijn beurt ook maar één mogelijkheid - quid wat met krakers.... maar dat gaat weer teveel onnodige info zijn.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”