Beroep aantekenen na 1 jaar & telt berusting SAMENGEVOEGD

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

Re: telt berusting bij nieuwe wet

#31 , 25 aug 2019 18:04

Die dwangsommen hebben betrekking op andere wegen.
Om te beoordelen wat de gevolgen zijn van de berusting moet men het vonnis van de rechtbank van eerste aanleg lezen. Wat heeft de rechtbank juist beslist?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#32 , 25 aug 2019 18:17

TS schrijft: "na 2 jaar procederen (met veel stress) is de trage weg die over ons terras loopt, door de rechtbank afgeschaft."

Ik veronderstel dat dit klopt?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Charlot
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#33 , 25 aug 2019 18:29

Bedankt allemaal voor jullie reactie...Woensdag worden mijn man en ik bij de advocaat van het stad verwacht voor een overleg. Ik hou jullie op de hoogte..

Groetjes
Charlot

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6856

#34 , 25 aug 2019 19:30

Bedankt allemaal voor jullie reactie...Woensdag worden mijn man en ik bij de advocaat van het stad verwacht voor een overleg. Ik hou jullie op de hoogte..

Groetjes
Charlot

Samen met uw eigen advocaat, mag ik hopen... :roll:

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#35 , 25 aug 2019 19:38

Wat moet er met die advocaat overlegd worden?
Ik blijf erbij dat er geen voorwerp van bespreking is indien uw uitleg - dat de rechtbank stelt dat er geen sprake is van enige weg- werkelijk klopt.
Er was een geding en u hebt in alle stadia gewonnen. So???

De opmerking van Bosprocureur is voor 100 percent pertinent.
Wat moet er in godsnaam met de advocaat (van een mogelijke tegenpartij) overlegd worden? Is de gemeente wel op de hoogte van de gerechtelijke uitspraak? Was ze betrokken partij in dat geding?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#36 , 25 aug 2019 19:47

TS schrijft: "na 2 jaar procederen (met veel stress) is de trage weg die over ons terras loopt, door de rechtbank afgeschaft."

Ik veronderstel dat dit klopt?
Dit klopt vermoedelijk niet. De rechtbank kan een buurtwerg niet afschaffen.
De vraag blijft: wat heeft de rechtbank precies beslist. De ervaring leert mij om niet af te gaan op wat een partij denkt wat de rechtbank beslist heeft, maar het vonnis te lezen.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#37 , 25 aug 2019 19:53

Die overweging maakte ik ook. Daarom blijf ik (een beetje koppig) doorvragen om dit -als het zo is- tot uiting te brengen.
Rechtbank kan wel tot vaststelling zijn gekomen dat er geen sprake is van een weg tout court.
Vraag is dus: op welk vlak heeft TS gelijk gekregen?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Jo23
Berichten: 381
Juridisch actief: Nee

#38 , 25 aug 2019 20:52

https://www.nieuwsblad.be/cnt/blrbi_04146699

https://www.glabbeek.be/website/5242-ww ... abbeek.pdf

Mits het volgen van de correcte procedure kan een buurtweg wel worden afgeschaft.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#39 , 25 aug 2019 20:58

Kan moeilijk zijn met actievoerders die mentaal twee eeuwen achterop hinken :lol: .
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#40 , 25 aug 2019 21:08

Als je de topics van TS naleest, klik op berichten en dan zie je het hele verhaal, merk je op dat alle topics gesloten werden? Er is zelfs nog één topic waarin de naam niet verwijderd werd, hetgeen een grove schending is van de privacy. Moderator, gelieve de naam vooralsnog te schrappen, alhoewel te laat. Ieder zal nu wel weten over wie dat het hier gaat. Ook ik heb mijn twijfels over een aantal aspecten in dit verhaal. Vandaar dat ik telkens zoveel nadruk leg op het chronologisch verloop en vooral op de stand van zaken van dit rechtsgeding. Als cassatie een arrest verbreekt, moet de procedure opnieuw gevolgd worden en begint het spel van vooraf aan. Het is dan ook belangrijk of er tijdig cassatie werd ingesteld tegen een arrest waarin zogezegd beslist wordt dat een buurtweg nooit heeft bestaan???? Mijn inzien ontbreken hier heel wat elementen in het verhaal van TS.
Mijn inzien is de Raad van State bevoegd voor administratieve bestuurlijke procedures.

Dit wordt nog bekrachtigd door de volgende tekst:

Procedure afschaffen buurtweg
Hoe zit de afschaffingsprocedure in elkaar?

De afschaffingsprocedure van een buurtweg is vrij omvangrijk. Ze start met een voorstel van de gemeente (gemeenteraadsbeslissing) om een buurtweg af te schaffen. Er volgt een openbaar onderzoek dat minstens 15 dagen loopt. De bekendmaking van het openbaar onderzoek gebeurt ad valvas aan het gemeentehuis en door een brief aan de aangelanden.

Doordat het voorstel tot afschaffing niet aan de weg zelf bekendgemaakt moet worden, is de termijn van 15 dagen snel voorbij zonder dat het brede publiek weet dat er een afschaffingsprocedure loopt.

Wat kunnen de inwoners en trageweggebruikers ondernemen om de afschaffing van een buurtweg tegen te houden?

1. Bezwaar indienen bij de gemeente

In de 15 dagen die het openbaar onderzoek loopt, kan elke particulier en elke rechtspersoon (zoals een vzw) een bezwaarschrift indienen bij de gemeente.

Zodra het openbaar onderzoek afgelopen is, bezorgt de gemeente het voorstel tot afschaffing samen met de bezwaarschriften aan de bestendige deputatie van de provincieraad. De deputatie neemt de uiteindelijke beslissing tot al dan niet afschaffing.

2. In beroep tegen de beslissing van de deputatie.

Ben je het niet eens met de beslissing van de deputatie, dan kan je die nog aanvechten. Elke burger mag via de gouverneur beroep aantekenen bij de minister van Ruimtelijke Ordening. Op dit moment is dat Vlaams minister Philippe Muyters. Je beroep moet wel binnen de 15 dagen na de bekendmaking van de provinciebeslissing aangetekend worden.

Een dergelijk beroep is schorsend. Dat wil zeggen dat de toestand van voor de beslissing blijft bestaan en de buurtweg ondertussen open moet blijven. De minister doet er al snel een jaar over om een beroep af te handelen. Hij kan niet enkel de wettigheid maar ook de opportuniteit van de beslissing beoordelen.

3. De laatste strohalm: Raad van State

Gaat de minister niet in op je beroep, dan kan je je in laatste instantie richten tot de Raad van State. Je kan een vernietiging van de beslissing of - als er moeilijk te herstellen ernstige schade dreigt - een schorsing vragen. Deze procedure is veel sneller maar zelden van toepassing.

De Raad van State beoordeelt of de afschaffingsprocedure op een wettige manier gebeurd is. Dit wil zeggen dat de procedure correct moet verlopen zijn. De Raad controleert ook de motieven en of er sprake is van eventuele machtsafwending.

De procedure bij de Raad van State is niet schorsend. De genomen beslissing kan in afwachting van de uitspraak van de Raad van State worden uitgevoerd en deze wordt bij vernietiging teruggedraaid.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#41 , 25 aug 2019 22:14

https://www.nieuwsblad.be/cnt/blrbi_04146699

https://www.glabbeek.be/website/5242-ww ... abbeek.pdf

Mits het volgen van de correcte procedure kan een buurtweg wel worden afgeschaft.
Uiteraard.
Maar niet door een vonnis van de rechtbank van eerste aanleg.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”