Gasboete vuilnis

HirEy
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Gasboete vuilnis

#1 , 22 aug 2019 11:55

Dag allen,

Geen boete opgelopen (gelukkig), eerder een juridische vraag die in mij opkwam vanwege een melding van onze stad vandaag:

Vanwege de feestdag vorige week wordt vandaag geen pmd/karton opgehaald. Echter, daar velen dit uit gewoonte buitenzetten staan er toch veel pmdzakken op straat. De stad waarschuwde dat het buitenzetten van deze zakken wordt gecatalogeerd als sluikstorten en aldus bestraft kan worden met een GAS-PV. Ik herinner mij echter dat recent minister Ben Weyts bij het inhuldigen een fles champagne accidenteel in een kanaal liet vallen, en de sactionerende ambtenaar toen zei dat er geen intentie tot sluikstorten was en bijgevolg geen overtreding vastgesteld kon worden. De vraag die bij mij rees: kan men bij mensen die zich op een dag waarop men redelijkerwijs had kunnen verwachten dat het vuilnis opgehaald zou worden en waarbij het afval in de juiste, betalende zak aangeboden werd spreken van intentie tot sluikstorten?

Ik vermoed dat de stad zich kan verschuilen achter het principe dat de zak niet voor een bepaald uur op de dag van de ophaling buitengezet mag worden (dit wordt ook beschouwd als sluikstorten) maar ik vroeg me terzijde af of dit ook als intentioneel sluikstorten beschouwd kan worden.

Bedankt alvast!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 22 aug 2019 17:22

Lijkt mij wel.

Eerst en vooral is er de afvalkalender waarop de ophaalmomenten staan, die iedereen heeft.
Daarna zijn er voldoende digitale middelen die dit weten (ik krijg bijvoorbeeld om 18u een push melding op mijn gsm de dag voor ophaling).
Men heeft het ook nogmaals extra gecommuniceerd naar iedereen via publiekelijke wegen.

Ik denk dat het vooral te doen is als men die zakken niet terug binnen haalt deze avond, als men ziet dat er geen ophaling zou geweest zijn.
Sommige mensen zouden die zakken 2 weken voor hun deur laten staan...

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#3 , 22 aug 2019 17:30

wat dan met mensen zoals waarvan het adres al meer als eens verwarring veroorzaakt?

https://goo.gl/maps/iavHVMzEvKx1WZF88

mijn adres is officeel "grote markt", ingang appartement is naast die vitrine met de cijfers 36 op maar ligt op een kruising met 2 andere straten waarvan de parklaan de enige is waar de ophaling meestal met samen valt.

het valt gewoonlijk 1 keer per maand voor dat ik iets buitenzet voor ophaling en het gewoon blijft staan omdat men verkeerdelijk van uit gaat dat mijn adres grote peperstraat is, waar er op een andere dag een ophaling is . . .

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 23 aug 2019 22:13

Voor burgers gelden andere regels dan voor ministers:

Het buitenzetten van afval en recyclagetoestanden op verkeerde dagen of zelfs uren, is meestal nadrukkelijk strafbaar gesteld in politiereglementen ...

Accidenteel of niet, betalen :!:

Terug naar “Milieurecht”