Wijziging uitbetaling onroerend goed in EOT

Fiebo
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Wijziging uitbetaling onroerend goed in EOT

#1 , 21 aug 2019 20:54

Hallo,
Weet iemand of je een beslissing over de uitbetaling van onroerend goed in een EOT kan herzien?

Dit is mijn situatie:
Enkele jaren geleden werd een EOT opgesteld waarbij een clausule (= 7 jaar betalingsuitstel en indien mijn ex zijn zaak failliet gaat, moet ik afzien van de uitbetaling van mijn deel van de gezinswoning) werd opgenomen, waarmee ik noodgedwongen moest akkoord gaan om een volledige desolidarisatie in mijn naam te bekomen. 

Ik stond op dat moment voor volgende keuze: 

Ofwel zou deze clausule opgenomen worden, zou mijn ex akkoord gaan met de scheiding en zou ik onmiddellijk na de inschrijving van de echtscheiding gedesolidariseerd worden, 

OFWEL zou ik nog 7 jaren in angst leven en het risico lopen dat de zaak van mijn ex failliet zou gaan en de schuldeisers aan mijn deur zouden aankloppen en ik voor de rest van mijn leven in schuldbemiddeling zou leven. Bovendien zou hij ook niet akkoord gaan met de scheiding, waardoor we ook nog een zware gerechtelijke vechtscheiding tegemoet gingen.

Ik heb op dat moment voor de minst risicovolle en minst emotioneel belastende situatie gekozen.

Dit betekent dat ik geen enkele zekerheid heb op de uitbetaling van de oplegsom die pas opeisbaar is over enkeke jaren.

Hierdoor ben ik na de scheiding, uit financiële noodzaak, bij mijn moeder moeten gaan wonen.

Ondertussen ben ik verhuisd en woon ik feitelijk samen.

Toch blijft de financiële kwestie een bittere pil en een grote onzekerheid, daar de zaak van mijn ex na 3 jaren nog steeds niet break even draait en hij zichzelf nog steeds geen volwaardig loon kan uitkeren.

En het gaat hier dan niet over ik die een boterham minder moet eten, maar over het onderhoud en onze opvoedingsplicht van de kinderen. 

Stel dat de zaak van mijn ex failliet gaat op het moment dat hij nog hoofdaandeelhouder is, betekent dit:

- dat de oplegsom aan mij niet wordt uitbetaald, waardoor ik het mogelijk nog jaren financieel moeilijk zal hebben om al het nodige te voorzien voor de kinderen, laat staan een beetje financiële reserve op te bouwen. Nu zij de leeftijd naderen dat ze naar het middelbaar onderwijs gaan, worden de kosten ook groter en ben ik hier wel bezorgd om.

De enige financiële reserve die ik tot hiertoe met de woning had opgebouwd, verdwijnt hierdoor als sneeuw voor de zon.

- dat mijn ex zijn woning én dus ook het dak boven het hoofd van de kinderen kwijt geraakt. De kinderen zijn hier ook bezorgd over.

- Dat mijn ex bovendien zijn job kwijtgeraakt, waardoor hij het op die moment financieel nog moeilijker zal hebben om in het onderhoud van de kinderen te voorzien.

Vandaar mijn vraag: Was het bij het opstellen van de EOT wel wettelijk om dit van mij af te dwingen, zonder enige garantie op uitbetaling? En zo ja, kan dit toch nog herzien worden in het financieel belang van de kinderen of niet?

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding