Vof stoppen

Klara12
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Vof stoppen

#1 , 21 aug 2019 14:32

Hi,

Ik en mijn vennoot hebben een VOF, maar wij zouden graag ermee stoppen.
Onze boekhouder in dienst kan ons vaak geen raad of advies geven en weet zelf vaak niets over een VOF en dergelijke..

Wij hebben nog een lening bij de bank lopen, en er werd ons gezegd dat wij niet kunnen stoppen met een VOF tot alle "schulden" betaald zijn.
Het gaat om een €18.500

Hoe pakken wij dit best aan? Want wij zien het bos niet meer door de bomen mits er steeds meer facturen binnenkomen dan dat er omzet binnenkomt.
We hebben alvast het handelspand terug te huur aangeboden, moest er iemand ons handelshuurcontract willen overnemen, want daar staan ook hoge boetes op om vroegtijdig je pand op te zeggen.

Is het dan beter om gewoon de boeken neer te leggen en de bank schuld persoonlijk af te betalen?
Ik lees ook vaak over een faillissement van de vof, maar ook persoonlijk faillissement.
Als ik online opzoekwerk doe over een VOF dan spreken alle pagina's elkaar tegen.

Ik hoop dat er hier iemand ons wat raad kan brengen!

Danku!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#2 , 21 aug 2019 14:54

Boekhouders moeten boekhouden, en geen juridisch advies verlenen. De VOF heeft zeker zijn functie binnen de rechtspersonen, maar over het algemeen is het niet verstandig om gebruik te maken van een VOF bij risicovolle ondernemingen. Ze worden eerder gebruikt bij vermogensbeheer, dankzij de hyperflexibiliteit van de statuten en de discretie.

Voor elke schuld die de VOF heeft, zijn de vennoten hoofdelijk aansprakelijk. De schulden worden dus verhaald op de vennoten bij faillissement of ontbinding - een VOF heeft m.a.w. geen beperkte aansprakelijkheid.

In se kan u de VOF wel stopzetten, maar u betaalt dan de bank vanuit uw persoonlijk vermogen.

Afhankelijk van de schulden, kan een faillissement van de VOF effectief leiden tot een persoonlijk faillissement - maar dit hoeft niet. Als u de financiële klap met uw persoonlijk vermogen kan opvangen, hoeft er geen faillissement te zijn. Als het een buitensporige schuldenlast is, gaat het richting een persoonlijk faillissement.

Weet dat zowel het vennootschapsrecht als het faillissementsrecht ingrijpend gewijzigd zijn en niet alle websites up to date zijn - dit verklaart de tegenstrijdigheden.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 aug 2019 15:35

Eén van de mogelijk heden is jullie VOF nog wat voort te laten bestaan maar geen activiteiten meer in uit oefenen.
Elke 3 maanden een nihil aangifte van de BTW indienen.

En jullie ander werk zoeken en deze schulden uit jullie verdiensten af betalen .

Een tweede optie is dus de boeken neerleggen en jullie ook persoonlijk laten in faillissement te laten gaan .

En er is nog een derde mogelijkheid de zaak overlaten .

En de vierde mogelijkheid een wettelijke mogelijkheid maar kost ook meer dan 1000€
maar dit kan ik niet hier openbaar uitleggen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”