echtscheiding verkoop huis

milluyten
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

echtscheiding verkoop huis

#1 , 15 aug 2019 07:59

Ik had voor mijn huwelijk een huis. Achteraf ben ik gehuwd met gemeenschap van goederen. Tijdens het huwelijk werd er een lening afgesloten voor de renovatie van het huis. Wat gebeurt er met een echtscheiding en bij verkoop van het huis. Welk recht heeft mijn echtgenote?
bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 15 aug 2019 19:57

Je bent ws getrouwd volgens het wettelijke stelsel: scheiding van goederen doch gemeenschap van aanwinsten. Maw: wat bewijsbaar van elkeen was voor het huwelijk (en door erfenis) blijft verworven. Wat overblijft van wat binnenkwam tijdens het huwelijk is elk de helft.

Dus: Als het huis 100% van u was voor je trouwde volgens het wettelijke stelsel blijft van u. De meerwaarde door de verbouwing is elk de helft.

Als je natuurlijk een huwelijkscontract van algehele gemeenschap afsloot en uw huis dus in de gemeenschap bracht dan wordt het een 50-50 verdeling.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”